השחיתות בסעודיה

סעודיה מאשרת רשמית כי עצרה עשרות בכירים בשלטון על רקע חשדות למעשי שחיתות בממלכה.
סעודיה מתעלמת מהפרסומים באמצעי התקשורת בארה"ב כי נעצרו נסיכים בארמון המלוכה,המהלך מתפרש בעולם הערבי כמהלך שנועד לחזק את מעמדו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן.
סעודיה מאשרת לראשונה כי ערכה מעצרים בקרב עשרות בכירים בשלטון על רקע מעשי שחיתות, בין העצורים שופטים וקצינים בכירים בהם קצין בדרגת אלוף.
המטה הסעודי למלחמה בשחיתות פירסם ב-15 במרץ,בשורה של ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, כי הוא פתח בחקירה במספר פרשות משמעתיות ופליליות עם 219 פקידים בחשד להפרת אמונים.
כמו כן הוא אישר כי מתקיימת חקירה במהלכה נעצרו 298 חשודים ונגבו עדויות מ-674 בני אדם.
החשדות הם:קבלת שוחד, מעילה בכספים,בזבוז כספים ושימוש לרעה בכוח המשרה.
עוד נמסר כי בפרשה מעורבים 16 פקידים ממשרד ההגנה, בהם 8 קצינים, 3 מהם בדרגת אלוף משנה ועוד קצין בדרגת אלוף.
חלק מהקצינים בדימוס ניצלו את השפעתם בעניין חוזים ממשלתיים והסתבכו בפרשת שוחד והלבנת כספים.
המטה למלחמה שחיתות מסר כי נעצר קצין בדרגת אלוף ממשרד ההגנה בעת שקיבל סכום כסף לאחר שחרג מתפקידו.
ארגון Human Rights Watch  פירסם הודעהב-17  במרץ שבה הביע "דאגה עמוקה" ממעצרם של פקידי הממשלה הסעודים וקרא לשלטונות סעודיה לגלות את החשדות וההוכחות שקשורים לכל עצור והבטיח שהעצורים יקבלו את זכויותיהם החוקיות.
התעלמות מהמעצרים בארמון המלוכה
הודעת המטה הסעודי למלחמה בשחיתות התעלמה מהדיווחים בעיתונות האמריקנית בשבועיים האחרונים על מעצרים בארמון המלוכה הסעודי.
ה"וול סטריט ג'ורנל" וה"ניו יורק טיימס" דיווחו כי יורש העצר הסעודי  מוחמד בן סלמאן הורה על מעצרם של דודו, יורש העצר הקודם מוחמד בן נאיף ואחיו נוואף בן נאיף וכן על מעצר שר הפנים הסעודי ואביו.
ההערכה בקרב פרשנים בעולם הערבי היא כי הפרסום הסעודי הרשמי בנושא המלחמה בשחיתות נועד להרגיע את דעת הקהל בסעודיה ולהראות לה כי בית המלוכה נחרץ בכוונתו להילחם בשחיתות בממלכה, אולם, למעשה הוא מהווה חלק ממסע ההשתלטות של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הנחשב ל"איש החזק" במדינה,על מוסדות הממלכה בדרך להפוך למלך סעודיה במידה שאביו הקשיש סלמאן בן עבד אלעזיז יכנס למצב של נבצרות או ימות.
בן סלמאן רוצה לזכות באהדת הרחוב הסעודי ולהציג עצמו כ"לוחם בשחיתות" ולא כ"רודף שררה" המחפש את כס המלוכה. 
בן סלמאן נקט במהלך דומה בנובמבר 2017, אז הוא הורה לעצור יותר מ-10 נסיכים בולטים בחשד להעלמת כספים מקופת הממלכה,הם הוחזקו במעצר בית במלון "ריץ קרלטון " המפואר בריאד ושוחררו רק לאחר שהחזירו סכומי עתק לקופת משרד האוצר הסעודי.
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מנסה להשתחרר מהתדמית השלילית שיש לו בעולם הערבי ובמדינות המערב בעקבות פרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י שבה מיוחסת לו מעורבות גדולה בלשון המעטה.
יש כלפיו גם ביקורת קשה בתוך סעודיה עצמה כי בפזיזותו סיבך את הממלכה במלחמה מיותרת בתימן שגם הגיעה לתוך סעודיה עצמה ושיאה היה ההתקפה על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" בחודש נובמבר שעבר.
גם הפלסטינים מאשימים אותו כי פעל מאחורי הקלעים ביחד עם ג'ראד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ, כדי לקדם את תוכנית "עסקת המאה".
בן סלמאן מנסה כעת לשקם את תדמיתו, הוא יישר קו עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בנושא "עסקת המאה", סעודיה העמידה לדין את האחראים למותו של גמאל חאשוקג'י והודיעה כי על 5 מהם נגזר עונש מוות ויורש העצר הסעודי פתח במשא ומתן חשאי עם איראן, בתיווכה של עומאן, כדי לנסות ולהביא לסיומה של המלחמה בתימן.
ההתנהלות הפזיזה של יורש העצר הסעודי ב-3 השנים האחרונות פגעה בתדמיתה של סעודיה, מנהיגת העולם הסוני והשומרת על המקומות הקדושים לאסלאם, ובן סלמאן עושה כעת הכל כדי לשנות את המצב ולהחזיר לה את התדמית המתונה והשקולה שהייתה לה במשך שנים רבות.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי