בכיר לשעבר בצד"ל מעורר סערה בלבנון

בית דין צבאי בלבנון הורה לשחרר ממעצר את עאמר אלפאח'ורי, בכיר לשעבר בצד"ל ומפקד כלא אלח'יאם שנושא אזרחות אמריקנית וישראלית.
ארגון חזבאללה פועל למנוע את יציאתו מלבנון והעמדתו לדין, אך ארה"ב מאיימת בסנקציות קשות נגד בכירים בצמרת הלבנונית.
למרות סכנת מגיפת הקורונה,פרשת שחרורו מן הכלא של עאמר אלפאח'ורי, בכיר לשעבר בצד"ל ומפקד כלא אלח'יאם בדרום לבנון, מסעירה את הזירה הפוליטית הלבנונית.
בית המשפט הצבאי בלבנון הורה השבוע לשחרר ממעצר את עאמר אלפאח'ורי, הוא שוחרר והועבר לשגרירות האמריקנית בביירות ומטוס מיוחד אמור היה להטיסו לטיפול רפואי בגרמניה ומשם לארה"ב.
לאלפאח'ורי יש אזרחות אמריקנית ואזרחות ישראלית והעברתו לארה"ב התעכבה לאחר שבית משפט לעניינים דחופים בנבטיה שבדרום לבנון נענה ללחצי ארגון חזבאללה והוציא צו האוסר על אלפאח'ורי לעזוב את שטח לבנון,כמו כן הוגש ערר לבית הדין הצבאי נגד שחרורו.
אולם, בלבנון חוששים כי ארה"ב תבריח את עאמר אלפאח'ורי באמצעות מסוק משטח לבנון לקפריסין ומשם הוא יועבר לארה"ב.
אלפאח'ורי הגיע ללבנון מארה"ב בספטמבר 2019, הוא הצליח להיכנס לתחומי המדינה דרך שדה התעופה הבינלאומי ע"ש רפיק אלחרירי, למרות שהיה מבוקש ע"י גורמי הביטחון הלבנונים, נראה כי יד מסתורית הסירה את שמו מרשימת המנועים מכניסה ללבנון.
זמן קצר לאחר מכן הוא זומן לחקירה במרכז הביטחון הכללי בביירות ונעצר במקום.
מעצרו של אלפאח'ורי עורר סערה בלבנון ומייד עלתה דרישה עממית של הרחוב הלבנוני להעמידו לדין באשמת רצח ועינויים של אסירים לבנונים בכלא אלח'יאם בדרום לבנון.
כלא אלח'יאם נוהל בזמנו על ידי שירות הביטחון של צד"ל והיו בו כ-100 אסירים ואסירות לבנונים.
ארגוני זכויות אדם טענו כי בכלא היו הפרות חמרות של זכויות האדם.
עאצר אלפאח'ורי עצמו זכה בלבנון לכינוי "שופך הדמים של אלח'יאם".
המעורבות האמריקנית לשחרורו
הגורם הראשי שמנע לאורך כל התקופה את שחרורו של עאמר אלפאח'ורי מהמעצר היה ארגון חזבאללה שרואה בו סוכן ישראלי ואמריקני שיש להענישו במלוא חומרת הדין.
ארגון חזבאללה הוא שהפעיל לחצים על ממשלת לבנון ועל צמרת הצבא הלבנוני להעמיד את אלפאח'ורי לדין.
מי שטיפל באופן רשמי בשחרורו של עאמר אלפאח'ורי מטעם ארה"ב מול ממשלת לבנון היה רוברט אובריאן, היועץ לביטחון לאומי, בטיעון כי מדובר באזרח אמריקני הסובל ממחלה קשה.
עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, הנחשב לשופר של ארגון חזבאללה, חשף ב-18 במרץ את המגעים שהתנהלו ב-3 ערוצים כדי להביא לשחרורו אל אלפאח'ורי.
א.משרד החוץ האמריקני מול נשיא לבנון מישל עון ושר החוץ ג'ובראן באסיל.
ב.ערוץ ביטחוני: גורמי ביטחון אמריקנים מול צבא לבנון ומנהלת המודיעין הכללי והפרקליטות הצבאית הלבנונית.
ג. ערוץ ביטחוני-מדיני: נציגים של ה-CIA  שקיימו בחו"ל פגישות עם אישים לבנוניים שיש להם השפעה על ארגון חזבאללה.
נראה כי המפנה ביחס לעאמר אלפאח'ורי והחלטת בית הדין הצבאי לשחררו ממעצר בנימוק כי חלה התיישנות על מעשיו, בא לאחר שורה של אזהרות שהעבירה ארה"ב לצמרת הלבנונית.
ארה"ב הזהירה כי אם עאמר אלפאח'ורי ימות על אדמת לבנון היא תטיל סנקציות כבדות על יותר מ-25 בכירים לבנונים באשמת שיתוף פעולה עם ארגון חזבאללה וסיכון חיי אזרח אמריקני.
על פי גורמים בלבנון, צמרת השלטון חששה שהמצב הכלכלי הקשה שבו נמצאת המדינה איננו מאפשר בעת הזו להתעמת עם ממשל טראמפ וכך התקבלה ההחלטה לשחררו.
אולם, מי שמנסה לעכב את ביצוע השחרור בפועל הינו ארגון חזבאללה שיוזם גם ערר בבית הדין הצבאי כדי בכל זאת להעמיד לדין את עאמר אלפאח'ורי.
הכדור נמצא כעת בידי ארה"ב שצריכה להחליט האם להמתין להחלטות מערכת המשפט הלבנונית בעניין אלפאח'ורי או להבריחו מחוץ לגבולות המדינה ולהעמיד את הצמרת הלבנונית וארגון חזבאללה בפני עובדה מוגמרת.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי