הרש”פ מגבירה פעילותה במזרח ירושלים בסיוע הקורונה

משבר הקורונה יצר הזדמנות לרש"פ להגביר את פעילותה במזרח ירושלים בניגוד להסכמי אוסלו.
ישראל חייבת לתת מענה שלטוני הולם לצרכי תושבי מזרח ירושלים בנושא הקורונה כדי לשמור על ריבונותה במלואה.
הרש"פ מנצלת את משבר מגיפת הקורונה כדי להגביר את פעילותה במזרח ירושלים שאסורה על פי הסכם אוסלו.
השר לענייני ירושלים ברש"פ, פאדי אלהדמי, פירסם ב-20 במרץ הודעה רשמית כי הממשלה הפלסטינית ברמאללה, על פי הנחיותיהם של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ושל ראש הממשלה מוחמד א-שתייה, מיהרה מאז תחילת משבר הקורונה להגיש את כל הסיוע הדרוש לתושבי מזרח ירושלים האמצעות משרדי הממשלה השונים למרות הקשיים שמערימה ישראל על כך.
אלהדמי גינה את מעצרם של צעירים במזרח ירושלים שנעצרו על ידי משטרת ישראל בגלל שעסקו בפעילות חיטוי כדי למנוע את התפשטות וירוס הקורונה.
הוא גם גינה את פעילות המשטרה שהטילה מגבלות על כניסת מתפללים מוסלמים למסגד אלאקצא בעוד שהתירה את כניסתם של "מתנחלים ישראלים" לרחבת הר הבית.
אלהדמי הזהיר כי שלטונות ישראל מתחמקים מהתפקיד שלהם כ"כוח כובש" לדאוג לתושבי מזרח ירושלים עפ"י החוק הבינלאומי אך באותה העת הם מונעים יוזמות מקומיות לסייע לפלסטינים במזרח העיר.
"הרש"פ מוכנה לשאת בכל האחריות במזרח ירושלים מכיוון שהיא בירת המדינה הפלסטינית" אמר אלהדמי.
גורמים בתנועת פת"ח אומרים כי הרש"פ מודאגת מאוד מהפעילות המשטרתית הישראלית בכפר עיסאוויה בצפון ירושלים ובכפר סילואן והכוונה לספח את מעלה אדומים.
לכן, הרש"פ החליטה לנצל את משבר מגיפת הקורונה כדי להראות שהיא בעלת הבית במזרח ירושלים הדואגת לאזרחים הערבים ולא עיריית ירושלים או ממשלת ישראל.
הפעילות של הרש"פ במזרח ירושלים הוגברה באמצעות פאדי אלהדמי השר לענייני ירושלים ברש"פ, עדנאן ע'ית', מושל מחוז ירושלים מטעם הרש"פ ופעילי פת"ח בכירים שמפעילים בין היתר את צעירי תנועת פת"ח בעיר.
כמו כן, בלשכתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פועלת יחידה המקשרת בין יו"ר הרש"פ לבין המוסדות הפלסטינים במזרח ירושלים, היחידה הנקראת "יחידת אלקודס בארמון הנשיאות הפלסטינית" פועלת יותר משנתייים ובראשה עומד מועתצם תיים.
על פי גורמים בפת"ח במזרח ירושלים, קבוצה של צעירי פת"ח הנקראת "נח'וות שבאב אלקודס", פנתה בסוף השבוע לסופרמרקטים במזרח העיר ולספקי מזון גדולים בדרישה שלא לנצל את משבר הקורונה ולהעלות מחירים בעיקר נוכח העובדה שרבים מתושבי מזרח העיר איבדו את מקומות עבודתם.
כמו כן היא הפנתה קריאה לבעלי הדירות להפחית את גביית דמי השכירות למחצית הסכום החודשי שהם גובים כדי להקל על השוכרים.
הקבוצה פירסמה ברשת הווטסאפ מספר טלפון חירום שאליו יכולות לפנות משפחות במזרח ירושלים הזקוקות לעזרה בגלל מגיפת הקורונה.
בהוראת יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הופעלה בימים האחרונים תנועת הנוער של פת"ח במזרח העיר לבצע פעילות חיטוי של מוסדות ציבור במזרח ירושלים בכמה כפרים ושכונות ובהר הבית עצמו.
בין היתר התבצעה פעילות חיטוי במסגד אלאקצא, במתחם שער הרחמים ובאולמות התפילה ב"אוורות שלמה", וגם במסגדים נוספים, כנסיות ובתי ספר במזרח העיר.
כמו כן עשו צעירים של פת"ח פעולות חיטוי של חנויות בעיר העתיקה בירושלים.
משטרת ירושלים עצרה את נאצר קוס, מזכ"ל פת"ח בעיר העתיקה בירושלים וראש "מועדות האסיר הפלסטיני" וכמה צעירים שעסקו בפעילות החיטוי במזרח העיר.
לדברי גורמים בפת"ח,משבר מגיפת הקורונה יצר וואקום שלטוני במזרח ירושלים שעיריית ירושלים ומשרד הבריאות הישראלי מתקשים להשתלט עליו ובאופן טבעי הרש"פ מנצלת זאת כדי להגביר את פעילותה במזרח ירושלים.
המודיעין הפלסטיני בראשותו של הגנרל מאג'ד פרג' מנצל את הוואקום הזה ומסייע לשר לענייני ירושלים פאדי אלהדמי ולמושל מחוז ירושלים עדנאן ע'ית' להגביר את הפעילות במזרח העיר,
עדנאן ע'ית' הינו בן טיפוחיו של הגנרל מאג'ד פרג' והוא ששיכנע את מחמוד עבאס למנותו לתפקיד מושל המחוז לאור פעילותו במשבר  המגנומטרים בהר הבית ביולי 2017.
הגנרל מאג'ד פרג' אחראי על התיאום הביטחוני עם השב"כ הישראלי אך בכל הקשר למזרח ירושלים הוא מבצע בדקדקנות את הנחיותיו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, אשר בעקבות ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל ופירסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ עושה הכל כדי להראות שלישראל אין שליטה או ריבונות במזרח ירושלים.
צה"ל הטיל באחרונה צווי הגבלה על עדנאן ע'ית' האוסר עליו לצאת מתחומי ירושלים כדי שלא יוכל לתאם פעילות עם גורמי הרש"פ ברמאללה וגם לקיים קשרים עם שאדי מטור, מזכ"ל תנועת הפת"ח במזרח ירושלים.
המלחמה של ישראל בפעילות הרש"פ במזרח ירושלים בתקופת מגיפת הקורונה איננה יכולה להיעשות רק באמצעות משטרת ישראל והשב"כ, הפעילות הביטחונית איננה מספקת כדי להוכיח כי ישראל היא הריבון.
ממשלת ישראל ועיריית ירושלים חייבות לפעול בכל הרמות האזרחיות במזרח העיר כדי לתת מענה הולם לצרכי התושבים הפלסטינים, יש סכנה שהוואקום השלטוני שנוצר בשטח יילך ויתרחב ולתוכו תיכנס הרש"פ אשר טוענת כי על פי החוק הבינלאומי היא הריבון במזרח ירושלים ולא ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי