השלכות סכנת הקורונה ברצועת עזה

רצועת עזה ניצבת בפני התפרצות קרובה של מגיפת הקורונה ובמערכת הביטחון אומרים כי תרחיש כזה הינו בגדר אסון עבור ישראל ותושבי הרצועה.
ארגון חמאס מאיים בחידוש פעילות הטרור אם לא יגיע לרצועה הכסף הקטארי והסיוע הרפואי הדרוש להילחם במגיפת הקורונה.
במערכת הביטחון בישראל עוקבים בחשש רב אחר הנעשה ברצועת עזה והאופן שבו מנסה ממשל חמאס למנוע את התפשטות מגיפת הקורונה.
גם ברצועת עזה יש חשש גדול כי הנגיף כבר הגיע לרצועה ועכשיו רק מדובר בשאלה של זמן עד שהוא יתפשט.
יוסף אבו אלריש, סגן שר הבריאות הפלסטיני ברצועת עזה, הודיע ב-22 במרץ כי נתגלו 2 מקרים ראשונים של קורונה ברצועה, לדבריו, 2 פלסטינים שחזרו לרצועה ממצרים דרך מסוף רפיח, לאחר שביקרו בפקיסטן, נבדקו לפני שנכנסו לרצועה והתברר כי הם נדבקו בנגיף, השניים הועברו למרכז הבידוד שהקים ממשל חמאס ברפיח.
בממשל חמאס טוענים כי השניים לא באו במגע עם אף תושב ברצועה וכי היא נקייה מנגיף הקורונה, אולם, כמה שעות לאחר מכן הוכנסו ראש מנגנוני הביטחון של חמאס הגנרל תוופיק אבו נעים וסגנו לבידוד משום ששהו בקרבתם במעבר רפיח.
 על פי גורמים בתנועת פת"ח בעזה קיים חשש כבד כי ממשל חמאס מסתיר את האמת וזו רק שאלה של זמן עד שמגיפת הקורונה תתפרץ ברצועה.
מחנות הפליטים ברצועת עזה שבהם יש ריכוז אוכלוסיה גבוה, צפיפות גבוהה וחוסר תנאים תברואתיים והיגיינה הינם מקום בעל פוטנציאל גבוה להתפשטות מהירה של נגיף הקורונה.
על חומרת המצב תעיד העובדה שמנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר יצא בעצמו לאמצעי התקשורת, אחרי תקופה ארוכה שבה שמר על פרופיל תקשורתי נמוך, ויזם לעיני מצלמות הטלוויזיה את בנייתם של 2 מרכזי בידוד בצפון ודרום הרצועה שבהם יכולים להשתכן עד אלף חולים, בינתיים מבודד ממשל חמאס יותר מ-50 פלסטינים שהגיעו ממצרים בבית ספר ריק ברפיח שאותו הפך למתקן בידוד זמני בתנאים מחפירים.
משרד הפנים של חמאס ברצועה הודיע אמש כי קיבל לידיו 2 בתי מלון במערב העיר עזה וכי בכוונתו להפוך אותם למרכזי בידוד לתושבים החוזרים לרצועה.
אולם,יכולותיה של תנועת חמאס בתחום הרפואי ברצועה הן מוגבלות מאוד, במקרה של התפשטות נגיף הקורונה ברצועה, היא תתקשה מאוד להתמודד לבדה עם המצב.
בישראל מודאגים מאוד ומתייחסים למניעת התפרצות מגיפת הקורנה ברצועת עזה כאינטרס ישראלי ראשון במעלה.
ישראל העבירה בשבוע שעבר לממשל חמאס ברצועה כמה מאות ערכות לבדיקת ההידבקות בקורונה, אך ברור שאם תתפרץ המגיפה באופן נרחב יצטרכו גם ישראל, מצרים והאו"ם להירתם כדי לסייע לממשל חמאס להילחם במגיפה.
גורם ביטחוני בכיר אומר כי מבחינת ישראל התפרצות מגיפת הקורונה ברצועה היא בגדר "אסון" וכי ישראל תאלץ לסגור הרמטית את הרצועה ולא לאפשר לשום תושב מהרצועה להיכנס לישראל מכיוון שהמגיפה מועברת באמצעות בני אדם.
אולם, קיימת גם סכנה ביטחונית לחידוש פעולות הטרור מרצועת עזה  במידה שתתפרץ בה מגיפת הקורונה.
על פי גורמים בחמאס, בתנועה חוששים מדחיית הסיוע הכספי הקטארי שמתעכב ומכך שהסיוע איננו מספיק כדי להתמודד עם סכנת הקורונה, מנהיג חמאס אסמעיל הניה שוחח עם שליט קטאר ונשיא טורקיה שהבטיחו לו כי יעשו הכל כדי לסייע לרצועה להתמודד עם סכנת הקורונה, קטאר נענתה מיידית לבקשה ושליטה, השיח' תמים בן חמד הודיע ב-22 במרץ כי יתרום סכום של 150 מיליון דולר שיחולק על פני 6 חודשים כדי לסייע לרצועה להתמודד עם מגיפת הקורונה.
 בקרב תושבי הרצועה יש התמרמרות על כך שהרש"פ מתעלמת מאתגרי הקורונה שבפניהם ניצבת הרצועה ועל כך שמחמוד עבאס לא הודיע על שום סיוע כלשהו לתושבי הרצועה.
אולם, העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-22 במרץ כי ארגון חמאס העביר באמצעות מצרים וקטאר איום לישראל כי אם לא יגיע בקרוב הסיוע הכספי הקטארי לרצועה "חמאס תכניס מחצית מתושבי ישראל למקלטים ותגדיל את מספר חולי הקורונה".
המסר הוא ברור, חמאס מתכננת כאופציה ירי רקטות מסיבי לעבר ישראל כאמצעי לחץ עליה לזרז את הכנסת הכסף לרצועה.
ישראל פועלת לזרז את העברת הכסף אך הדבר איננו תלוי בה, קטאר מחפשת דרכים להעביר את הכסף לרצועה שמתעכב בגלל המגבלות שהוטלו על הטיסות הבינלאומיות.
ב-31 במרץ היו אמורות להתחדש "צעדות השיבה" על גבול הרצועה אחרי הפסקה ארוכה, אך נגיף הקורונה טרף את הקלפים, עפ"י גורמים בחמאס, הנטיה היא לדחות את הההפגנות על גבול הרצועה למועד אחר בגלל סכנת הקורונה. אולם, אין פירוש הדבר שישמר השקט בגבול עם ישראל.
חמאס עלול בהחלט ליזום או לאפשר חדירות של מחבלים בודדים או חוליות קטנות לשטח ישראל כדי להפעיל עליה לחץ לסייע לרצועה בנושא סכנת הקורונה, או לחילופין לאפשר בעצימת עין לארגונים "הסוררים" פיגועי צליפה או ירי טילים נ"ט מתקדמים לעבר מטרות של צה"ל.
ממשל חמאס הורה על סגירת המסעדות, בתי הקפה ואולמות החתונות ברצועה וביטל את תפילות יום השישי במסגדים עד להוראה חדשה, אולם הצעדים האלה אינם מספיקים במקרה שתתפרץ מגיפת הקורונה.
גורמים בחמאס אומרים כי במקרה של התפרצות מגיפת הקורונה ברצועה לא יהסס הארגון להטיל צעדים חריפים על התושבים בהרבה יותר מאשר הטילה הרש"פ בשטחי הגדה.
בחמאס מדברים על המודל הירדני של הטלת עוצר מוחלט על כל שטח הרצועה ולא להסתפק רק בהגבלות תנועה.
בסופו של דבר צריך לזכור כי מדובר בשלטון דיקטטורי שאין לו שום בעייה לכפות את העוצר באמצעות שימוש בכוח צבאי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי