התקפה אמריקנית על המליציות בעיראק?

חשש באיראן כי הנשיא טראמפ ינצל את מגיפת הקורונה במדינה ויורה על מתקפה נרחבת על המליציות הנאמנות לה בעיראק.
גורמים בכירים בצבא ארה"ב הביעו חשש כי תקיפה כזו תסבך את ארה"ב במלחמה עם איראן אך ההערכה בעולם הערבי היא כי טראמפ יורה על תקיפות אוויריות כדי להשיג הרתעה.
עדנאן א-זרפי,ראש הממשלה המיועד של עיראק, ממשיך במאמציו להקים ממשלה שתזכה לאישור הפרלמנט כמתחייב מהחוקה העיראקית אך נתקל בקשיים רבים נוכח מגיפת הקורונה והעוצר המוטל  בבגדאד.
בין היתר נבחנת האפשרות לכנס את הפרלמנט לדיון על הרכבת הממשלה כשחבריו עוטים מסיכות על פניהם ובנוכחות של צוות רפואי.
נותרו לו יותר משבועיים להציג את הממשלה בפני הפרלמנט והוא כבר צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי יפעל ברצינות כדי להפסיק את המאבק בין ארה"ב לאיראן מכיוון שלדבר יש השלכות שליליות על עיראק.
למרות דבריו, המתיחות בין ארה"ב לאיראן רק גוברת, המליציות הפרו איראניות בעיראק מגבירות את ההתקפות על הבסיסים האמריקנים במדינה.
בעולם הערבי מעריכים כי הנשיא טראמפ בוחן ברצינות לנצל את מגיפת הקורונה שפקדה את איראן כדי  להנחית מכה צבאית על המליציות הפרו איראניות בעיראק המכונות "אלחשד א-שעבי" נוכח המשך ההתקפות שלהן על הבסיסים האמריקנים בעיראק במגמה לסלק את חיילי צבא ארה"ב מהמדינה כחלק מתגובת הנקם על חיסולו של קאסם סולימאני, במהלך התקיפות האלה נהרגו באחרונה בבסיס "תאג'י" 2 חיילים אמריקנים ואזרח בריטי.
ההערכה הזו מתבססת של שורה של שינויים שעשה הצבא האמריקני בעיראק בשבועות האחרונים ועל דיווח בעיתון "ניו יורק טיימס" ב-27 במרץ.
בדיווח נמסר כי הפנטגון הורה למפקדי הצבא להתכונן לאפשרות הסלמה בעימותים הצבאיים בעיראק ולהיערך להרוס את המליציות הפרו איראניות המאיימות לתקוף את חיילי צבא ארה"ב.
על פי הדיווח. מפקדי הצבא האמריקני הזהירו כי מבצע כזה עלול הביא למלחמה עם איראן והוא יחייב שליחת אלפי חיילים נוספים לעיראק ויסיט את המשאבים מהמטרה העיקרית שהייתה לאמן את צבא עיראק להילחם בדאע"ש המעוגנת בהסכם עם ממשלת עיראק.
מזכיר המדינה מייק פומפיאו והיועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן דוחפים למדיניות אגרסיבית ולנצל את העובדה שההנהגה האיראנית עסוקה במגיפת הקורונה כדי לנסות ולהרוס את המליציות הפרו איראניות בעיראק.
מליציית "גדודי חזבאללה בעיראק" פירסמה בשבוע שעבר הודעה כי ברשותה מידע על פעילות אמריקנית חשודה, בסיוע מנגנון ביטחון עיראקי, ועל תוכנית אמריקנית לעשות הפיכה בעיראק באמצעות השתלטות מהאוויר על בסיסי הצבא העיראקי.
המליציה איימה כי במקרה כזה היא תגיב בכל כוחה לעבר המתקנים הצבאיים, הביטחוניים והכלכליים האמריקנים בעיראק.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-26 במרץ על תנועה ליילית ערה בין הבסיסים האמריקנים בעיראק, העברת כוחות והתבצרות בעמדות מסויימות מסיבה בלתי ידועה.
העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-31 במרץ כי המליציות הפרו איראניות בעיראק חוששות מהתקפה אווירית אמריקנית קרובה והחלו לנקוט צעדי התגוננות בהתאם.
איראן מנסה להפגין ביטחון עצמי רב כאילו איננה חוששת מהתקפה אמריקנית נרחבת על המליציות השיעיות בעיראק,ידאללה ג'וואני, ראש המחלקה המדינית של "משמרות המהפכה", אמר ב-30 במרץ לסוכנות הידיעות "תסנים"  כי האיומים האמריקנים לפגוע במליציות בעיראק הן "מלחמה פסיכולוגית" וכי מצפה לארה"ב "תבוסה גדולה" אם תתקוף אותן, לדבריו, ארה"ב רוצה באיומיה להשפיע על בחירת ראש הממשלה החדש בעיראק.
למרות מגיפת הקורונה המכה קשות בארה"ב, הנשיא טראמפ מגלה נחישות שלא לעבור בשתיקה על ההתקפות של איראן, באמצעות המליציות הנאמנות לה, על הבסיסים האמריקנים בעיראק כדי לאלץ את ארה"ב להסיג את כוחותיה מעיראק, עם זאת הממשל גילה אמש נכונות להתחשב במצבה של איראן, שר החוץ פומפאו אמר כי ארה"ב תשקול להקל בסנקציות על איראן בגלל התפרצות מגיפת הקורונה אך לא התחייב לשום דבר,האם הממשל החל לשחק מול איראן במדיניות "המקל והגזר"?
נראה כי המטרה העיקרית של הנשיא טראמפ היא לנסות ולהשמיד את מליציית "גדודי חזבאללה בעיראק" שכנראה אחראית לתקיפות חיילי צבא ארה"ב שאותן היא אף הגבירה בשבועות האחרונים, צבא ארה"ב הציב סוללות "פטריוט" בכמה מבסיסיו בעיראק מחשש להמשך תקיפתם ברקטות על ידי המליציות הפרו איראניות כנקמה על חיסולם של קאסם סולימאני ואבו אלמהדי אלמוהנדס.
מבחינת העיתוי לתקיפת המליציות הפרו איראניות, זה בהחלט עשוי להיות עיתוי נוח עבור ארה"ב, המשטר האיראני עסוק בענייניו הפנימיים והוא נאנק תחת עול הסנקציות הכלכליות ומגיפת הקורונה, אי אפשר גם לשלול אפשרות של מחאה עממית באיראן נגד שלטון ההיאתולות נוכח מחדליו הקשים במשבר הקורונה.
עם זאת, העברת אלפי חיילים אמריקנים לעיראק לצורך מתקפה קרקעית נגד המליציות הפרו איראניות היא מנוגדת למדיניות הנשיא טראמפ שהייתה עד עכשיו ועלולה לסבך את ארה"ב מחדש בעיראק.
כזכור, בפלישה האמריקנית לעיראק בין השנים 2003-2011  נהרגו 3500 חיילים אמריקנים  ונפצעו למעלה מ-30 אלף חיילים נוספים.
פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי הנשיא טראמפ לא יוותר ויורה על הרחבת התקיפות האוויריות של המליציות הפרו איראניות בעיראק בניסיון להשיג הרתעה כדי למנוע מהן את המשך ההתקפות על הבסיסים האמריקנים.
התקיפות יכוונו לעבר מאגרי נשק ויכללו גם סיכולים ממוקדים של מפקדי המליציות בהתאם למידע המודיעיני.
לא מן הנמנע שהנשיא טראמפ יורה גם על תקיפת אלמנטים של "משמרות המהפכה" האיראניים הנמצאים בעיראק והעומדים מאחורי ההתקפות של מליציית "גדודי חזבאללה בעיראק".
איראן הזרימה למליציות הנאמנות לה בעיראק כמות גדולה של טילים ורקטות לצורך תקיפת הבסיסים האמריקנים.
בעיראק מוצבים כ-5000 חיילים אמריקנים בכמה בסיסים, הממשל רצה לצמצם את הנוכחות הצבאית בעיראק אך המתקפות של המליציות הפרו איראניות על בסיסיו מאלצות אותו שלא לקצץ בנוכחות הצבאית שלו במדינה.
o     

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי