חמאס מאיים על ישראל בגלל הקורונה

מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר משגר איום ברור לעברה של ישראל בחידוש הטרור מהרצועה אם תתפשט בה מגיפת הקורונה.
סינוואר טוען כי הוא ארגונו שולט בינתיים במצב באופן מלא ומשגר איתות לישראל כי המשבר הקורונה יצר הזדמנות לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה.
ארגון חמאס ברצועת עזה חושש שהתפרצות מגיפת הקורונה ברצועה בעוצמה רבה תביא לאובדן שליטה ותערער את שלטונו, לכן החליט יחיא סינואר מנהיג חמאס ברצועה לקחת אישית לידיו את הנושא ולעשות את כל ההכנות הדרושות לקראת התמודדות רחבה עם כל התרחישים השונים שעלולים לקרות ברצועה.
בהופעה טלוויזיונית של יותר משעתיים באולפן סוכנות הידיעות של חמאס "א-שיהאב" ב-2 באפריל בעזה אמר סינוואר כי מדובר בנושא לאומי הקשור להמשך המאבק להשגת השחרור והמשך ההתנגדות ולכן הינחה מוחמד דף, המפקד את הזרוע הצבאית של חמאס, את כל הפעילים להירתם למשימה ולגייס את כל המשאבים הדרושים.
בעוד מנהיג חמאס אסמעיל הניה שוהה בחו"ל, נועדה הופעתו התקשורתית של יחיא סינוואר להראות לתושבי הרצועה כי הוא ומוחמד דף הם הדואגים לשלומם, זאת כשברקע הבחירות הפנימיות הצפויות בקרוב להנהגת התנועה.
סינוואר הפגין ביטחון עצמי רב, התבדח מדי פעם וענה לשאלות הגולשים באינטרנט, הוא עשה מאמץ ניכר להפגין כי ארגונו שולט היטב במצב, מגלה אחריות ונחוש לבלום את המגיפה באיבה ולמנוע את התפשטותה ברחבי הרצועה.
בימים אלה פועל חמאס  להקמת 2 מרכזי בידוד בצפון הרצועה ובדרומה שיכולים להכיל עד אלף איש, בינתיים נפתח מתקן בידוד זמני בבית ספר ברפיח שאליו הוכנסו עשרות פלסטינים שחזרו לרצועה ממצרים דרך מעבר רפיח.
עד כה התגלו ברצועת עזה 12 מקרים של תושבים שנדבקו בנגיף הקורונה, בשטחי הגדה הבעייה גדולה יותר בשלב הזה, עד כה התגלו בתחומי הרש"פ 149 מקרים של נדבקים בקורונה, אבל מערכת הבריאות של חמאס ברצועת עזה היא הרבה יותר חלשה ולא תוכל להתמודד עם התפרצות גדולה של המגיפה, לדוגמא, יש בה רק 65 מכונות הנשמה והיא זקוקה בדחיפות ל-100 מכונות הנשמה נוספות.
מהנדסים ברצועה פיתחו 2 סוגים חדשים של מכונות הנשמה שנבדקים כעת לקראת אפשרות של יצור מקומי.
במעבר הגבול ברפיח הקים ארגון חמאס מרכז בידוד מאולתר עם 54 מיטות בעלות של 180 אלף דולר לטפל בשבים לרצועה דרך המעבר.
בעוד יו"ר הרש"פ האריך ב-30 ימים נוספים את מצב החירום ברש"פ, ארגון חמאס טוען כי הוא שולט כרגע במצב ולא הוטל עוצר כללי על הרצועה או הסגר, אך ברור שסכנת התפרצות המגיפה מרחפת באוויר במיוחד במחנות הפליטים ברצועה שבהן הצפיפות היא גדולה.
אפשר לציין 3 מסרים עיקריים בהופעתו התקשורתית של יחיא סינוואר.
א.ארגון חמאס מגלה אחדות פנימית וערבות הדדית וערוך לתרחיש הגרוע ביותר, הארגון רכש 30 מכונות הנשמה נוספות ואוסף תרומות עבור רכישת מכונות נוספות.
הארגון גיבש תוכנית חירום במסגרתה יבודדו הנדבקים בנגיף הקורונה ואלה שבאו עמם במגע, אם יהיה צורך יוטל עוצר והרצועה תחולק לאזורים.
ארגון חמאס היקצה סכום של מיליון דולר לתמיכה בחקלאי הרצועה ותימשך הגעת כספי הסיוע הקטארי מדי חודש בחודשו.
ב.העברת מסר מאיים לישראל ולשר הביטחון בעקבות דברים שאמר השבוע נפתלי בנט אשר קשר בין הגשת סיוע הומניטארי לרצועה לבין שחרור 4 הישראלים המוחזקים בידי חמאס:
" אם חולי הקורונה שלנו לא יוכלו לנשום, נגרום לכך ש-6 מיליון ישראלים לא יוכלו לנשום גם כן. אם לאנשינו לא יהיה אוכל נחנך את נפתלי בנט.
כשאנשינו יזדקקו למכשירי הנשמה ואמצעים רפואיים, ניקח ממנו את  מה שנצטרך כ "דמי חסות" והוא יודע שאנו יכולים".
סינוואר אף הפנה את נפתלי בנט לספר יחזקאל פרק י"ז כדי שיקרא "מה יעלה בסופו ובסופה של הישות".
ג. ניסיון לנצל את מגיפת הקורונה לקידום עסקת חילופי שבויים עם ישראל-יחיא סינוואר ניסה לגלגל את האשמה לעבר ישראל על המו"מ התקוע וטען כי הדבר נובע מהמצב הפוליטי בישראל.
הוא הציע מתווה חדש,בתנאי חמאס, כדי לקדם את העסקה שלפיו ישראל תשחרר את עשרות משוחררי "עסקת שליט" שנעצרו מחדש, תשחרר מחבלים מבוגרים, חולים ונשים ואז ארגונו יהיה מוכן לוותר חלקית בנושא חיילי צה"ל השבויים והמוחזקים בידיו, הוא לא פירט מעבר לכך.
חשש לחידוש הטרור מהרצועה
המסר המדיני ביטחוני שהעביר יחיא סינוואר בדבריו מכוון ישירות לישראל ובעקיפין למצרים: אם  יחריף המצב ברצועה בגלל מגיפת הקורונה, ארגון חמאס יחדש את ירי הרקטות לעבר ישראל ויביא להסלמה ביטחונית גדולה.
בשלב הזה שומר חמאס על רגיעה, הוא מונע חדירות לישראל דרך גדר הגבול אך בשבוע שעבר התיר ירי רקטה אחת משטח הרצועה כדי להעביר את המסר לישראל.
המצב הכלכלי ברצועת עזה איננו מבשר טובות, ההסדרה עם ישראל נכנסה להילוך איטי בגלל מגיפת הקורונה, חמאס עצר את כניסת הפועלים מרצועת עזה לישראל מחשש שיביאו עמם בחזרתם את הנגיף, בכך נפגעה פרנסתם של אלפי משפחות ברצועת עזה, דבר המגביר את מצוקת התושבים..
בנוסף לכך, בקרב משפחות האסירים הביטחוניים ברצועה יש מתיחות רבה וחשש כי קרוביהם האסורים בבתי הכלא בישראל ידבקו בנגיף הקורונה, באמצעי התקשורת הפלסטינים וברשתות החברתיות משלהבים את הרוחות כי האסירים הביטחוניים נמצאים בסכנת הידבקות
בנגיף.
הנהגת חמאס נמצאת כעת בפני אתגר גדול כיצד להתמודד עם נגיף הקורונה, זהו מבחן אמיתי למנהיגותה מכיוון שהדבר עלול להביא לחיכוך בינה לבין התושבים אם תהיה התפרצות גדולה של המגיפה, התרחיש הזה מסכן גם את ישראל מכיוון שארגון חמאס עלול להסיט את הביקורת ברחוב העזתי על תפקודו לעבר ישראל ולהביא לחידוש ירי הרקטות ופיגועי טרור על גדר הגבול.
 כבר עתה חמאס מאשים את ישראל כי המשך המצור מסכן את תושבי הרצועה וכי ישראל מונעת הכנסת ציוד רפואי לעזה ובכך מכין בהדרגה את הקרקע בדעת הקהל הפלסטינית לאפשרות ההסלמה, הופעתו של יחיא סינוואר אמש היא צעד נוסף לחיזוק הדבר..

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי