האיום של הג'יהאד האסלאמי על ישראל

זיאד נח'אלה, מנהיג הגי'האד האסלאמי פירסם הודעת איום כי ארגונו ישגר רקטות על ישראל אם לא תסיר את המצור מעל הרצועה ולא תשחרר אסירים ביטחוניים.
ההערכה ברצועת עזה היא כי לא צפוי בקרוב עימות צבאי עם ישראל בגלל מגיפת הקורונה וכי עימות כזה לא ישרת את האינטרסים של הפלסטינים.
מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה פירסם ב-5 באפריל הודעת איום על מדינת ישראל  בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה בגדה וברצועת עזה.
בהודעה העביר זיאד נח'אלה מסר להנהגה בישראל כי לארגוני הטרור ברצועה יש את היכולת ליזום בכל רגע מתקפת רקטות רחבה על ישראל אם המצב של הפלסטינים יחמיר בגלל מגיפת הקורונה.
"לא נמות לבדנו" אמר נח'אלה והוסיף: "על האוייב הישראלי לבחור בין המקלטים ומה שנובע מכך לבין סיום המצור וההיענות לשחרור אסירים מבתי הכלא".
הודעתו של זיאד נח'אלה התפרסמה כמה ימים אחרי הודעתו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר אשר איים להכניס 6 מיליון ישראלים למקלטים באמצעות שיגור רקטות לעבר ישראל.
"אם חולי הקורונה שלנו לא יוכלו לנשום,נגרום לכך ש-6 מיליון ישראלים לא יוכלו לנשום גם כן,אם לאנשינו לא יהיה אוכל,נחנך את נפתלי בנט.כשאנשינו יזדקקו למכשירי הנשמה ולאמצעים רפואיים ניקח ממנו את מה שנצטרך כ"דמי חסות" והוא יודע שאנו יכולים" הזהיר סינוואר.
יש לקחת ברצינות את האיומים של חמאס והג'יהאד האסלאמי לשגר רקטות לעבר ישראל, במיוחד את איומיו של זיאד נח'אלה הידוע כמי שעומד בהבטחותיו ופועל על פי המודל של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה.
אולם, ברצועת עזה מסבירים כי ההצהרות של זיאד נח'אלה ויחיא סינוואר באו בעקבות הצהרתו של שר הביטחון נפתלי בנט אשר קשר את העברת המזון והציוד הרפואי לרצועת עזה בשחרורם של 4 השבויים הישראלים המוחזקים בידי חמאס ברצועה.
הדימיון בהצהרות של זיאד נח'אלה ויחיא סינוואר מצביע על תיאום בין החמאס לג'יהאד האסלאמי, גורמים בחמאס אומרים כי קדמה להן פגישה בין מנהיג חמאס אסמעיל הניה השוהה בחו"ל לבין זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, שבה סוכם בין היתר על הסלמה גדולה נגד ישראל כדי להביא להסרת המצור ולשחרור אסירים ביטחוניים את תתפשט מגיפת הקורונה ברצועת עזה, כרגע מדובר ב-12 חולים בלבד מנגיף הקורונה ברצועה וממשל חמאס הודיע כי הוא שולט במצב.
האם קרוב עימות צבאי ברצועה?
צריך לשים לב כי באיום הכתוב שפירסם זיאד נח'אלה לא נקבע לוח זמנים להסרת המצור הישראלי ולשחרור אסירים ביטחוניים והאיום נוסח בזהירות מבלי שישתמע כאולטימטום.
גורמים ברצועת עזה אומרים כי מדובר בניסיון לעורר את תשומת ליבה של ישראל שאיננה לוקחת ברצינות, לטענתם, את  כוחם הצבאי של הפלגים הפלסטינים שיכולים למלכד את ישראל באמצעות ירי רקטות מסיבי לעברה, דבר שיאלץ עשרות אלפי אזרחים בישראל להצטופף יחדיו במקלטים על אף סכנת הקורונה.
זיאד נח'אלה ויחיא סינוואר מנסים ליצור זיקה בין החיים בישראל לבין החיים ברצועת עזה בצל הקורונה ומעבירים מסר לישראל האומר:
לא נמות ברצועה ממחלת הקורונה בזמן שישראל מרפאת את אזרחיה מן המגיפה, לא נחכה לרחמיה ולחסדיה של ישראל ולא נסכים לסחיטה ישראלית בכל הקשור למזון ולציוד רפואי שהרצועה זקוקה להם.
עם זאת, נראה שכל הצדדים אינם מעוניינים בהסלמה ובעימות צבאי ברצועת עזה בעיתוי הנוכחי, ההצהרות של זיאד נח'אלה ויחיא סינוואר נועדו להפעיל לחץ על ישראל כדי שלא תהדק את המצור על רצועת עזה ולא תמנע הכנסת מזון וציוד רפואי לרצועה כדי להילחם בסכנת הקורונה.
גורמים בכירים בחמאס אומרים: "כל התקפת רקטות על ישראל בעיתוי הנוכחי לא תשרת את האינטרסים של תושבי הרצועה.
העולם כולו עסוק במאבק נגד הקורונה ותשומת לבו איננה נתונה כעת לבעיותיהם של הפלסטינים ברצועת עזה,ישראל עלולה לנצל זאת כדי להשיג את מטרותיה."
עם זאת יש ציפייה ברצועה שבכירים בישראל ימתנו את התבטאויותיהם ולא ישמיעו הצהרות פרובקטיביות כלפי הפלסטינים שעלולות להביא להסלמה מילולית ולמתיחות מיותרת.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי