גישושים ראשונים לעסקת חילופי שבויים

מצרים קיבלה מחמאס את עיקרי הצעתו של יחיא סינוואר לקידום עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל.
המשא ומתן על העסקה אמור להתחדש ברגע שיתבהר גורלה של הממשלה החדשה בישראל ותחול האטה בהתפשטות מגיפת הקורונה.
על פי גורמים ברצועת עזה, אחת הסיבות העיקריות שדחפו את מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר לצאת בהודעתו הדרמטית בשבוע שעבר כי הוא מוכן לעשות "ויתורים חלקיים" כדי לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל, הייתה הלחץ שמפעילות משפחות האסירים הביטחוניים על הנהגת חמאס לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה בגלל מגיפת הקורונה.
בבתי הכלא בישראל ישנם יותר מ-5 אלפים אסירים ביטחוניים, על פי גורמים במטה האסירים הפלסטיני, יותר מאלף מהם הינם  חולים, החשש בשטחים הוא כי הם עלולים להידבק בנגיף הקורונה, דבר שעלול לסכן את חייהם.
בעקבות הלחץ של השטח, החליטה ההנהגה של חמאס, אחרי התייעצות עם הזרוע הצבאית המופקדת על השמירה על 4 השבויים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה לנסות ולשבור את המבוי הסתום במשא ומתן עם ישראל.
סיבה נוספת הייתה הערכה של חמאס כי בקרוב תוקם ממשלת חירום בישראל, דבר שיאפשר השגת קונסנזוס ישראלי לעסקת חילופי שבויים וצמצום הביקורת על הדרג המדיני בגלל שחרור מסיבי של מחבלים מהכלא הישראלי.
שני נושאים עיקריים תקעו את העסקה עד כה והכניסו אותה לקיפאון עמוק:
תנאי מוקדם של חמאס לשחרור יותר מ-50 מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט" אך נעצרו מחדש ע"י השב"כ לאחר שחזרו לפעילות טרור והתנאי השני היה דרישה של חמאס לשחרר מבתי הכלא בישראל במסגרת העסקה יותר מ-400 מחבלים רוצחים עם "דם על הידיים".
לא ברור אם הנהגת חמאס מוכנה לוותר או להתגמש די הצורך בדרישותיה כדי שתושג פריצת דרך במשא ומתן עם ישראל, יחיא סינוואר דיבר על הצורך שישראל תעשה מחווה הומניטארית ותשחרר אסירים מבוגרים,אסירים חולים, נשים וילדים אך לא פירט מעבר לכך.
גורמים בחמאס אמרו ב-8 באפריל לעיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי כי בעקבות הודעת ראש הממשלה נתניהו על נכונותו למשא ומתן על עסקה חדשה, ארגון חמאס יבחן ביחד עם הנהגת הזרוע הצבאית הצעות פנימיות שעלו בארגון לקראת אפשרות של משא ומתן עקיף באמצעות מתווכים עם ישראל וקביעת התנאים לכך.
ארגון חמאס יגיש הצעות למתווך המצרי ובינתיים הודיע המודיעין המצרי לראש המל"ל מאיר בן שבת על נכונות חמאס להיכנס למשא ומתן.
על פי הפרסום בעיתון "אלקודס",ארגון חמאס יבחן את האפשרות להעביר לישראל מידע ברור על גורלם של החיילים אורון שאול והדר גולדין ועל מצב בריאותם של אברהם מנגיסטו והישאם א-סייד בתמורה לשחרור אסירים ביטחוניים.
ארגון חמאס נקט במהלך דומה ב-2009 במסגרת המגעים לשחרורו של חייל צה"ל גלעד שליט, הוא העביר לישראל קלטת וידיאו קצרה באורך של דקה שבה נראה גלעד שליט במצב בריאותי טוב ובתמורה שיחררה ישראל מהכלא 25 אסירות ביטחוניות.
בכיר חמאס מחמוד א-זהאר אמר ב-9 באפריל לעיתון "פלסטין" כי ארגונו קבע כבר את שמות האסירים שהוא רוצה בשחרורם ואת סדרי העדיפויות שעל פיהם הם ישוחררו, תחילה יהיו אלה האסירים המבוגרים והחולים.הוא הדגיש כי חמאס מוכן למשא ומתן רציני על עסקת חילופי שבויים.
העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המקורב לחזבאללה, דיווח ב-9 באפריל כי מצרים קיבלה כבר העתק מיוזמתו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר לעסקת חילופי השבויים וכי היא לומדת אותה, על פי הדיווח, ישראל ביקשה ממצרים זמן נוסף לדון בהצעתו של יחיא סינוואר בגלל מצב החירום בישראל כתוצאה ממגיפת הקורונה ובגלל המגעים להרכבת ממשלה חדשה.
המודיעין המצרי מעריך שישראל  תתייחס בחיוב להצעה של חמאס, בינתיים הוא מקיים גישושים טלפוניים עם שני הצדדים.
פרטי ההצעה של יחיא סינוואר עדיין לא הגיעו לידי ישראל ולא ברור אם יש בה ויתור על התנאי המוקדם של שחרור עצורי "עסקת שליט".
בישראל ובמצרים יש חשש מדובר בספין של חמאס שמטרתו להפעיל לחץ על ישראל כדי שתאשר להכניס לרצועה מזון וציוד רפואי, הדברים יתבררו בהמשך, בכל מקרה עצם העובדה שיחיא סינוואר יזם את ההודעה על נכונות לעשות "ויתורים חלקיים" מעידה על לחץ בחמאס להתקדם בנושא בגלל לחצי הרחוב הפלסטיני.
גורמים בחמאס טוענים כי הארגון נחוש להתקדם לעבר עסקת חילופי שבויים חדשה אפילו אם תהיה זו עסקה חלקית.
מצרים היא המתווך העיקרי בין ישראל לחמאס שגם תיווכה בהצלחה ב"עסקת שליט" ב-2011 אולם ארגון חמאס היה רוצה לראות גם את רוסיה כמי שמסייעת לקדם את עסקת השבויים החדשה.
בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק אמר ב-9 באפריל כי ארגונו מברך על האפשרות שרוסיה תתווך בנושא  אך ישראל צריכה להסכים לכך, הנהגת חמאס בראשות אסמעיל הניה ביקרה לפני חודש במוסקבה ונפגשה עם שר החוף הרוסי סרגיי לברוב, אסמעיל הניה שוחח השבוע בטלפון עם מיכאיל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי, אך ספק רב אם ישראל תסכים לתיווך רוסי, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי אין צורך לערב את רוסיה בנושא וכי מצרים עושה עבודת תיווך טובה לשביעות רצונם של 2 הצדדים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי