ניצחון איראני בעיראק

איראן הצליחה להביא למינויו של מועמד מטעמה להרכיב את הממשלה החדשה בעיראק ולכך שהמועמד הנחשב לפרו אמריקני יוותר על התפקיד.
מוצטפא אלכאט'מי שירכיב את הממשלה ניצב בפני אתגר קשה, בצל משבר הקורונה, בכל הקשור ליחסים עם ארה"ב ועם המליציות הצבאיות הפרו איראניות.
מאמציו של הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" החדש שביקר בבגדאד ופגישותיו עם ראשי הפלגים השיעים וראשי מליציות "אלחשד א-שעבי" שנועדו למצוא מועמד פרו איראני שירכיב את הממשלה החדשה נשאו פרי, נשיא איראן ברהם צאלח הטיל על ראש המודיעין העיראקי מוצטפא כאט'מי את הרכבת הממשלה.
עדנאן א-זרפי , המזוהה כפרו אמריקני שהיה אמור להרכיב את הממשלה החדש נאלץ להסיר ב-9 באפריל את מועמדותו נוכח תמיכתה של איראן וראשי הפלגים השיעים במוצטפא אלכאט'מי.
גם הסונים והכורדים בעיראק הצטרפו לתמיכה במוצטפא אלכאט'מי שיש לו סיכויים טובים לזכות באישור הפרלמנט לממשלה החדשה שיציג בתוך 30 יום ותחליף את ממשלת המעבר בראשותו של עאדל עבד אלמהדי הפרו איראני שנאלץ להתפטר בנובמבר 2019 בעקבות המצב הכלכלי הקשה והמהומות שהיו במדינה.
אלכאט'מי הודיע כי יפעל להרכיב ממשלה שתכלול את כל שאיפות העם העיראקי ואת סדרי העדיפויות שלהם.הוא הבטיח בהודעה שפירסם "לפתור את המשברים ולקדם את הכלכלה".
למוצטפא אלכאט'מי יש תואר B.A במשפטים והוא עבד בעבר כעיתונאי, הוא היה עורך שבועון בתחום פתרון סכסוכים ותיעוד פשעי משטר סאדאם חוסיין וממקימי הקרן לזכרון עיראק.
היה לו גם טור קבוע באתר "אלמוניטור" הבינלאומי והוא ניהל את מחלקת עיראק של האתר.
בראש סולם העדיפויות של הממשלה החדשה שתכהן כשנה יעמדו עריכת בחירות מוקדמות, אישור תקציב 2020 וטיפול במגיפת הקורונה הפוקדת את עיראק.
מוצטפא אלכאט'מי יצטרך גם ליישם את החלטת הפרלמנט העיראקי כי כוחות צבא ארה"ב יסוגו מעיראק שהתקבלה לאחר שארה"ב חיסלה בבגדאד לפני 3 חודשים את הגנרל האיראני קאסם סולימאני ואת אבו מהדי אלמוהנדס סגן ראש המליציות הפרו איראניות "אלחשד א-שעבי".
היחסים עם ארה"ב והמליציות הפרו איראניות
הטלת הרכבת הממשלה החדשה על מוצטפא אלכאט'מי היא ניצחון של איראן שהצליחה לגבור על עדנאן א-זרפי מועמדה של ארה"ב להקמת הממשלה.
כנראה שארה"ב ניסתה להקדים תרופה למכה, לפני יותר משבוע שיגר מזכיר המדינה פומפיאו את שגריר ארה"ב בבגדאד  מת'יו טולר לפגישה עם ראש ממשלת המעבר עאדל עבד אלמהדי עם הזמנה לפתוח בדיאלוג אסטרטגי בין שתי המדינות בתחומי הביטחון, הכלכלה, המסחר והתרבות.
בשטח עצמו נמשכת המתיחות כשהמליציות הפרו איראניות בעיראק ממשיכות לתקוף את הבסיסים האמריקנים בעיראק כדי לאלץ את צבא ארה"ב לסגת מהמדינה, הבסיסים האמריקנים תוגברו בסוללות "פטריוט" והנשיא טראמפ הזהיר את איראן כי היא תשלם מחיר כבד את ההתקפות האלה ימשכו.
ההתמודדות הצפויה של ראש הממשלה המיועד מוצטפא אלכאט'מי עם מליציות "אלחשד א-שעבי" הנאמנות לאיראן היא אתגר גדול.
מאז חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני איבדה ממשלת המעבר בעיראק את היכולת להשפיע על מליציות "אלחשד א-שעבי".
ב-6 באפריל פירסמו 8 מליציות החברות ב"אלחשד א-שעבי"  הודעה שבה קבעו כי חיילי ארה"ב בעיראק הינם "כוח כובש" וכי יתקפו אותם ואת בסיסי הצבא שלהם ויהפכו את אדמת עיראק ל"גיהנום" עבורם.
האם הגנרל אסמעיל קאני שאמור לשלוט במליציות האלה יצליח לרסן אותן ולאפשר למוצטפא אלכאט'מי שבו הוא תומך להקים ממשלה יציבה?
ברור לחלוטין שארה"ב לא תבליג על שום פגיעה בחייליה, במיוחד ככל שמתקרבות הבחירות לנשיאות האמריקנית, איראן תצטרך להחליט כיצד לפעול בעיראק והאם לתת סיכוי למוצטפא אלכאט'מי המועמד מטעמה לראשות הממשלה לשכנע את ארה"ב להסיג את כוחותיה מעיראק בהסכמה וללא צורך בהמשך ההתקפות של המליציות הפרו איראניות על חיילי ארה"ב.
נראה שרב הנסתר על הגלוי, גורמים בעיראק אומרים כי ארה"ב תומכת אף היא בכך שמוצטפא אלכאט'מי ירכיב את הממשלה החדשה למרות שהוא זוכה לתמיכתה של איראן.
לדבריהם, הושגה הבנה חדשה שבשתיקה בין ארה"ב לאיראן לגבי הצורך להקים ממשלה יציבה בעיראק, במיוחד בתקופת משבר הקורונה.
המשימה של מוצטפא אלכאט'מי היא לשמור על יחסים טובים עם איראן ועם ארה"ב כאחד כדי לקדם את האינטרסים של עיראק, יהיה מעניין לראות אם הממשלה החדשה שיקים תיענה להצעת וושינגטון לקדם דיאלוג אסטרטגי בין 2 המדינות, וכיצד יפעל להוצאת הכוחות הזרים מעיראק ובראשם צבא ארה"ב שהגיעו למדינה בהסכמת ממשלתה כדי לסייע לה להילחם בכוחות דאע"ש?
דרכו של אלכאט'מי מלאה במכשולים וכלל לא בטוח האם יצליח לנווט בהצלחה בשדה המוקשים ששמו עיראק.


הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי