אתגרי הממשלה החדשה בעיראק

למרות הסכמת איראן למינויו של מוצטפא כאט'מי לראש ממשלת עיראק המיועד, קבוצה של מליציות שיעיות חמושות רואות בו סוכן אמריקני ושותף להתנקשות בחיי קאסם סולימאני.
כאט'מי, שזוכה להסכמה פוליטית רחבה, ניצב בפני אתגרים קשים ואין ודאות שממשלתו תצליח לייצב את המצב בעיראק.
ראש המודיעין העיראקי מוצטפא כאט'מי, שמיועד להרכיב את הממשלה החדשה בעיראק וזוכה לתמיכה נרחבת של הפלגים השיעים, הסונים והכורדים ומקובל על איראן וארה"ב, החל בהתייעצויות בזירה הפוליטית לקראת הרכבת הממשלה החדשה, כאט'מי שואף להביאה לאישור הפרלמנט לפני תחילת צום רמאדאן ב-24 בחודש.
על פי החוקה העיראקית, הוא חייב להציג את הממשלה החדשה בפני הפרלמנט בתוך 30 יום מאז שהוסמך על ידי נשיא המדינה להקים את הממשלה, מלבד הטיפול במגיפת הקורונה הפוקדת את המדינה הוא צריך לטפל בעוד כמה נושאים בוערים בעקבות המהומות הגדולות בעיראק על רקע המצב הכלכלי הקשה ותופעות השחיתות בצמרת השלטונית.
אחת הבעיות העיקריות היא תקציב המדינה, ממשלת עאדל עבד אלהאדי חרגה בסכום של 5 מיליארד דולר מהתקציב בגלל האינתיפאדה שפרצה בעיראק מחודש אוקטובר שעבר בדרישה להתפטרות הממשלה ועריכת בחירות חדשות.
על פי גורמים בעיראק, ממשלת עאדל עבד אלמהדי יצרה 300 אלף משרות חדשות בצבא, במשטרה ובמיניסטריון החשמל כדי שיטפלו בהפגנות הענק במדינה.
בעיה נוספת היא הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק וישום החלטת הפרלמנט העיראקי להסיג את חיילי ארה"ב מהמדינה, האם ראש הממשלה החדש יבצע את ההחלטה הזו בהסכמה עם ארה"ב? האם יצליח למנוע את התקפות המליציות הפרו איראניות החמושות על חיילי ארה"ב?
לא ברור גם האם יענה כאט'מי בחיוב להזמנה ששיגר ממשל טראמפ לממשלת המעבר בעיראק לפתוח עמו בדיאלוג אסטרטגי.
כמו כן יצטרך מוצטפא כאט'מי להכין את הבחירות המוקדמות ולמנוע את חידוש ההפגנות ברחובות.
המפגינים דורשים להעניש את מי שאחראי למותם של 700 בני אדם בהפגנות בעיראק ומאיימים להבעיר את הרחוב העיראקי מחדש.
בנוסף לכך יצטרך ראש הממשלה החדש לטפל בבעיית הנשק הבלתי חוקי ובבעיות הבריאות הקשות בעיראק.
עיראק נמצאת במשבר עמוק בתחומי הביטחון, הכלכלה, הכספים והבריאות שמהווה אתגר ענק לראש הממשלה המיועד מוצטפא כאט'מי, הלחץ ברחוב העיראקי גובר בדרישה לבחירות מוקדמות בתוך שנה עד שנה וחצי מיום אישור הממשלה החדשה בפרלמנט.
כאט'מי אמור להרכיב ממשלה חדשה שתורכב מנציגים שיעים, סונים וכורדים, בעיראק יש אופטימיות מסויימת לקראת הקמת ממשלה קבועה, במקום ממשלת המעבר בראשות עאדל עבד אלהאדי, שאולי תצליח לתרום ליצוב המצב הכאוטי במדינה.
פיצול במליציות החמושות הפרו איראניות
 למרות הסכמתה של איראן ומאמציה להביא למינויו של מוצטפא כאט'מי כדי שירכיב את הממשלה החדשה והברכות שהשמיעה בנושא, מסתבר כי לא כל המליציות הנאמנות לה בעיראק מקבלות את עמדתה,מינויו של כאט'מי מעורר זעם רב.
מליציית " גדודי חזבאללה בעיראק" שהיא המליציה המובילה את ההתקפות על חיילי צבא ארה"ב בעיראק,פירסמה ב-11 באפריל הודעה חריפה שבה היא תקפה את מוצטפא כאט'מי וכינה את מינויו כ "קונספירציה ובגידה בעיראק".
היא האשימה אותו כמי שהיה מעורב בחיסולם של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" לשעבר ושל אבו מהדי אלמוהנדס, סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי" בחודש ינואר השנה.
בעמדתה תומכות גם מליציות נוספות "אלאבדאל","אלעצאיב", "אלנג'באא'","גדודי האמאם עלי", "פלוגות סייד אלשוהדא", ומליציית "אלח'רסאני".
ההתמודדות הצפויה של ראש הממשלה המיועד מוצטפא אלכאט'מי עם מליציות "אלחשד א-שעבי" הנאמנות לאיראן היא אתגר גדול. מאז חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני איבדה ממשלת המעבר בעיראק את היכולת להשפיע על מליציות "אלחשד א-שעבי".
 ב-6 באפריל פירסמו 8 מליציות החברות ב"אלחשד א-שעבי" הודעה שבה קבעו כי חיילי ארה"ב בעיראק הינם "כוח כובש" וכי יתקפו אותם ואת בסיסי הצבא שלהם ויהפכו את אדמת עיראק ל"גיהנום" עבורם.
האם הגנרל אסמעיל קאא'ני מפקד כוח "קודס" החדש שאמור לשלוט במליציות האלה יצליח לרסן אותן ולאפשר למוצטפא אלכאט'מי שבו הוא תומך להקים ממשלה יציבה?
המליציות האלה המתנגדות למינויו של כאט'מי מצפות שהוא יביא לנסיגה מהירה של חיילי צבא ארה"ב מעיראק ומסרבות להתפרק מנשקן.
שאלת נסיגת חיילי צבא ארה"ב מעיראק היא אחד הנושאים הקשים ומורכבים ביותר שמוצטפא כאט'מי יצטרך לטפל בו ושעלול להכשילו בתפקידו כראש הממשלה החדש של עיראק הממשלה שלו תהייה עסוקה ב"מלחמת התשה" עם המחנה הניצי של המליציות השיעיות, עימות שעלול להפוך גם להתנגשות צבאית.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי