עבאס מנסה לבטל הסיפוח באיומים

יו"ר הרש"פ נערך למאבק מדיני נגד ישראל בנושא סיפוח ההתנחלויות ובקעת הירדן ומשמיע איומים חריפים על "תגובה קשה" שצפויה מצד הפלסטינים.
מרחב התגובה של מחמוד עבאס מצומצם מאוד בגלל התלות שלו בישראל ובארה"ב, הוא יאלץ להשלים עם המציאות החדשה כפי שעשה אחרי הכרזת הממשל על ירושלים כבירת ישראל וחוקיות ההתנחלויות.
שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל הודיע בסוף השבוע, בהתייחס להסכם להקמת ממשלת האחדות בישראל ולאפשרות שישראל תספח שטחים בגדה, כי "כל סיפוח יהווה הפרה רצינית של הדין הבינלאומי,האיחוד האירופי ימשיך לפקח מקרוב אחרי המצב והשלכותיו הרחבות ויפעל בהתאם".
הודעתו התקבלה בסיפוק ברש"פ אבל לא תולים בה תקוות רבות, גורמים ברש"פ אומרים כי האיחוד האירופי כבר הפגין חולשה רבה ואיננו מעוניין בעימות חזיתי עם ממשל טראמפ, כפי שהתברר בעבר, בעקבות צעדים שונים של הממשל כמו ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, ההכרה בחוקיות ההתנחלויות, ההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן וכו'.
בתנועת פת"ח גוברת הביקורת השקטה על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על כך ש"נרדם בשמירה" ולא נערך מראש לקראת האפשרות שישראל תחיל בקרוב את החוק הישראלי על ההתנחלויות בגדה ועל צפון ים המלח ובקעת הירדן.
גורמים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ בנה על כך שתקום בישראל ממשלת צרה בראשות בני גנץ הנשענת על "הרשימה המשותפת" דבר שהיה מגביר את ההשפעה הפלסטינית על מערכת קבלת ההחלטות בישראל ומביא לביטול רעיון הסיפוח.
עבאס מאיים
אולם, מחמוד עבאס הופתע מההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בישראל ומפירוקה של מפלגת "כחול לבן" והצטרפותה לקואליציית נתניהו, רעיון החלת החוק הישראלי בשטחי יהודה ושומרון רוקם עור וגידים ועומד להיות מעשי החל מה-1 ביולי, בהסכמת מפלגת "כחול לבן".
ההצהרה של מזכיר המדינה האמריקנית מייק פומפיאו כי הוא משאיר את נושא הסיפוח להחלטת ממשלת ישראל הכניסה את יו"ר הרש"פ ללחץ והוא החל בשיגור איומים, בהודעה שפירסם ב-22 באפריל האשים מחמוד עבאס את ישראל כי היא מנצלת את העובדה שהעולם עסוק במשבר הקורונה כדי לספח שטחים פלסטינים.
עבאס הוסיף כי הרש"פ פנתה לארה"ב וישראל והודיעה להן את הצעדים שמתכננים הפלסטיניךם לעשות במקרה של סיפוח ישראל:
" במקרה כזה כל ההסכמים וההבנות שלנו עם ישראל וארה"ב יהיו מבוטלים לחלוטין, נגיב תגובה קשה ולא נעמוד בחיבוק ידיים", הבטיח עבאס.
נביל אבו רודיינה, דוברו של מחמוד עבאס, פירסם הודעה שבה נמסר כי כל צעד סיפוח ישראלי ,יהיה בעל השלכות מסוכנות על הביטחון והיציבות באזור בכל צורה שהיא".
יו"ר הרש"פ שולף מחדש את "התקליט השחוק" של ביטול ההסכמים עם ישראל.
שפת האיומים שבה משתמש מחמוד עבאס איננה חדשה, הוא נקט בלשון הזו ובסיסמאות הנבובות האלה כבר בעבר מאז החליט הנשיא טראמפ להכריז על ירושלים כבירת ישראל, אח"כ הגיעו צעדים נוספים של הממשל כמו סגירת משרדי אש"פ בוושניגטון, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, קיצוץ הסיוע הכספי לרש"פ, קיצוץ התמיכה  הכספית באונר"א, הכרזה על חוקיות ההתנחלויות, הכרה ברמת הגולן כשטח ישראלי ועוד, מחמוד עבאס איים ליישם לאלתר את החלטות המל"פ והמועצה המרכזית של אש"פ בדבר ביטול ההסכמים עם ישראל ובהם התיאום הביטחוני וההסכם הכלכלי שהתקבלו כבר באוקטובר 2018 אך שום דבר לא קרה בפועל.
גם האיום כי אם ישראל תפגע במעמדה של ירושלים היא "תפתח עליה את שערי הגיהנום" התברר כריק מתוכן מעשי, תושבי הגדה כבר הפסיקו מזמן להתייחס ברצינות להצהרות המתלהמות של יו"ר הרש"פ ולאיומים שלו.
מחמוד עבאס ניתק כל קשר עם הממשל האמריקני אחר ההכרזה של על ירושלים כבירת ישראל אך המשיך לשמור את הקשר הישיר בין  מנגנוני הביטחון הפלסטינים לממשל טראמפ ולקבל ממנו עשרות מיליוני דולרים מדי שנה, על הערוץ הזה מופקד הגנרל מאג'ד פרג' המתאם ישירות את התיאום הביטחוני עם ג'ינה הספל, ראש ה-CIA שאף ביקרה ברמאללה לפני פרסום תוכנית השלום האמריקנית הנקראת "עסקת המאה".
גם התיאום הביטחוני עם ישראל נמשך באופן קבוע ויום יומי ומחמוד עבאס נפגש אישית בממוצע של פעם בחודש עם ראש השב"כ הישראלי נדב ארגמן.
הלגיטימיות של הרש"פ
הרש"פ היא ישות מדינית שהוקמה על כל מנגנוניה בהתאם להסכמי אוסלו, ביטול הסכמי אוסלו בצעד חד צדדי של הרש"פ מבטל אוטומטית את חוקיותה על כל המשתמע מכך.
גורמים בכירים בפת"ח מאשרים כי כל קיומה של הרש"פ מותנה בתיאום הישיר שלה עם ארה"ב וישראל, הנוכחות הצבאית של כוחות צה"ל בשטחי הגדה היא צינור החמצן המנשים את הרש"פ,בלעדיה, ארגוני האופוזיציה הפלסטינית ובראשם חמאס היו משתלטים מזמן על המוקאטעה ברמאללה ומגרשים משם את מחמוד עבאס וחבורתו כפי שעשו ברצועת עזה ב-2007.
 בכירי פת"ח ובראשם מחמוד עבאס נזהרים מהשמעת איומים על אינתיפאדה שלישית בשטחי הגדה במקרה שישראל תבצע, בגיבוי אמריקני, את תוכניות הסיפוח שלה, הם יודעים כי מדובר באיום באקדח ריק, משבר הקורונה דירדר את הכלכלה הפלסטינית בגדה לשפל חסר תקדים והגביר את האבטלה והעוני.
עשרות אלפי פועלים פלסטינים מחכים בקוצר רוח לחזור ולעבוד בתחומי מדינת ישראל ועוד כמה עשרות אלפי פקידים פלסטינים העובדים ברש"פ חוששים מקיצוץ משכורותיהם או דחייתן, אלה האנשים שמפרנסים משפחות רבות ורחבות שקיומן תלוי במפרנסים.
הדיעה הרוווחת בשטחי הגדה היא שבמצב כזה אף אחד מהם וממשפחותיהם לא יסכן את חייו וייצא למאבק אלים נגד ישראל בגלל הצהרה ישראלית על החלת החוק הישראלי על ההתנחלויות ובקעת הירדן.
תושבי הגדה מכירים כבר את האיומים של מחמוד עבאס, ניסיון העבר מוכיח כי "הכל דיבורים" ללא שום צעד מעשי, בשטח מה שהכי חשוב למחמוד עבאס הוא לשמור על כיסאו ועל האימפרייה הכלכלית שבנה עבור שני בניו, הוא לא יעשה שום צעד שיסכן זאת, ארה"ב וישראל הן תעודת הביטוח שלו להמשיך ולשבת על כיסא יו"ר הרש"פ במוקאטעה ברמאללה.
לכן, אפשר להעריך בסבירות גבוהה כי גם  בקיץ הקרוב, כשישראל תחיל באופן רשמי את החוק הישראלי על ההתנחלויות ועל בקעת הירדן לאחר קבלת "אור ירוק" מהממשל שאיתו היא תיאמה כבר את מפות השטחים שיסופחו, מחמוד עבאס יבלע פעם נוספת את הצפרדע וישלים בחוסר ברירה עם המצב המשפטי והמדיני החדש.
יו"ר הרש"פ ינסה לפעול בזירת האו"ם ובמוסדות הבינלאומיים השונים, כולל בבית הדין הבינלאומי בהאג, נגד כל החלטה על סיפוח שטחים בגדה, אבל הגיבוי האמריקני הצפוי לישראל יבלום אותו גם בחזיתות האלה.
משבר הקורונה, הגיבוי האמריקני המלא לישראל בנושא הסיפוח והתלות של מחמוד עבאס בתיאום הביטחוני עם ישראל וארה"ב להבטחת שלטונו, מצמצמים מאוד את חופש הפעולה של מחמוד עבאס להתנגד לסיפוח הצפוי, הוא איננו שונה משאר המנהיגים הערביים באזור שלאחר תופעת "האביב הערבי" נאחזים בחוזקה בכיסא השלטון המתנדנד ומוכנים לוותר על העקרונות וההבטחות שלהם כדי שלא ליפול ממנו ולהפסיד אותו לטובת יריביהם.
ישראל נוהגת נכון כשהיא מתעלמת מזעקות השבר שמשמיע יו"ר הרש"פ באמצעי התקשורת ואיננה נכנסת עמו לקרב הצהרות, בדרג המדיני יש הבנה כי הוא מוכרח לנהוג כך מול הרחוב הפלסטיני במיוחד כשארגון חמאס נושף בעורפו ומאשים אותו בשת"פ עם ישראל ובמנהיגות כושלת.
ישראל שולטת דה פקטו מבחינה ביטחונית בהתנחלויות בגדה ובשטחי בקעת הירדן, ההצהרה הצפויה על החלת החוק הישראלי בהם איננה משנה דבר בחיי היום יום של הפלסטינים בגדה.
מבחינת התושבים הפלסטינים, מדובר בעוד החלטה ישראלית חד צדדית שתיכנס לארכיון הסכסוך הישראלי פלסטיני, אין להם שום ציפייה שמדינות ערב יתערבו כדי לסייע להם.
גורם בכיר בפת"ח מעריך כי במקרה של מימוש ההכרזה הישראלית על החלת החוק הישראלי על חלקים בגדה, יהיו כמה ימים מתוחים בשטחי הגדה מלווים בהפגנות שתארגן הרש"פ "כדי להוציא קיטור" ואח"כ התושבים הפלסטינים ישובו לשיגרה ויתרגלו לרעיון, כפי שהתרגלו להכרזה על ירושלים כבירת ישראל.
האיומים של מחמוד עבאס לא יעצרו את הסיפוח שכנראה עומד להפוך לעובדה מוגמרת,הוא חלק מתכנית "עסקת המאה" של טראמפ שאותה פסל יו"ר הרש"פ על הסף.
הדרך היחידה שבה מחמוד עבאס יכול היה להשפיע על קבלת ההחלטות בנושא הסיפוח הייתה באמצעות חידוש הדיאלוג עם הממשל האמריקני, אולם הוא מעדיף להמשיך בהחרמתו, הוא רוצה לרדת  מהבמה הפוליטית הפלסטינית באש ובתימרות עשן, כמו קודמו יאסר ערפאת, ולהירשם בהיסטוריה הפלסטינית כמי שלא עשה ויתורים כלשהם לישראל ולארה"ב בכל מה שקשור ל"קווים האדומים" של הפלסטינים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי