סעודיה מיישרת קו עם ארה"ב וישראל

סעודיה דחתה שורה של מתווכים ערביים בכירים שפנו אליה בבקשה כי תשחרר עשרות פעילי חמאס העומדים לדין בתחומה באשמת סיוע לזרוע הצבאית ברצועת עזה.
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מיישר קו עם ארה"ב וישראל ומתייחס לתנועת חמאס כארגון טרור שיש לאסור את פעילותו בממלכה.
סעודיה דחתה בשבועות האחרונים יוזמות של ירדן, מרוקו ומנהיג המורדים החות'ים בתימן עבד אלמאלק אל חות'י לשחרור מהכלא של יותר מ-60 פעילים של ארגון חמאס ובראשם מוחמד אלח'ודארי, הנציג הבכיר של חמאס בסעודיה.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה ביקש את עזרתו של ראש ממשלת מרוקו סעד א-דין אלעות'מאני שיתערב אצל השלטונות בסעודיה ומנהיג המורדים החות'ים עבד אלמאלק אלחותי אף הציע לשחרר 4 סעודים שנפלו בשבי בתימן בתמורה לשחרור פעילי חמאס אך הבקשות וההצעות נפלו על אזניים ערלות.
הם עומדים למשפט בבית דין סעודי באשמת הלבנת והברחת כספים עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, הם נעצרו בעקבות מידע מודיעיני שהעבירו ארה"ב וישראל לסעודיה ולחצים שהופעלו על יורש העצר מוחמד בן סלמאן לשים קץ לפעילות של חמאס בממלכה.
הכספים הוברחו מסעודיה לטורקיה ומשם לרצועת עזה, בעקבות המעצרים בסעודיה הטילה ארה"ב סנקציות על שתי חברות חלפנות כספים בטורקיה.
תנועת חמאס ממשיכה בניסיון להביא לשחרורם של פעיליה  העצורים או של חלקם לקראת "עיד אלפיטר" המסיים את חודש רמאדאן אך ההערכה של בכיריה היא כי בית המלוכה הסעודי לא יכנע ללחציה, גורמים בחמאס אומרים כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן, "האיש החזק" בסעודיה יישר קו עם ממשל טראמפ ועם ישראל ומתנער לגמרי מפעילותה של חמאס ורוצה להוכיח כי הוא נלחם בטרור האסלאמי הקיצוני כדי לשפר את תדמיתו במערב בעקבות פרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.
הסעודים לא נותנים הסברים לכל מי שפונה אליהם כדי שישקלו את שחרור פעילי חמאס מהכלא, הם פשוט מסבירים כי מדובר בעניין פנימי הקשור לביטחון הממלכה שאינם מוכנים לדון בו.
בחמאס טוענים כי חלק מהעצורים עברו עינויים ומצבם הבריאותי בכי רע אך הסעודים מתעלמים לחלוטין מהנושא הזה.
גם משבר הקורונה והטענות כי העצורים עלולים להידבק בנגיף הקורונה בכלא הסעודי נדחו ע"י הסעודים שנחושים להביא את המשפט לידי סיום.
חמאס מנסה להביך את סעודיה
כדי להביך את סעודיה ולהפעיל עליה לחץ לשחרר את פעילי חמאס מן הכלא, חשף בכיר חמאס מוחמד נזאל לראשונה את אופי הקשרים שהיו לתנועתו עם בית המלוכה הסעודי.
בהופעה בערוץ הטלוויזיה "א-שרק" של תנועת "האחים המוסלמים" ב-19 באפריל הוא גילה את דבר הפגישה ב-2015 בין הנהגת התנועה  לבין מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז ויורש העצר מוחמד בן סלמאן.
בעקבות הפגישה שוחרר מנהיג חמאס בחו"ל, מאהר סאלח, שהיה עצור בכלא הסעודי.
נזאל סיפר כי סעודיה הייתה מן המדינות הראשונות שהיו לה קשרים עם תנועת חמאס וכי בכיר חמאס אברהים עו'שה נפגש ב-1990 עם מלך סעודיה דאז פהד בן עבד אלעזיז, פגישה שסללה את הדרך לפגישה נוספת עם ראש המודיעין הסעודי הנסיך תורכי אלפייצל.
סעודיה הסכימה לפתוח משרד רשמי של חמאס שאותו ניהל מוחמד אלחו'דארי שבימים אלה עומד לדין בסעודיה.
לדבריו של מוחמד נזאל,סעודיה תיווכה בין תנועת חמאס לכווית כדי לשכך את המתיחות בין כווית לפלסטינים על רקע פלישת צבא עיראק לכווית שחמאס התנגדה לה.
השיח' אחמד יאסין, מייסד תנועת חמאס ביקר בסעודיה ב-1998 וגייס שם במשך כמה חודשים כספים עבור התנועה,סעודיה תרמה לו 15 מיליון ריאל סעודי.
לטענתו של מוחמד נזאל, ההדרדרות ביחסי חמאס עם סעודיה החלה ב-2007 לאחר שנחתם הסכם הפיוס במכה בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לח'אלד משעל,ראש הלשכה המדינית של חמאס, הסעודים זעמו על חמאס והאשימו אותה בהכשלת ההסכם.
ב-2014 נעצר בסעודיה מאהר צאלח, מנהיג חמאס בחו"ל, שהתגורר בסעודיה ושוחרר שנה לאחר מכן בעקבות ביקור של מנהיג חמאס ח'אלד משעל בסעודיה.
מוחמד נזאל האשים בראיון את ארה"ב וישראל כי הפעלת הלחצים שהפעילו על בית המלוכה הסעודי היא שהביאה לקרע בינו לבין תנועת חמאס.
מוחמד נזאל התעלם בראיון מהקשר ההדוק של חמאס עם תנועת "האחים המוסלמים", החותרת תחת בית המלוכה הסעודי ומוגדרת שם כ"ארגון טרור", הנהגת "האחים המוסלמים" ביחד עם הנהגת חמאס מתארחות בדוחא שבקטאר שהיא האוייבת המוצהרת של סעודיה, סעודיה היא חלק מ"הרביעייה הערבית" שמחרימה כבר יותר משנתיים באופן רשמי את קטאר.
הפעילות של סעודיה כנגד ארגון חמאס בשטחה היא מבורכת, הסעודים מבינים את הסכנה שמהווה תנועת חמאס, שהינה חלק מתנועת "האחים המוסלמים", לכל המשטרים הערביים במזה"ת ואת הקשר ההדוק שלה לאיראן השיעית, אויבתה המוצהרת של סעודיה.
תנועת חמאס יצאה למתקפה גלויה נגד בית המלוכה הסעודי לאחר שנכשלו כל המגעים השקטים שבהם היא נקטה כדי להביא לשחרורם של עשרות פעיליה העומדים לדין בסעודיה.
יורש העצר מוחמד בן סלמאן מבין את הסכנה שבקשר עם ארגון הטרור חמאס ומעדיף את הקשרים עם ארה"ב וישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי