האפשרויות הפלסטיניות מוגבלות

למרות ההצהרות של כמה בכירים בפת"ח ובחמאס על פרוץ אינתיפאדה חדשה בגדה במקרה של סיפוח שטחים ממנה לישראל, הציבור הפלסטיני חסר מוטיבציה ואמון בהנהגתו.
בישראל לא שוללים התפרצות של גל אלימות גדול, אך גורמי הביטחון מעריכים שמחמוד עבאס ינסה למנוע אותו ולשלוט בלהבות.
מאהר צאלח,מנהיג חמאס בחו"ל, התראיין ב-20 ביוני בערוץ הטלוויזיה "אל-אקצא" והודיע כי ארגונו גיבש תוכנית התנגדות לסיפוח הישראלי בגדה.
"התוכנית תתחיל בגדה מערבית ותעבור לכל חלקי פלסטין" הוא הודיע.
גם צאלח אלעארורי, סגן יו"ר ההלשכה המדינית של חמאס הבטיח ב-13 ביוני כי תפרוץ אינתיפאדה גדולה בגדה ברגע שתוכנית הסיפוח תצא לדרך.
ברש"פ בוחנים את ההצהרות האלה, למרות שהרש"פ התנערה מההסכמים עם ישראל והפסיקה את התיאום הביטחוני עמה היא ממשיכה במעצרים ובחקירות של פעילי חמאס בגדה,ההנחיה של מחמוד עבאס למנגנוני הביטחון הפלסטינים הינה חד משמעית, לא לאפשר לתנועת חמאס להרים את הראש, הוא יודע שהמגמה של חמאס היא לא רק לפעול נגד ישראל אלא להפיל את שלטונו כפי שעשתה ברצועת עזה ב-2007.
הועדה המרכזית של פת"ח התכנסה בסוף השבוע שעבר לדון בהכנות להתנגדות לסיפוח והסמיכה את מזכ"ל פת"ח ג'יברל רג'וב לעמוד ב"ראש הועדה להתנגדות לסיפוח".
הועדה כבר קבעה שורה של פעילויות, מדובר בעיקר בעצרות המוניות ותהלוכות בתחומי הרש"פ נגד תוכניות הסיפוח של ישראל, העיר הראשונה שבה אמורות  להתקיים העצרות כבר היום הינה יריחו שבה מתגורר צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ.
רג'וב הזהיר במסיבת עיתונאים ב-21 ביוני:
"אנחנו עם ההתנגדות העממית כעת, אך ידנו על ההדק".
אולם, התוכנית לעצרות המוניות ותהלוכות כבר נתקלת בקשיי ביצוע בגלל ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה באזורי שכם וחברון שמאיימת להתפשט גם לאזורים נוספים.
הפלסטינים קשורים בעבותות חזקות לכלכלה הישראלית וקשה להם "לשבור את הכלים" מול ישראל, הכלכלה שלהם בתחומי הרש"פ היא חלשה והם מסתמכים על ישראל כמקור פרנסה עיקרי באמצעות עשרות אלפי עובדים שיוצאים מדי יום לעבוד בישראל וכמקור למוצרי מזון בסיסיים, דלק וסחורות.
לפיכך, האופציות העיקריות העומדות בפני הפלסטינים נגד תוכניות הסיפוח הישראלי הינן:
החרמה מוחלטת של ישראל, הפסקת כל קשר עמה, הפעלת לחץ בינלאומי על ישראל כדי שתיסוג מתוכנית הסיפוח ו"התנגדות עממית" (מוקאוומה שעביה-בערבית).
מדובר בצעדי מחאה ולא בתוכנית אסטרטגית שלמה של הנהגת הרש"פ נגד הסיפוח הצפוי.
התנאים האזוריים אינם מבשרים טובות לפלסטינים, מדינות ערב אינן ממהרות לתמוך מעשית בעמדתם נגד הסיפוח מעבר לאזהרות והצהרות נגד המדיניות הישראלית, מדובר בעיקר בתשלום "מס שפתיים".
אינתיפאדה חדשה?
כמה בכירים ברש"פ ובפת"ח, שהיא מפלגת השלטון, משמיעים איומים על ישראל בדיוק כפי שהשמיעו איומים לאחר שהנשיא טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל והעביר את השגרירות האמריקנית אליה במאי 2018.
ד"ר נביל שעת', יועצו של מחמוד עבאס, אמר לפני כמה ימים באופן מפורש:
"אם ישראל תתעקש לבצע את הסיפוח תתרחש אינתיפאדה".
אולם, דבריו של שעת' אינם משקפים את המדיניות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס המתנגד בתוקף לאינתיפאדה מזויינת, דוגמת האינתיפאדה השנייה, ותומך ב"התנגדות עממית" בלבד.
המדיניות של מחמוד עבאס היא לא לאפשר פעולות טרור נגד ישראל, כפי שעשה קודמו יאסר ערפאת, הוא מבין שהדרך הזו עלולה להביא לכך שישראל תכבוש מחדש את שטחי A ותחסל את הרש"פ על כל מנגנוניה.
מאז האינתיפאדה השנייה, מנגנוני הביטחון של הרש"פ והשב"כ הישראלי חיסלו בשיטתיות את מרבית תשתיות הטרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי שפעלו בגדה, גם אם ארגוני חמאס או הג'יהאד האסלאמי ירצו לבצע פיגועים הם מוגבלים מאוד ביכולותיהם הצבאיות בשטחי הגדה וסביר שיחליטו לפעול בעיקר מרצועת עזה.
בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' אמר לעיתון "ניו יורק טיימס" ב-14 ביוני כי הרש"פ תעצור כל פלסטיני שינסה לבצע פיגוע נגד ישראל,והיא תפעל לעצור אותו גם אם איננו פועל מתוך שטחי הרש"פ.
ישנו גם ההיבט הבינלאומי, מאז האינתיפאדה השנייה  שאותה הוביל בספטמבר 2000 יו"ר הרש"פ דאז יאסר ערפאת אחרי כישלון פיסגת קמפ דיוויד, מקפיד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מאז שנבחר לתפקידו ב-2005 להציג את הפלסטינים כ"קורבן" של ישראל ולא כ "תוקף" בשל הנזק התדמיתי הקשה שנגרם לפלסטינים בעולם שהציג אותם כטרוריסטים.
הוא מסתפק בנקיטת צעדים נגד ישראל בפורומים הבילאומיים.
גם אם הוא ישנה את דעתו וירצה לרדת מהבמה הפוליטית באש ובתמרות העשן כמו יאסר ערפאת, הרי שבתוך צמרת פת"ח ישנם כיום בכירים המחוברים ל מנגנוני הביטחון של ישראל ושל ארה"ב, כמו הגנרל מאג'ד פרג', שלא יאפשרו לו לעבור למאבק מזויין.
ההערכה הישראלית
במערכת הביטחון הישראלית חוששים מגל אלימות שישטוף את השטחים במקרה של מימוש תוכניות הסיפוח, גל שיתחיל ברצועת עזה על ידי הג'יהאד האסלאמי וחמאס ויתפשט לשטחי הגדה ומזרח ירושלים.
עם זאת, ההערכה של מרבית גורמי הביטחון היא שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו מעוניין בהתפרצות בהיקף כזה והא יפעל למנוע אותה כדי שיוכל לשלוט בגובה הלהבות.
אולם, למרבית הפלא, הלכי הרוח בשטחי הגדה אינם כאלה.
גורמים בפת"ח אומרים כי הציבור הפלסטיני בגדה עייף ומותש והוא איננו מתעניין בבעיות אסטרטגיות כבדות משקל כמו סיפוח והחלת ריבונות.
מה שמעסיק אותו כרגע הינו משבר הקורונה והבעיות הכלכליות הקשות היום יומיות שנובעות מהמשבר הזה.
הרש"פ נתפסת בעיני הציבור הפלסטיני כחלשה מול ישראל וגם כמושחתת,הציבור איבד את האמון בהנהגתו, לרבים אין מוטיבציה להשתתף באינתיפאדה שלישית כדי שמחמוד עבאס וחבורתו ימשיכו לשבת על כס השלטון.
הדעה הרווחת בשטחי הגדה היא שלמרות הצהרותיו, מחמוד עבאס לא הפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל והוא מקיים אותו בחשאי מאחורי הקלעים.
ההצהרות של בכירים ברש"פ כמו נביל שעת' על אינתיפאדה צפויה נתפסות בקרב התושבים בגדה כ"הפגנת שרירים" חסרת כל בסיס.
הנהגת הרש"פ מצטיירת כחסרת עמוד שדרה, כזו שמאיימת ולא עושה דבר, בפועל היא לא הצליחה "להציל" את הדבר החשוב ביותר עבור הפלסטינים, ירושלים ומסגד אלאקצא.
הנשיא טראמפ שעט קדימה, סגר את שגרירות אש"פ בוושינגטון, הפסיק את הסיוע הכספי לרש"פ ולאונר"א, הכיר בירושלים כבירת ישראל והעברי אליה את השגרירות האמריקנית והכיר בחוקיות ההתנחלויות.
לכן, הבעיה העיקרית של הרש"פ כרגע היא כיצד להחדיר מוטיבציה לציבור הפלסטיני האדיש בגדה כדי שישתתף לפחות בהפגנות ובעצרות נגד הסיפוח, אף אחד לא מדבר בהנהגה על השתתפות באינתיפאדה פעילה נגד ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי