הידוק השת"פ הצבאי בין איראן לסוריה

איראן וסוריה חתמו על הסכם צבאי המבסס את המעורבות הצבאית של איראן בסוריה ומחזק את יכולת ההגנה האווירית הסורית.
גורמים סורים אומרים כי ההסכם הינו תשובה על "חוק קיסר" האמריקני וחלק מההערכות להסלמה הצפויה מול ישראל.
בסמיכות זמנים שאיננה מפתיעה לפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז שבאיראן וכניסתו לתוקף של "חוק קיסר" האמריקני המאפשר להרחיב את הסנקציות על סוריה וכל מי שתומך בה, חתמו סוריה ואיראן על הסכם שת"פ צבאי חדש ביניהן.
הרמטכ"ל האיראני הגנרל מוחמד באקרי הגיע ב-9 ביולי לדמשק וחתם ביחד עם שר ההגנה הסורי עבדאללה איוב על ההסכם הצבאי החדש שהסעיף הבולט בו הינו אספקה איראנית של טילי קרקע-אוויר לסוריה כדי לחזק את מערך ההגנה האוווירית שלה.
אחרי החתימה על ההסכם הצבאי במשרד ההגנה הסורי, קיבל הנשיא הסורי בשאר אסד את פניו של הרמטכ"ל האיראני ושיבח את היחסים האסטרטגיים בין 2 המדינות.
כאמור, החלק החשוב בהסכם הינו אספקת מערכת חדשה ביותר שפיתחה איראן של מערכות להגנה אווירית הדומות למערכת טילי הקרקע-אוויר הרוסים מסוג 300-S, מדובר במערכת "ח'רדאד 3" שבאמצעותה הפילו האיראניים את המל"ט האמריקני Global Hawk ביוני שנה שעברה.
על פי דיווח בעיתון "ראי אליום" ב-13 ביולי, אחד ממפקדי "משמרות המהפכה" שנכחו בטקס חתימת ההסכם אמר כי "כללי  העימות ישתנו".
על פי גורמים סורים, רוסיה סירבה לתת "אור ירוק" לנשיא הסורי בשאר אסד להשתמש במערכות ה 300-S שנמצאות כבר בסוריה יותר משנה ומופעלות על ידי מומחים רוסים, ולכן פנה הנשיא הסורי לעזרתה של איראן נוכח המשך התקיפות האוויריות הישראליות בשטח סוריה.
נראה כי סוריה ואיראן מעבירות באמצעות ההסכם הצבאי החדש בינהן מסר לארה"ב וישראל כי איראן תמשיך להתבסס צבאית בסוריה וכי מדובר בשת"פ צבאי ארוך טווח וכי "חוק קיסר" האמריקני לא ירתיע אותן מביצוע תוכניותיהן.
הרמטכ"ל האיראני מוחמד באקרי אמר בטקס:
"מי שמהמר על הריסת הקשר בין דמשק לטהרן חי באשליות וצריך להתעורר מחלומותיו".
בות'יינה שעבאן, היועצת המדינית של הנשיא בשאר אסד אמרה ב-10 ביולי לערוץ הטלוויזיה "אלמסירה" של המורדים החות'ים בתימן כי ההסכם הצבאי החדש בין סוריה לאיראן נועד להתעמת עם "חוק קיסר" האמריקני ולהגביר את התיאום בין מדינות "ציר ההתנגדות".
גורמים בסוריה אומרים כי ההסכם נועד גם לאותת לטורקיה כי איראן ניצבת לצידה של סוריה בכל הקשור לסכנה הטורקית בצפון סוריה.
הרמטכ"ל האיראני מוחמד  באקרי אמר במסיבת העיתונאים המשותפת עם שר ההגנה הסורי כי "טורקיה צריכה להוציא את כוחותיה מצפון סוריה ולפתוח בדיאלוג עם המשטר הסורי".
כך או כך, אי אפשר להתעלם מהאפשרות כי איראן וסוריה מתכננות הסלמה באזור נוכח הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז והתקפות הסייבר המיוחסות לישראל באיראן והמשך התקיפות הישראליות באזור,
האם איראן מתכננת תקיפה של ישראל משטח סוריה?
סוגיה נוספת שאיננה ברורה היא האם הסורים עשו כאן מהלך עוקף קרמלין ולא עידכנו את הנשיא פוטין על ההסכם הצבאי החדש עם איראן.
ההסכם מחזק את מעמדה של איראן בסוריה והופך אותה לשותף של הצבא הסדיר הסורי.
נראה כי הנשיא אסד איננו מניח את כל הביצים בסל של מוסקבה, היריבות בין רוסיה לאיראן על השליטה במשאבים הטבעיים של סוריה איננה סוד, ובשאר אסד מנסה להינות ולהפיק את המירב משני הצדדים.
השלכות הפיצוץ במתקן נתנז
לאחר חיסולו של קאסם סולימאני, מהווים הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז,ויתכן גם הפגיעה במתקן הטילים הבליסטיים בפארצ'ין, מכה כואבת נוספת לאיראן ולשאיפותיה האסטרטגיות באזור, על פי הערכות המודיעין הישראלי,על פי צילומי הלווין העדכניים של תוצאות הפיצוץ במתקן נתנז,כי  הפיצוץ במתקן הסרקזות המתקדמות בנתנז מעכב את תוכנית העשרת האורניום האיראנית בשנתיים ימים.
האיראנים רואים בפיצוץ תוצאה של שיתוף פעולה מודיעיני הדוק בין ראש המוסד יוסי כהן לבין שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו, שהיה בתפקיד ראש ה-CIA  והם ממתינים לדו"ח הרשמי המועצה לביטחון לאומי של איראן על הסיבות לפיצוץ לפני שיגיבו.
ההערכה המתגבשת במודיעין האמריקני ובמערכת המודיעין בישראל היא כי האיראניים ינסו להגיב ללא "טביעות אצבע", עוד לפני חודש נובמבר שבו יתקיימו הבחירות לארה"ב כדי להימנע מתגובה אמריקנית חריפה של הנשיא טראמפ ומתגובה ישראלית חזקה בגיבוי אמריקני,
יש כרגע מחלוקות בצמרת האיראנית לגבי אופי ועיתוי התגובה וממתינים להחלטתו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.
לכן, יש כמה תרחישים לתגובה איראנית אפשרית:
א.מתקפת סייבר על מערכות תשתית בישראל.
ב.פיגועים בחו"ל ביעדים ישראלים או יהודים.
ג.ירי רקטות על שגרירות ארה"ב בבגדאד ועל הבסיסים העיראקיים המארחים בתוכם את חיילי ארה"ב.
ד.ירי רקטות משטח סוריה לעבר ישראל או שיגור מל"טים ממולכדים באמצעות מליציות פרו איראניות או חזבאללה.
לכן, יש חשיבות רבה להסכם השת"פ הצבאי שנחתם בין איראן לסוריה, אין עשן בלי אש, שתי המדינות נערכות להסלמה באזור.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי