אשליית הבחירות

 

הרש"פ וחמאס מוכרות לציבור הפלסטיני אשליה כי הבחירות יקדמו את הפיוס הלאומי.

מדובר במצג שווא כדי להסתיר את כישלונה המחפיר של האסטרטגיה הפלסטינית בכל הקשור לנורמליזציה עם ישראל וישום תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

 

 

יש להקדים ולומר כבר עכשיו,אין שום פיוס לאומי בין פת"ח לחמאס, כל מה שהושג בשיחות איסטנבול בשבוע שעבר היה הסכמה על עריכת בחירות בלבד, נושא הבחירות הינו אחד הנושאים הנתונים במחלוקת בין פת"ח לחמאס מתוך שורה שלמה של נושאים הקשורים לפיוס הלאומי.

גם ההסכמה שהושגה באיסטנבול על בחירות בהדרגה, תחילה לפרלמנט, אח"כ לנשיאות ואחר כך למל"פ מחייבת אישור של מוסדות אש"פ וחמאס וגם את אישורם של שאר הפלגים הפלסטינים שלא השתתפו בדיונים באיסטנבול.

התושבים בגדה וברצועה אינם מתרגשים מההודעה על השגת הבנות בנושא הבחירות, הם כבר היו בסרט הזה מספר פעמים, עד היום הושגו 14 הבנות והסכמים בין פת"ח לחמאס, מאז 2007 לאחר שחמאס השתלטה בכוח הנשק על הרצועה וגירשה ממנה את הרש"פ, שום הסכם לא יצא אל הפועל.

הלכי הרוח בשטחי הגדה והרצועה הם שעריכת בחירות איננה פותרת את הפיצול בין הגדה לרצועה ולא תביא לפיוס לאומי, להיפך, היא עלולה לסבך את המצב עוד יותר ולהגביר את התסכול של תושבי השטחים.

לא מספיקה הסכמה של הפלגים הפלסטינים לעריכת הבחירות, היא מחייבת גם הסכמה של ישראל השולטת בשטחי הגדה מבחינה ביטחונית ובמזרח ירושלים שבה יש 300 אלף תושבים פלסטינים.

בהקשר הזה יש שלוש שאלות עיקריות:

א.האם ישראל תחזור על הטעות של שנת 2006 כאשר אישרה, בלחץ של הנשיא בוש, לתנועת חמאס להשתתף בבחירות לפרלמנט, למרות שהסכמי אוסלו אוסרים על תנועות טרור להשתתף בבחירות? התוצאה הייתה ניצחון של חמאס.

ב.האם ישראל תתיר לתושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות לאחר שארה"ב הכירה במזרח ירושלים כבירת ישראל?

ג.האם ישראל תתיר לרש"פ ולחמאס לערוך בחירות כדי שתיבחר הנהגה פלסטינית קיצונית המתנגדת לנורמליזציה עם ישראל ולתוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת המאה"?

 

בניגוד להצהרות של בכירי פת"ח וחמאס, הם אינם יכולים לקיים את הבחירות ללא הסכמת ישראל, היא יכולה להתערב בהן בכל רגע נתון ולמנוע אותן.

משלחות פת"ח וחמאס שיצאו לדיונים באיסטנבול עשו הצגה שלמה, לצורך הסכמה על הבחירות הן יכלו להיפגש ברצועת עזה או ברמאללה ולהגיע להסכמה, לא היה צורך להרחיק עד לאיסטנבול.

אבל הן רצו לתקוע אצבע בעיניהן של מדינות ערב המתונות כמו מצרים וסעודיה, בעיני ארה"ב וישראל ובעיני מדינות המפרץ כדי להראות שיש לפלסטינים אלטרנטיבה שהיא ציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר שנמצא בקשרים טובים עם איראן.

גם הסיכום על הבחירות שהושג באיסטנבול מעיד על החשדנות הרבה שעדיין קיימת בין הרש"פ וחמאס, מדוע הוחלט לפצל את הבחירות ולקיימן בהדרגה: בחירות לפרלמנט, נשיאות והמל"פ, אם יש הסכמות מדוע לא לקיים את הבחירות בפעם אחת?

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס חושש שחמאס תחזור על הניצחון שלה ב-2006 ושוב תנצח בבחירות לפרלמנט, אם זה יקרה הוא ימצא תירוץ כדי שלא להמשיך בתהליך הבחירות לנשיאות ולמל"פ כדי שלא לאפשר לחמאס לגרוף את כל הקופה.

גורמים בחמאס מאשרים כי גם אם הרש"פ תנצח בבחירות לפרלמנט אין בכך שום ערובה שהיא תוכל לחזור ולשלוט ברצועת עזה, האמירות האסלאמית שהקימה חמאס ברצועת עזה משנת 2007 ועד היום נחשבת לניצחון היסטורי של תנועת "האחים המוסלמים" והיא לא תוותר עליו, גם אם הרש"פ תנצח בבחירות אין לה את הכוח לכפות את חזרתה לרצועת עזה ולפרק את הארגונים הפלסטינים מנשקם, בכל מקרה, חמאס תמשיך לשלוט ברצועה.

הסיסמא שטבע מחמוד עבאס "רשות אחת, נשק אחד" הפכה מזמן לבדיחה שחוקה בשטחים, הבחירות לא ישיבו את הריבונות המלאה של הרש"פ אל שטחי רצועת עזה.

תהליך הבחירות אמור לקח כמה חודשים, חצי שנה לפחות מהרגע שבו יפרסם מחמוד עבאס צו נשיאותי לקיום הבחירות שיזכה להסכמת ישראל, האם מחמוד עבאס הסכים לבחירות כדי להרוויח זמן בתקווה שבינתיים בתקופה הזו יזכה המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בבחירות בנובמבר, יבטל את "עסקת המאה" ויכפה על ישראל תוכנית שלום אמריקנית חדשה שנוחה לפלסטינים?

נושא הבחירות למל"פ נתפס בקרב תושבי השטחים כבלתי מעשי, תהליך הבחירות אמור להתקיים גם במדינות ערב בהן יש פליטים פלסטינים, הסיכוי שהדבר יתבצע בפועל הוא קלוש ביותר.

 ועוד שאלה חשובה, מי ישמור על טוהר הבחירות? בכירים בפת"ח חוששים שחמאס השולטת ביד רמה ברצועת עזה תזייף את התוצאות בקלפיות כדי להבטיח את המשך שלטונה ברצועה.

המסר שפת"ח וחמאס מציעים לציבור הפלסטיני בשטחים כי בחירות יקרבו את הפיוס הלאומי הוא אשליה וגניבת דעת,זהו ניסיון להציג מצג שווא של אחדות לאומית בעקבות כישלונה המחפיר של האסטרטגיה הפלסטינית ביחס לנורמליזציה עם ישראל ו"עסקת המאה" של  הנשיא טראמפ.

אסור שישראל וארה"ב ישתפו פעולה עם הרעיון הזה, הן צריכות לפוצץ את הבלון הזה מהר ככל האפשר ולהמתין בסבלנות עד שיו"ר הרש"פ הקשיש יירד באופן טבעי מהבמה הפוליטית, רק אז יש לקיים בחירות בפיקוח בינלאומי, בהתאם למה שנקבע בהסכמי אוסלו, ללא השתתפות גורמי טרור.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי