הקרב על שגרירות ארה"ב בבגדאד

 

ארה"ב מאיימת על ממשלת עיראק כי תפנה את שגרירותה מבגדאד בגלל ההתקפות הממושכות עליה ותטיל בתגובה סנקציות כבדות על עיראק.

ממשלת עיראק נכשלה בהגנה על שגרירות ארה"ב ואיראן מגבירה את הלחץ בשטח כדי להביא לנסיגת כל הכוחות הזרים מעיראק.

 

 

על פי מקורות עיראקים, בתחילת השבוע נהרגו 7 בני אדם לאחר שרקטה שנורתה לעבר "האזור הירוק" בבגדאד נפלה באזור מגורים, גל ההתקפות  על האזור הזה, ובמיוחד על שגרירות ארה"ב, גבר בצורה ניכרת מתחילת השנה לאחר חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ועבד אלמהדי אלמוהנדס, סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי", על ידי ארה"ב.

על פי מידע מודיעיני שבידי ארה"ב וממשלת עיראק את ההתקפות על השגרירות מבצעת המליציה הפרו איראנית "גדודי חזבאללה " השייכת לארגון הגג "אלחשד א-שעבי",ההתקפות הן בהוראה של איראן הפועלת לנקום את מותם של קאסם סולימאני ועבד אלמהדי אלמוהנדס ולסלק את כוחות ארה"ב מעיראק, פינוי השגרירות האמריקנית בבגדאד אם ייצא אל הפועל, יהיה ניצחון ראשון של איראן לאחר שהפרלמנט העיראקי קיבל החלטה בתחילת השנה על נסיגת כל הכוחות הזרים מעיראק.

ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי נמצא בלחץ רב, שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו התקשר אליו ואל נשיא עיראק בורהם צאלח, לפני כמה ימים, ואיים עליהם כי אם ימשכו ההתקפות על שגרירות ארה"ב מבגדאד, תפנה ארה"ב את מתחם השגרירות ותטיל סנקציות כבדות על עיראק תוך שהוא מרמז גם לאופצייה צבאית, דהיינו, תקיפת המליציות השיעיות הפרו איראניות בעיראק.

מתחם שגרירות ארה"ב בעיראק ממוקם על שטח גדול של 1700 קמ"ר, יש בו אלפי עובדים, המליצית הפרו-איראניות טוענות שמדובר בבסיס ריגול גדול של ה-CIA.

לאמריקנים יש גם קונסוליה באירביל.

ארה"ב תמכה במינויו של מוצטפא כאט'מי לתפקיד ראש ממשלת עיראק בתקווה שהוא יידע לרסן את המליציות הפרו איראניות, הוא ביקר בחודש שעבר בוושינגטון ונפגש עם הנשיא בוש, כאט'מי שמע בביקורו בוושינגטון כי ארה"ב תצמצם את נוכחותה הצבאית בעיראק אך לא תיסוג ממנה בשנתיים הקרובות, הוא הבטיח לטפל בתופעת ההתקפות הרקטיות על מתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד ולהביא להפסקתה אך נראה שהוא חושש מעימות עם מליציות "אלחשד א-שעבי" ועם איראן, בממשל טראמפ יש כבר קולות של אכזבה ממנו.

כאט'מי הזהיר את המליציות הפרו איראניות כי המשך ירי הרקטות לעבר מתקני השגרירויות הזרות בבגדאד יביא להפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני, כלכלי ותרבותי של עיראק עם ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי ויגרום נזק גדול לעיראק.

אולם המליציות הפרו איראניות והפלגים השיעים בעיראק אינן מתרגשות מהדברים ועומדות על כך שהחלטת הפרלמנט העיראקי תתבצע ושכוחות צבא ארה"ב יסוגו מעיראק, ממשלת עיראק באמצעות דובריה דוחה את הטענות כי מדובר ב"כיבוש" אמריקני, לדבריה, כוחות  הקואליציה המערבית למלחמה בדאע"ש הוזמנו לעיראק על ידי הממשלות הקודמות להילחם בדאע"ש ולהכשיר את כוחות הביטחון העיראקי למשימה הזו שעדיין לא הושלמה, אך הלחץ האיראני על המליציות הנאמנות לה בעיראק הוא חזק ואיראן רוצה להשפיל את ארה"ב ולאלצה לסגת תחת אש מעיראק.

"אלחשד א-שעבי", ארגון הגג של המליציות השיעיות בעיראק, משחק משחק כפול , רשמית הוא טוען שאיננו קשור להתקפות הרקטות על השגרירות האמריקנית בבגדאד וכי "גורמים אחרים שמטרתם ליצור סכסוכים פנימיים בתוך עיראק" הם אלה שאחראים לשיגור הרקטות, אולם בפועל, הוא נותן את חסותו למליציית "גדודי חזבאללה" האחראית למרבית ההתקפות.

כאט'מי שיגר שליחים לאיראן כדי לשכנע אותה להורות למליציות הנאמנות לה בעיראק להפסיק את ירי הרקטות לעבר שגרירות ארה"ב בבגדאד ובמקביל הוא נקט שורה של צעדי ביטחון בשטח בבגדאד כדי לנסות ולמנוע את תקיפת שגרירות ארה"ב, הצבא העיראקי עצר כמה קצינים שלא הקפידו על ההוראות לאחר שמהשטח שעליהם הם מופקדים נורו רקטות לעבר השגרירות, אולם, הצעדים האלה אינם מספיקים, איראן נחושה להמשיך בהתקפות באמצעות המליציות הנאמנות לה ולכאט'מי אין כנראה את הכוח והאומץ למנוע זאת.הוא מהלך בשדה מוקשים בין ארה"ב לאיראן.

נראה כי עיראק ממשיכה להיות זירת מאבק בין ארה"ב לאיראן, בממשל טראמפ חוששים מנפגעים אמריקנים בעיראק לפני הבחירות בנובמבר ,דבר שעלול להזיק מאוד לנשיא טראמפ בקמפיין הבחירות שלו,סביר להניח כי איראן תשאף להגביר את ההתקפות בעיראק כדי להביך עוד יותר את הנשיא האמריקני.

האם ממשל טראמפ ישבור את הכלים עם ממשלת עיראק? קשה להאמין, ארה"ב השקיע הרבה משאבים במהלך השנים בעיראק וסביר להניח שהיא לא תרצה לאבד את השפעתה ולהפקיר את הזירה העיראקית לאיראן,יותר סביר להניח שהאיומים של מייק פומפיאו על נשיא וראש ממשלת עיראק נועדו להגביר עליהם את הלחץ כדי שיפעלו להפסיק את ההתקפות על שגרירות ארה"ב בבגדאד, ארה"ב לא תוותר בקלות במיוחד בתקופה הזו לפני הבחירות לנשיאות,הנשיא טראמפ איננו יכול להצטייר כנשיא חלש שקיפל את השגרירות שלו מעיראק כתוצאה מלחץ טרור איראני, השאלה היא ממי מוצטפא כאט'מי פוחד יותר מארה"ב או מאיראן? ההתנהלות שלו עד כה מעידה כי הוא מנסה להלך בין הטיפות ולאחוז את המקל משני קצותיו מבלי להסתבך עם האמריקנים או עם האיראנים.

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי