האם כווית בדרך לנורמליזציה עם ישראל?

 

הרש"פ חוששת מלחץ מדיני של ארה"ב ומדינות המפרץ על השליט החדש של כווית לנרמל את היחסים עם ישראל.

אמיר כווית החדש נוואף אלאחמד אלצבאח הודיע שימשיך במדיניות קודמו אך ארה"ב מפעילה עליו מכבש לחצים כבד.

 

 

השבוע הלך לעולמו בארה"ב שליט כווית השיח' צבאח אלאחמד אלצבאח בגיל 91.

את מקומו תפס אחיו השיח' נוואף אלאחמד אלצבאח שמילא שורה של תפקידים ביטחוניים וצבאיים במדינה.

העברת השלטון לשליט החדש נעשתה ללא בעיות מיוחדות, דבר שמעיד על יציבותו של השלטון, אולם, עצם העובדה שיש בה שליט חדש מעורר חששות בקרב מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל, ובמיוחד ברש"פ, כי ארה"ב, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין יפעילו לחצים כבדים על השליט החדש להתקדם לעבר נורמליזציה עם ישראל.

כווית שמרה במשך שנים רבות על עמדה נייטרלית בכל הנושאים האזוריים והשתדלה להתרחק מהסכסוכים בתוך המפרץ עצמו ומהמאבק בין ארה"ב לאיראן.

בשלוש השנים האחרונות היה לה תפקיד פעיל מאוד בניסיונות התיווך שמטרתם הייתה להסיר את החרם שהטילה "הרביעיה הערבית" ( מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) על קטאר בגלל תמיכתה בטרור והתערבותה בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

לפני מותו של שליט כווית הודיע הנשיא טראמפ כי "כווית תהייה המדינה הבאה שתקיים קשים רשמיים עם ישראל", הוא אמר את הדברים לאחר שאירח בבית הלבן את השיח' נאצר אלצבאח אלאחמד, בנו של שליט כווית השיח' צבאח אלאחמד אלצבאח, שהיה אחד המועמדים המובילים לרשת את אביו.

בתגובה הכחישה כווית נמרצות את דבריו של הנשיא טראמפ, שבוע לאחר מכן אמר ראש ממשלת כווית בנאום באו"ם כי יש להגיע לשלום עם הפלסטינים לפני כל נורמליזציה עם ישראל.

בטקס שבועת האמונים אמר השליט החדש של כווית כי ארצו עוברת תנאים קשים והבטיח כי היא תמשיך בדרך של השליט הקודם שניסה לפרק את הבעיות ולא להיות מעורב בהן.

 

כווית והבעיה הפלסטינית

 

הדעה הרווחת בקרב מדינות המפרץ היא שאמיר כווית החדש ינהג בזהירות רבה בכל הקשור ל-2 הנושאים העיקריים המעסיקים כעת את המפרץ והם הנורמליזציה עם ישראל והחרם שמוטל על קטאר מזה 3 שנים, ארה"ב מנסה להביא להסרת החרם בתקווה שכך תצליח לקנות את קטאר ולשכנע אותה להצטרף לתהליך הנורמלזיציה שבו החלו איחוד האמירויות ובחריין.

הנשיא טראמפ לא אמר את דבריו בעלמא, הייתה לו כנראה סיבה טובה להעריך כי יש פוטנציאל בקרב המשפחה השלטת בכווית שיאפשר בעתיד נורמליזציה עם ישראל, אולם. צריך לזכור את דבריו של השליט הקודם השיח' צבאח אלאחמד אלצבאח כי כווית תהייה המדינה האחרונה במפרץ שתחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

 למרות שיאסר ערפאת ואש"פ תמכו בפלישה הצבאית לכווית של צבא עיראק של סדאם חוסיין ב-1991, כווית גילתה נאמנות במשך כל השנים לבעיה הפלסטינית והתנגדה לנורמליזציה עם ישראל, בעקבות עמדת ערפאת ואש"פ חל משבר עמוק ביחסים עם הפלסטינים, בכווית התגוררו בעת העת כ-400 אלף פלסטינים, בעקבות עמדת אש"פ שתמך בסדאם חוסיין רבים מהם איבדו את פרנסתם ונאלצו לעזוב את כווית למרות שתרמו רבות לשגשוגה בעיקר בתחום החינוך.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס התנצל בפני כווית על הטעות של יאסר ערפאת והיחסים השתקמו אט אט,עם זאת כווית לא התנקמה ברש"פ והקפידה לתמוך בבעיה הפלסטינית והתייצבה לצד הרש"פ.

אמצעי התקשורת הרשמיים של הרש"פ וחמאס משבחים ומהללים בשבועות האחרונים את עמדתה של כווית נגד הנורמלזיציה עם ישראל ונאמנותה לבעיה הפלסטינית, הם מפארים את "העמידה האיתנה" של כווית בפני הלחצים האדירים של ממשל טראמפ, עם זאת, בעקבות מותו של אמיר כווית צבאח אלאחד אלצבאח, החל אט אט לחלחל חשש בקרב הנהגות הרש"פ וחמאס שמא השליט החדש לא יעמוד בלחץ האמריקני להתקדם לנורמליזציה עם ישראל.

 לכווית יש יחסים הדוקים עם ארה"ב ומדינות המערב והשליט החדש נוואף אלאחמד אלצבאח יצטרך להתמודד על הלחץ של הנשיא טראמפ, סביר להניח שהוא ינסה למשוך זמן עד לאחר הבחירות לנשיאות בנובמבר, אבל אם הנשיא טראמפ ינצח בבחירות ההערכה בקרב מדינות המפרץ היא שמכבש הלחצים על קטאר וכווית יגבר כדי שיחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי