הציר "המתון" נגד הפיוס

 

מדינות ערב המתונות וארה"ב וישראל מודאגות מההתקרבות של חמאס והרש"פ לציר "האחים המוסלמים" המתואם עם איראן בניסיון לטרפד את הנורמליזציה עם ישראל.

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי הציר הערבי המתון מנסה לטרפד את ההבנות שהושגו בטורקיה לבין פת"ח לחמאס על עריכת בחירות.

 

 

 

בכירים בפת"ח טוענים כי מדינות ערב המתונות: מצרים, סעודיה, ירדן ואיחוד האמירויות פועלות מאחורי הקלעים לטרפד את ההבנות בין פת"ח לחמאס שהושגו באיסטנבול שבטורקיה על עריכת בחירות בשטחים, שלטענתן מסכנות את היציבות האזורית ועלולות לחזק את השפעת תנועת "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר החותרת לזעזע את יציבות המשטרים הערבים המתונים.

טורקיה, שבה הושגו ההבנות האחרונות בין פת"ח לחמאס, קיבלה את הקרדיט להישג הזה בברכתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר רצה להתחשבן עם מדינות ערב והליגה הערבית לאחר שהפנו לו עורף וסירבו לגנות את תהליך הנורמליזציה בין מדינות המפרץ לישראל.

על פי גורמים ברש"פ, מדינות ערב המתונות מפעילות לחצים על הרש"פ שלא להתפייס עם חמאס מחשש שהיא תנצל את הפיוס כדי להשתלט על שטחי הגדה כפי שהשתלטה על רצועת עזה ב-2007.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-3 באוקטובר כי ירדן העבירה את המסר הזה לרש"פ אך בכירים פלסטינים דחו את האזהרה.

עם זאת, נראה כי יו"ר הרש"פ לוחץ בכל זאת על הבלמים ומאט את קצב ההתקדמות ביחד עם חמאס לקראת עריכת בחירות, יתכן שהוא ממתין לראות אם הנשיא טראמפ יחלים ממחלת הקורונה ומה יהיו תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש הבא, ניצחון של ג'ו ביידן בבחירות משנה, מבחינתו של יו"ר הרש"פ, את תמונת המצב לחלוטין לטובתו.

מחמוד עבאס מנסה להרוויח זמן מבלי לריב עם חמאס, הפגישה שלו עם נציגי כל הפלגים הפלסטינים בגדה, כדי לאשר את מתווה עריכת הבחירות שהושג בשיחות באיסטנבול, שהייתה אמורה להתקיים ב-3 באקוטובר נדחתה למועד בלתי ידוע.

במקביל הוא שיגר משלחת של פת"ח, בראשותו של ג'בריל רג'וב, לדמשק לשיחות עם נציגי כל הפלגים יושבים שם, הגי'האד האסלאמי, החזית העממית והחזית הדמוקרטית, כדי להשיג הסכמה שלהם לעריכת הבחירות, מחמוד עבאס טוען כי הוא זקוק לקונסנזוס לאומי של כל הפלגים הפלסטינים לפני שהוא מפרסם את הצו הנשיאותי הקובע את תאריך הבחירות לפרלמנט שהן אמורות להיות השלב הראשון, לאחריהן אמורות להתקיים גם בחירות לנשיאות ולמועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ).

הרש"פ ממשיכה במעצר פעילי חמאס שטחי הגדה ומחמוד עבאס מתעלם מדרישת חמאס להסיר את הסנקציות שהטיל על רצועת עזה ב-2017 כצעד בונה אמון בין פת"ח לחמאס.

בכירים ברש"פ טוענים כי ארה"ב וישראל מנסות לפגוע בהבנות שהושגו בטורקיה בין פת"ח לחמאס, לדבריהם, ישראל לא תאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות כדי לטרפד אותן והיא החלה גם לפעול בשטח עצמו כדי לעצור מועמדים של חמאס לבחירות, על הרקע הזה יש לראות את מעצרו שלשום של השיח' חסן יוסף באזור רמאללה שהינו הנציג הבכיר ביותר של חמאס בשטחי הגדה.

גם ירדן מאותתת לחמאס את אי שביעות רצונה מההסכמות שהושגו בטורקיה, היא גירשה מתחומה לקטאר את פעיל חמאס ניזאר אלתמימי, בעלה של מחבלת החמאס אחלאם תמימי ומאיימת לגרש את אחלאם תמימי עצמה, שארה"ב ודרשת את הסגרתה על רקע פיגועים שביצעה בישראל ושבהם נהרגו אזרחים אמריקנים.

הציר הערבי"המתון" חושש שתנועת חמאס תגרור את הרש"פ ומחמוד עבאס לחיקן של טורקיה וקטאר שעומדות בראש מחנה תנועת "האחים המוסלמים" החותרת תחת המשטרים הערבים המתונים.

חמאס והרש"פ הוציאו מידיה של מצרים את תיק הפיוס שהיא החזיקה בו במשך 14 שנים כדי לרצות את טורקיה וקטאר, עכשיו הן עושות הצגה כי הדבר איננו נכון ומנסות לשכנע את מצרים כי הן רוצות לקיים מפגש משותף בקהיר כפי שהיה בעבר.

הכבוד המצרי נפגע, העיתונות המצרית הרשמית תוקפת את תנועת חמאס ללא רחם והיא תבוא עמה חשבון בעיתוי המתאים.

הסכנה שאותה רואים הציר הערבי "המתון", וגם ישראל וארה"ב, היא בכך שנוצרה ברית אינטרסנטית בין "ציר הרשע" בראשות איראן לבין ציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר לנסות ולטרפד את תהליך הנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל ואת ישום תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

זאת למרות שלטורקיה יש קשרים דיפלומטים עם ישראל ואף לקטאר יש קשרים עם ישראל בכל הקשור לרצועת עזה.

טורקיה הפכה לגורם המסכן את היציבות במזרח התיכון והיא מחקה את הסגנון של איראן.

היא מנסה להרחיב את השפעתה במזרח התכיון באמצעות התערבות צבאית כמו מעורבות שלה בסכסוך בין אייזרביג'אן לארמניה באזור נגורנו קארבאך, המעורבות שלה בלוב, בסוריה, בעיראק ובכורדיסטן וגם המעורבות באזור הים התיכון מול יוון וקפריסין בנושאי הגז הטבעי.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי