קרב הנדל"ן במזרח ירושלים

קרב הירושה והמאבק בין הרש"פ לאיחוד האמירויות עברו למזרח ירושלים,תנועת פת"ח מזהירה מפני פעילות מסיבית של רכישת נדל"ן במזרח ירושלים על ידי איחוד האמירויות ומוחמד דחלאן כדי לקבוע עובדות בשטח. ישראל אוסרת על פי חוק את פעילות הרש"פ במזרח העיר אך אינה פוגעת בפעילות של מוחמד דחלאן.

ברש"פ מודאגים מאוד מהסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בכל הקשור לנעשה במזרח ירושלים,הביקור בתחילת השבוע של משלחת מאיחוד האמירויות בהר הבית הדליק "אור אדום" ברש"פ כי ישראל ואיחוד האמירויות פועלות יחדיו להשתלט על מזרח ירושלים ולהקים בה מאחזי התיישבות ישראלית בחסות כביכול ערבית של איחוד האמירויות, גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי מדובר בפרוייקטים בשכונות שיח' ג'ראח, מוסררה וואדי ג'וז.

לדבריהם, הביקור של שרי הכלכלה והאוצר של איחוד האמירויות שיגיעו היום לישראל קשור לתוכנית הזו.

שאדי מטור, מזכ"ל תנועת פת"ח בירושלים, פירסם ב-17 באוקטובר הודעה  שבה הזהיר את תושבי מזרח העיר מפני כסף שמוזרם על ידי איחוד האמירויות באמצעות גורמים ישראלים כדי לתמוך בקניית בתים במזרח ירושלים עבור "פרוייקטים של המתנחלים".

מטור טוען כי קיימת שותפות בין עיריית ירושלים לממשלת איחוד האמירויות לרכוש נכסי נדל"ן  במזרח ירושלים באמצעות אנשי קש ערבים ואחר כך להעבירם לידי עמותות ישראליות.

תנועת פת"ח קוראת לתושבי מזרח ירושלים להתנגד לביקורים של תושבים מאיחוד האמירויות במזרח ירושלים, "זוהי חובה לאומית כדי לשמור על המקומות הקדושים והאדמות שאותן מנסה ישראל להפוך לישראלים בכיסוי ערבי", נכתב בהודעה של תנועת פת"ח.

לטענת גורמים בכירים בפת"ח, מוחמד דחלאן, יועצו הבכיר של השיח' מוחמד בן זאיד יורש העצר של אבו דאבי, הוא המנוע העיקרי הפועל במזרח ירושלים בשנים האחרונות לרכישת נכסי נדל"ן  בתוך חומות העיר העתיקה בדרכים המובילות להר הבית.

גורם בכיר בפת"ח במזרח העיר אומר כי הנורמלזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות האיצה את האינטרס המשותף של ישראל ואיחוד האמירויות לנסות ולחסום את ציר "האחים המוסלמים"שבו חברות טורקיה, קטאר והפלג הצפונית של התנועה האסלאמית בישראל בראשות השי'ח ראיד צלאח הפעילות מאוד במזרח ירושלים.

לדברי הגורם בפת"ח, מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים של  נציגי איחוד האמירויות לרכוש את מלון "לורנס" במזרח ירושלים.

על פי גורמים בפת"ח, איחוד האמירויות רכש את המרכז המסחרי "בראכה"  בשכונת מוסררה הערבית, על פי גורמים אחרים מי שרכש בעצם את הנכס הינו מוחמד דחלאן עצמו באמצעות פעיליו במזרח ירושלים שמנסים כעת לרכוש נכסים נוספים באותו האזור כדי להקים מתחם גדול השייך לו.

הגישה של השיח' מוחמד בן זאיד הינה נכונה מבחינתו, הוא רוצה להקים מאחז נדל"ני במזרח ירושלים השייך לאיחוד האמירויות כדי  לבלום מצד אחד את ציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר אך מצד שני ליצור עובדות בשטח של נוכחות אמירתית במזרח העיר ונוכחות של מוחמד דחלאן כדי שישותפו בכל משא ומתן עתידי על גורלה של מזרח ירושלים.

גורמים בתנועת פת"ח טוענים כי ד"ר סרי נוסייבה העומד בראש "מועצת "אלקודס" לפיתוח" קשור ישירות למוחמד דחלאן ולשיח' מוחמד בן זאיד באמצעות אחיו, זכי נוסייבה, והם בעצם חוד החנית של הפעילות של מוחמד דחלאן במזרח העיר.

סרי נוסייבה אומר למקורביו כי  הוא עצמאי וכי יחסיו עם מוחמד דחלאן הם יחסים טובים כשם שיש לו יחסים טובים עם בכירים ברש"פ, אולם, על פי גורמים פלסטינים במזרח העיר, ברקע הדברים קיים המאבק ההיסטורי של משפחת נוסייבה על מעמדה במזרח ירושלים, משפחת אלנשאשיבי הידועה הפסידה לפני עשרות שנים את המערכה על ההנהגה הפלסטינית למשפחת אלחוסייני,המופתי הקיצוני חאג' אמין אלחוסייני הוביל את הפלסטינים אל "הנכבה" וגרם להם אסון לאומי גדול.

על פי גורמים במזרח ירושלים, דורך כעת כוכבה של משפחת נוסייבה והיא תטפס בהדרגה מעלה מעלה כגורם מוביל בהנהגה המזרח ירושלמית בסיוע של איחוד האמירויות ושל מוחמד דחלאן.

 העדר מדיניות ישראלית

 ישראל פועלת בנחישות בשנים האחרונות למנוע את פעילות הרש"פ במזרח ירושלים על פי החוק שחוקק בנושא, משטרת מחוז ירושלים עושה עבודה יעילה מאוד בתחום הזה ומצליחה לסכל במרבית המקרים את הפעילות השלטונית של הרש"פ במזרח העיר שאותה מנסים להוביל עדנאן ע'ית', מושל מחוז ירושלים מטעם הרש"פ ופאדי אלהידמי, השר לענייני ירושלים מטעם הרש"פ.

אולם, לא ברור מהי המדיניות הישראלית כלפי הפעילות של איחוד האמירויות ומוחמד דחלאן ואנשיו במזרח העיר,על פי עדויות של תושבים במזרח ירושלים, בשטח עצמו מתקיימת תחרות מטורפת על רכישת נכסי נדל"ן בסגנון "תפוס כפי יכולתך" וכי אנשיו של מוחמד דחלאן וגורמים הקשורים לאיחוד האמירויות מוכנים להשקיע סכומי עתק כדי לרכוש נכסי נדל"ן במזרח ירושלים.

ישראל הינה הריבון במזרח ירושלים והכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל חיזקה עוד יותר את מעמדה, מערכת אכיפת החוק הישראלית פועלת לנטרל את הרש"פ מכל פעילות במזרח העיר אך לא ברור מהי המדיניות כלפי הפעילות של מוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס במזרח העיר, הפעילות הזו מסתכמת כעת ברכישת נכסי נדל"ן ובסיוע הומניטארי למוסדות הפלסטינים במזרח ירושלים ולמשפחות נזקקות, אולם ברור שמדובר פה בפעילות פוליטית במסגרת קרב הירושה והפגנת נוכחות של מוחמד דחלאן במזרח ירושלים שאותה מזניח מחמוד עבאס ב-15 השנים האחרונות.

הפעילות של מוחמד דחלאן ושל איחוד האמירות במזרח העיר גוברת וישראל תצטרך לקבוע את מדיניותה בנושא.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי