האיש של איראן בתימן

איראן הציבה קצין בכיר של כוח "קודס" שמתמחה בייצור טילים ומל"טים מדוייקים בתפקיד ה"שגריר" אצל המורדים החות'ים בתימן. המהלך האיראני נועד להגביר את שליטתה בצפון תימן ולהיערך טוב יותר להגברת פעילות הטרור וההתפשטות שלה במזרח התיכון.

הכוננות של ארה"ב וישראל מול האפשרות לפיגועי נקם מצד איראן ושלוחותיה על חיסולו של קאסם סולימאני עדיין נמשכת, האיראנים מרוצים מהסתבכותו של הנשיא טראמפ בפרשת הפריצה לבניין הקפיטול בוושינגטון, אי אפשר לשלול את האפשרות שהם סבורים שהוא נחלש וכוחו מוגבל ולכן נוצרה אפשרות לנסות ולתקוף יעדים אמריקנים וישראלים.

גם ישראל ממשיכה בהיערכות בצפון ובדרום לקראת אפשרות כזו, הצוללת הישראלית שנשלחה למימי ים סוף כהגנה מפני תקיפה אפשרית של המורדים החות'ים בתימן חזרה לבסיס חיל הים באילת אך צה"ל פרס את מערכת "כיפת ברזל"  באזור אילת מחשש לתקיפה של החות'ים באמצעות טילים ומל"טים מדוייקים.

במקביל, על פי מקורות אמריקנים, גובר הלחץ של סעודיה וישראל על הממשל היוצא של טראמפ להכריז לפני ה-20 בינואר על ארגון "אנצאר אללה" של המורדים החות'ים בתימן כארגון טרור ולהטיל עליו סנקציות.

המורדים החות'ים עוקבים  באמצעות מנגנון המודיעין שלהם אחרי הפעילות הישראלית והם טוענים עכשיו כי ישראל מסייעת בחשאי לסעודיה במלחמה נגדם בתימן, הם כבר הודיעו שיש להם "בנק מטרות" בישראל שבו הם יכולים לפגוע.

 לא מדובר רק בירי טילים ארוכי טווח ומל"טים מדוייקים, הם עלולים, על פי הערכות הודיעין הישראלי, לנסות ולפגוע באוניות ישראליות המפליגות בים סוף ואזור מיצרי באב אלמנדב באמצעות מוקשים ימיים או סירות נפץ, הם כבר הפעילו בהצלחה את השיטות האלה על מטרות סעודיות.

במהלך שנת 2020 השמידה הקואליציה הבינלאומית 176 מוקשים ימיים איראנים שפוזרו במימי ים סוף.

 

איראן נערכת להגברת ההתקפות מתימן

 במחצית חודש אוקטובר 2020 הגיע לצנעא שבתימן קצין בכיר של כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" בשם חסן אירלו אשר מונה להיות "השגריר" של איראן  אצל המורדים החות'ים בתימן, מהלך שיש לו משמעות צבאית ומדינית, מעין הכרה איראנית ב"מדינה" של המורדים החות'ים בתימן.

מדובר בשלב חדש בפעילות האיראנית אחרי חיסולו של קאסם סולימאני שבו מנסה איראן להגביר את השליטה בצפון תימן באמצעות פיקוח מקרוב על ידי "השגריר" החדש שלה שמתמחה בייצור טילים בליסטיים ושיגורם ובייצור טילים נגד מטוסים.

הנוכחות והפעילות שלו בצפון תימן מהווים סכנה לסעודיה ולישראל, לכן  הזדרז ממשל טראמפ והודיע בדצמבר 2020  על הכללתו של הגנרל חסן אירלו ברשימת פעילי הטרור.

במקביל, החל בבית המשפט הצבאי במארב שבתימן, של ממשלת תימן החוקית, במשפטו של חסן אירלו המואשם בריגול, חבלה והשתתפות בפעולות עויינות נגד אזרחי תימן והצבא הלאומי התימני.

הפרקליות הצבאית של צבא תימן הגישה ראיות לבית המשפט על מגעים של המורדים החות'ים עם איראן בקשר לפעילות של חסן אירלו.

לחסן אירלו אין שום רקע דיפלומטי, לא ברור גם אם זהו שמו האמיתי קיימת על כך מחלוקת בעולם הערבי, לא ברור גם כיצד הצליח להגיע לצנעא למרות המצור הסעודי על תימן.

אתר "אבאביל נט" דיווח ב-19 באוקטובר שעבר כי הוא הגיע לצנעא במטוס של האו"ם שהביא פצועים ושבויים תימנים לצנעא כשהוא משתמש במסמכים מזוייפים ומתחזה לאחד הפצועים, עמו הגיעו עוד 12 קצינים איראנים המתמחים בייצור טילים ומל"טים מדוייקים.

חסן אירלו הוא אחד המקורבים לקאסם סולימאני ושני אחיו נהרגו במהלך מלחמת איראן-עיראק, הוא היה מקורב גם  לגנרל עבד אלרצ'א שהאלא'י שעסק בתמיכה ובאימון המורדים החו'תים בתימן וכנראה נהרג באחת ההפצצות הסעודיוות על המורדים החות'ים בתימן.

על פי כמה דיווחים, חסן אירלו אימן בעבר פעילים של ארגן חזבאללה במחנה הצבאי בהונאר צפונית לטהרן.

ה"שגריר" האיראני החדש בתימן מקיים פעילות אינטנסיבית בתימן, הוא מקיים דיונים עם ראשי המורדים החות'ים ואף משתתף בטקסים רשמיים שלהם.

ב-2 בינואר הוא השתתף בטקס גדול בצנעא לזכרו של קאסם סולימאני ובנאום שנשא הוא אמר:

"תימן היא הלב הפועם של חזית ההתנגדות והיד העליונה של ציר המתנגדים והתקווה של העולם,תימן הכשילה בעקשנותה ועמידת האיתנה בפני האויבים והמצור את התוכניות של האימפריאליזם והציונות".

הוא גם ביקר בקבר של מנהיג החות'ים צאלח אלצמאד, "ראש המועצה המדינית של המהפכנים" אשר נהרג באפריל 2018 במהלך הפצצה של מטרות בתימן על ידי מטוסי הקואליציה הערבית בראשות סעודיה.

פרשנים ערבים מעריכים כי הגנרל האיראני חסן אירלו עמד מאחורי פעולת הטרור בשדה התעופה בעדן לפני כשבועיים שבוצעה באמצעות ירי של 3 טילים מדוייקים בעת נחיתת המטוס שהביא את שרי הממשלה החדשים לתימן.

במתקפת הטרור נהרגו 26 בני אדם וכ-100 אחרים נפצעו.

ראש ממשלת תימן, ד"ר מועין עבד אלמאלכ אמר כי יש לו מידע מודיעיני כי מומחים איראנים הם שביצעו את המתקפה.

הצבת "שגריר" איראני אצל המורדים החות'ים בתימן היא הפרה של האמנות הבינלאומיות, המהלך האיראני הזה  מעיד על הניסיון של איראן להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ולהגביר את פעילות הטרור שלה במזרח התיכון, היא מיחסת חשיבות רבה לחזית בתימן ורוצה לפקח ישירות על ניהול הקרבות ועל  המשא ומתן המדיני שמנהל שליח האו"ם לתימן  וגם על המגעים החשאים של ממשלת תימן עם סעודיה.

הגנרל חסן אירלו, המתמחה בייצור טילים בליסטיים מדוייקים זכה כבר לתואר "המושל האיראני של צנעא",הוא אמור גם לתכנן ולהוציא אל הפועל, על פי הוראה מאיראן, התקפות על יעדים ישראלים במידת הצורך, לכן הפעילות שלו היא מסוכנת גם עבור ישראל.

ישראל מנהלת מדיניות זהירה מאוד מול החות'ים בתימן, ראש הממשלה נתניהו חשף באופן מפתיע בנובמבר 2019 את העובדה שאיראן החלה לצייד את החות'ים בטילים מדוייקים,על פי גורמים יודעי דבר, לישראל יש מידע מודיעין מצויין על הנעשה בתימן ועל הקשרים של המורדים החות'ים עם "משמרות המהפכה" האיראניים.

הגנרל חסן אירלו הפך לדמות מפתח בהפעלת  המורדים החות'ים על פי הנחיות איראן, אולם ישראל לא יוזמת כרגע שום פעולות נגד החות'ים בתימן ואיננה מעוניינת בפתיחת חזית חדשה עמם למרות שכל הסימנים מצביעים על כך שאיראן מתכננת להפוך את צפון תימן לבסיס להתקפות על יעדים ישראלים.

בעוד כשבועיים יכנס הנשיא החדש ג'ו ביידן לבית הלבן והממשל החדש יתחיל לפעול באופן חוקי ורשמי,על פי הצהרותיו של ג'ו ביידן במהלך קמפיין הבחירות הוא מתנגד למלחמה בתימן ורוצה בהפסקתה המיידית, ישראל ממתינה כדי לראות כיצד יתפתחו הדברים והאם איראן תפעל כדי להשקיט את החזית התימנית או להגביר את פעילותה כדי להפעיל לחץ על הממשל החדש.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי