המאבק בצמרת חמאס

בחמאס נמשך תהליך הבחירות הפנימייות והוא אמור להגיע לשיאו בחודש מרץ שבו יבחר יו"ר הלשכה המדינית של התנועה. על התפקיד מתמודדים אסמעיל הניה הנאמן לאיראן וח'אלד משעל הנאמן לקטאר וטורקיה, התוצאות יקבעו אם מרכז קבלת ההחלטות של התנועה ישאר ברצועת עזה או יעבור לחו"ל.

לפני כמה ימים פירסם בכיר חמאס ברצועת עזה, ד"ר ראזי חמד, מאמר ביקורת חריף על הבחירות הפנימיות בתנועת חמאס, חמד טען במאמרו כי ההנהגה של חמאס נכשלה וכי הבחירות הפנימיות בתנועה מצמיחות מחדש רק הנהגות מסורתיות, כאלה הקשורות לאסכולת "האחים המוסלמים", ואינן מביאות להתחדשות.

מאמרו של ד"ר חמד פורסם בעיצומו של תהליך הבחירות הפנימיות, הנמשך כבר כמה חודשים ואמור להגיע לשיאו בחודש מרץ, שבו  יפורסם סופית מיהו יו"ר הלשכה המדינית של הארגון ומיהם החברים בה. מדובר בתהליך חשאי של בחירות שמתקיים כל ארבע שנים בארבע זרועותיה של התנועה: רצועת עזה, הגדה המערבית, הפזורה הפלסטינית ובקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל.

על פי גורמים בחמאס, על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, שהוא ראש הפירמידה של התנועה, מתמודדים שלושה בכירים: אסמעיל הניה, ח'אלד משעל וצאלח אלעארורי. אסמעיל הניה משמש כראש הלשכה המדינית של חמאס בארבע השנים האחרונות והוא מעוניין בקדנציה נוספת, הוא נתמך על ידי איראן.

לפני כשנה  עזב אסמעיל הניה את רצועת עזה והתמקם בדוחא שבקטאר כדי לנהל משם את קמפיין הבחירות בעולם הערבי והאסלאמי שאמור להביא לבחירתו מחדש.

מולו מתמודד ח'אלד משעל, שנתמך על ידי קטאר וטורקיה, משעל שימש עד 2017 כיו"ר הלשכה המדינית של חמאס במשך כ-20 שנה, הוא הפסיד בבחירות הפנימיות האחרונות את התפקיד לאסמעיל הניה ועכשיו הוא רוצה לעשות קאמבק.

גם צאלח אלערורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית, מתמודד על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית, לאלעארורי יש כמה תפקידים: הוא משמש כאיש הקשר לאיראן ולחזבאללה, הוא ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה והאחראי מטעם חמאס לשיחות הפיוס עם תנועת פת"ח.

בעוד אסמעיל הניה וצאלח אלעארורי מחוברים בעבותות לאיראן,ח'אלד משעל הסתכסך עם האיראנים ועם נשיא סוריה בשאר אסד על רקע מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011, כתוצאה מכך הוא העביר את מפקדת חמאס מדמשק לדוחא בירת קטאר, הנתק של ח'אלד משעל מאיראן וסוריה נמשך עד היום.

על פי גורמים בחמאס, בשבועות האחרונים  החריף המאבק במסגרת הפריימריז בתנועה, צאלח אלעארורי הצטרף לח'אלד משעל והוא תומך בו במועמדותו בבחירות לתפקיד ראש הלשכה המדינית ואילו יחיא סינוואר, המפקד של רצועת עזה, הודיע על תמיכתו במועמדותו של אסמעיל הניה כראש הלשכה המדינית.

יש חשיבות רבה לשאלה במי תתמוך הזרוע הצבאית של התנועה, על פי גורמים בחמאס בבחירות הקודמות היא תמכה באסמעיל הניה , דבר שהביא לניצחונו, על פי הגורמים האלה, ח'אלד משעל הסתכסך במהלך מבצע "צוק איתן" עם הנהגת הזרוע הצבאית ברצועה, דבר שהביא למפלתו בבחירות.

יחיא סינוואר נחשב גם למפקד הצבאי של הזרוע הצבאית של חמאס בנוסף להיותו הבכיר מבחינה פוליטית ברצועה, הוא מנהל את הזרוע הצבאית ביחד עם מרוואן עיסא ומוחמד דף ויש לו השפעה גדולה על החלטותיה, נראה כי יחיא סינוואר החליט לתמוך במועמדותו של אסמעיל הניה, למרות המחלוקות החריפות ביניהם, לאחר שהגיע למסקנה כי עדיף לו ולאסמעיל הניה שמרכז קבלת ההחלטות של התנועה ישאר ברצועת עזה ולא יחזור לקטאר, בסופו של דבר הוא עזתי וגם אסמעיל הניה הינו עזתי ולשניים יש קו מתון יותר מאשר לח'אלד משעל וצאלח אלעארורי והם תומכים בקיום הסכמי הרגיעה עם ישראל לאחר שנכשל פרוייקט "צעדות השיבה".

מחלוקת חריפה בצמרת

 סוכנות הידיעות הפלסטינית "אמד" דיווחה ב-6 בינואר מפי מקורות בתנועת חמאס ברצועת עזה כי צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס והמפקד של הזרוע הצבאית שלה בגדה, פועל לשנות את המבנה הפיקודי של הזרוע הצבאית ולהעביר את את השליטה במנגנון שלה לחו"ל ולרצועת עזה. על פי הדיווח, הוא החל להקים מטה שמורכב מפעילים מחו"ל ומרצועת עזה ללא פעילים מהגדה.

בקרב פעילי חמאס בגדה יש זעם רב, הם רואים בכך ניסיון למחטף בטרם הוכרעו תוצאות הבחירות הפנימיות, לדברי כמה פעילים, אלעארורי פעל בעורמה מבלי לעדכן את ראשי חמאס בגדה, כמו למשל השיח' חסן יוסף,דבר שפוגע באינטרסים של התנועה.

נראה כי המגמה של אלעארורי היא להתחיל ולהעביר את מרכז ההחלטות מהגדה לחו"ל, ברצועת עזה קשה לו יותר לעשות זאת מכיוון שיחיא סינוואר הוא דמות כריזמתית ודומיננטית והיא לא תאפשר לו דריסת רגל ברצועת עזה.

ח'אלד משעל וצאלח אלעארורי רוצים להחזיר את השליטה בשטחי הגדה והרצועה להנהגת חמאס בחו"ל,לדבר הזה יש גם השלכות על היחס של חמאס כלפי ישראל, ח'אלד משעל נחשב לקיצוני יותר מאסמעיל הניה ובתקופה שהיה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס היו ברצועת עזה שלוש מלחמות של הארגון נגד ישראל: מבצע "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן".

 מאבקי הכוחות בצמרת חמאס הינם בעיצומם, יחיא סינוואר מנסה להוביל ניצחון לקו שלו ושל אסמעיל הניה באמצעות עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל שתשחרר מאות מחבלים רוצחים ותיתן קרדיט גדול להנהגה ברצועת עזה אך המו"מ עם ישראל נתון במבוי סתום.

הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה עדיין לא קבעה את עמדתה, היא מקבלת את המימון שלה מאיראן וסביר להניח שתנהג על פי בקשת טהרן שמעוניינת שאסמעיל הניה ימשיך בתפקידו, גם קטאר וטורקיה בוחשות בקדירה לטובת ח'אלד משעל ומבטיחות הון עתק לזרוע הצבאית כדי שתתמוך בו.

התמונה תתבהר בעוד כחודשיים וגורמים בחמאס טוענים כי המאבקים בצמרת התנועה רק החלו.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי