מחווה פלסטינית לביידן

הרש"פ וחמאס סיכמו על עריכת בחירות בהדרגה לפרלמנט, הנשיאות והמל"פ בדרך להסכמה לאומית. המהלך נועד לאותת לממשל החדש בארה"ב על נכונותן לרענן את ההנהגה ולבנות משטר של מוסדות, אולם,מחמוד עבאס חושש מהשתלטות חמאס על הגדה והוא משאיר פתחי יציאה בתהליך הבחירות כדי שיוכל לברוח ממנו.

בשבועות האחרונים גבר הלחץ של פקידים בממשל ביידן החדש על בכירים ברש"פ לקיים בחירות בשטחים בהקדם האפשרי, המסר שהועבר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס היה פשוט:

הנשיא החדש ג'ו ביידן רוצה לראות תהליך דמוקרטי שבו מוזרם דם חדש להנהגה הפלסטינית, גו' ביידן רוצה לראות משטר פלסטיני חדש הבנוי על מוסדות, מבחינתו, כך הובהר למחמוד עבאס, זהו תנאי למחוות אמריקניות כלפי הרש"פ, כלומר: חידוש הסיוע הכספי לרש"פ ולאונר"א, העברת הקונסוליה האמריקנית למזרח ירושלים,חידוש המשא ומתן המדיני ועוד תלוי בעריכת הבחירות.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס קלט מהר את המסר, גם האיחוד האירופי העביר דרישה דומה והתנה את חידוש הסיוע הכספי לרש"פ בעריכת תהליך דמוקרטי של בחירות, למרות שמחמוד עבאס איננו מעוניין בבחירות הוא איננו יכול להתעלם מהלחץ האמריקני והאירופי והוא חייב לשחק את המשחק.

מחמוד עבאס נמצא בתפקיד יו"ר הרש"פ מאז 2005 לאחר שניצח בבחירות לנשיאות לאחר מותו של יאסר ערפאת, הוא התאהב בכיסא ובמנעמי השלטון, הוא איננו ממהר לוותר על "הפרה החולבת" הנקראת רשות פלסטינית,בכירים בפת"ח מעריכים כי הוא ישחק את המשחק מול הממשל החדש והאיחוד האירופי ותוך כדי תנועה הוא ימצא כבר את הדרך לטרפד את הבחירות.

גם ארגון חמאס קורא את המציאות החדשה ואיננו רוצה להישאר מחוץ למשחק "הדמוקרטי" הפלסטיני, חמאס מחכה זמן רב להכרה אמריקנית וללגיטימציה בינלאומית,הוא רוצה להראות לממשל ביידן כי הוא איננו ארגון טרור אלא חלק "לגיטימי" של המערכת  הפוליטית הפלסטינית, הוא לא יתן לרש"פ להאשים אותו בטרפוד הבחירות , לכן עשה מנהיג חמאס אסמעיל הניה מהלך מפתיע והודיע כי הוא מסכים לתנאיו של מחמוד עבאס לעריכת הבחירות, דהיינו, תחילה בחירות לפרלמנט ואחר כך בדירוג בחירות לפרלמנט ולמל"פ.

לארגון חמאס יש גם סיבה נוספת להסכים למהלך, אין לו עד כה שום הישג מול ישראל, דרך הטרור לא הובילה אותו לשום הישג מדיני, בחמאס זוכרים בערגה את הנצחון הגדול ב-2006 בבחירות לפרלמנט הפלסטיני ורוצים לחזור על ההישג במיוחד לאור העובדה שמחמוד עבאס פיזר לפני שנתיים בצו נשיאותי את הפרלמנט, בגלל שלחמאס היה בו רוב קולות, והעביר את סמכויותיו למועצה המרכזית של אש"פ.

נראה כי שני הצדדים צועדים הצהרתית לכיוון בחירות בשטחים אך במקביל מתכוננים ל"משחק האשמות" ((BLAME GAME יתכן שבשלב כלשהו יגררו גם את ישראל לקלחת ויאשימו אותה כי היא פועלת להכשיל את הבחירות.

בינתיים, הרש"פ וחמאס הסכימו ביניהן להתקדם על פי ההבנות שהושגו במפגש איסטנבול ועל פי גורמים ברש"פ,לוח הזמנים נראה כעת כלהלן:

עד ה-20 בחודש יפרסם מחמוד עבאס צו נשיאותי הקובע את מועדי הבחירות לפרלמנט, הנשיאות והמל"פ,הוא כנראה יעשה זאת בעיתוי סמוך לכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן, הבחירות יתקיימו בדירוג, תחילה הבחירות לפרלמנט ואחריהן הנשיאות והמל"פ, כל התהליך הזה אמור להסתיים בתוך תקופה של 6 חודשים.

בחודש הבא יסעו נציגי כל הפלגים הפלסטינים לקהיר לפגישה בנושא הבחירות עם ראשי המודיעין המצרי.

לדברי גורמים בפת"ח,התאריך המשוער לשלב הראשון, דהיינו הבחירות לפרלמנט, הוא חודש מאי הבא, לאחר צום רמאדן.

גורמים בפת"ח טוענים כי מחמוד עבאס שוקל להריץ את תנועת פת"ח ברשימה משותפת עם חמאס לבחירות לפרלמנט כשיחסי הכוחות ביניהן קבועים מראש,בפועל יהווה המהלך אקט של שותפות שלטונית אך תנועת פת"ח תשמור על הבכורה ומחמוד עבאס ישמור על מעמדו.

בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי, מתכוון להתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ מתוך הכלא, ידידו מוחמד דחלאן אמור לתמוך בו מבחוץ, אך מחמוד עבאס יעשה הכל כדי למנוע זאת בדיוק כפי שטירפד את שחרורו במסגרת "עסקת שליט" ב-2011.

גורמים בכירים בפת"ח מטילים ספק גדול בכך שמהלך הבחירות יצא אל הפועל,
"כבר היינו בסרט הזה כמה פעמים" אומר גורם בכיר בפת"ח, "אין שום סיכוי שמחמוד עבאס יתן לתנועת חמאס דריסת רגל בגדה אחרי שהיא זרקה את הרש"פ מרצועת עזה בכוח הנשק ב-2007".

ראש המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פרג' מתנגד לבחירות מחשש שחמאס תנצח בהן ותשתלט על הגדה, גם ירדן העבירה אזהרה למחמוד עבאס לפני כמה חודשים שלא יכנס להרפתקת הבחירות שעלולה לסכן את שלטונו בגדה ולאפשר את עליית חמאס לשלטון.

הפופלולריות של תנועת פת"ח ברחוב הפלסטיני נמצאת בשפל המדרגה בגלל השחיתות של בכירי הרש"פ.

מתיחת תהליך הבחירות על פני מספר חודשים ודיונים מכינים לקראתו בשטחים ובמצרים, נותנת אפשרות לכמה "תחנות יציאה" מהתהליך בתירוצים שונים, בינתיים מחמוד עבאס יכול לטעון בפני הממשל החדש כי הוא התחיל בתהליך ולנסות כבר עכשיו לזכות בבונוסים האמריקנים, הטקטיקה הזו משרתת גם את חמאס, אולם אין שום סיבה נראית לעין שדווקא עתה הסכימו הרש"פ וחמאס ברצינות ללכת לבחירות, יותר סביר שמדובר באקט משותף של אחיזת עיניים, לבוא כביכול לקראת הממשל החדש בארה"ב ואח"כ להשתמט באופן מתוחכם מתהליך הבחירות, לשני הצדדים יש ניסיון ארוך בכך.

 העמדה הישראלית

 ישראל שומרת בינתיים על שתיקה ואיננה מתערבת, מבחינתה מדובר בנושא פנים פלסטיני והיא איננה רוצה לשחק לידי הפלסטינים ולהצטייר כמי שמטרפדת את התהליך הנמצא רק בראשיתו בשלב הזה.

ב-2006 נכנע ראש הממשלה אריאל שרון ללחצים של ממשל בוש והסכים כי תושבי מזרח ירושלים ישתתפו בבחירות, התהליך יצא לדרך וחמאס הביסה את פת"ח בבחירות.

הסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות תנועות וארגוני טרור בבחירות, מאז ניצחונה בבחירות לפרלמנט הקימה חמאס ברצועת עזה בסיס טרור ענק עם תעשיית נשק רקטי ופיתוח אמצעי לחימה הקשורה בעבותות לאיראן, אותו היא מבססת באופן יומי והוא מסכן את ביטחונה של ישראל.

ניצחון של חמאס בבחירות לפרלמנט יחזק גם את כוחן של איראן  וטורקיה בשטחי הגדה,עריכת בחירות בשטחים היא חלק חשוב מהסכמי אוסלו ומהתהליך הדמוקרטי לבחירות הנהגה ומסודות שלטון פלסטינים, אולם אסור לאפשר לתנועת טרור כמו חמאס להשתתף בהן, נקודה נוספת קשורה לנושא ירושלים, השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות תכרסם במעמדה של ירושלים כבירת ישראל, מעמד שקיבל לגיטימציה מממשל טראמפ, אסור לישראל להסכים לשום צעד שיכרסם במעמדה במזרח ירושלים ואסור לה להתפשר בנושא הביטחוני.

 

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי