סכנה לערעור היציבות בירדן

ברחבי ירדן נמשכות ההפגנות על רקע משבר הקורונה, האבטלה הגואה והמשבר הכלכלי הקשה. בהפגנות נשמעות קריאות נגד המלך עבדאללה והן מאיימות על יציבות הממלכה, ירדן זקוקה בדחיפות לסיוע חיצוני בתחום הבריאותי והכלכלי.

המתח והזעם בירדן בעקבות ביטול ביקור יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה בהר הבית והמתיחות עם ישראל על רקע האיסור על טיסת מטוס ראש הממשלה נתניהו במרחב האווירי הירדני,התחלפו בהפגנות זעם נגד הממשלה ובית המלוכה הירדני על רקע משבר הקורונה, התגברות האבטלה לרמה של כ-30 אחוזים והמשבר הכלכלי הקשה.

בירדן נמשכות כבר ארבעה ימים הפגנות גדולות נגד המשטר שבמהלכן מושמעות גם קריאות נגד המלך עבדאללה השני, ההפגנות החריפות ביותר הן באזור אלטופיילה, מזרחית לעיר הבירה עמאן ובאזור ד'יביאן, 70 ק"מ דרומית לעמאן.

גורמי הביטחון הירדנים עצרו עשרות מפגינים. ההפגנות פרצו בעקבות מחדל בבית החולים החדש בא-סלט, 7 חולים בבית החולים מתו ממחסור בחמצן לאחר שהחמצן אזל במשך שעתיים, המלך עבדאללה הורה לפטר את שר הבריאות נד'יר עבידאת, הוא בא לבקר בבית החולים ובמהלך הביקור גם הודיע למנהל בית החולים להגיש את התפטרותו.

המשטרה הירדנית עצרה 5 עובדים מבית החולים והם יואשמו בגרימת 7 מקרי מוות. ממשלת ירדן התכנסה כדי לדון באסון בבית החולים והודיעה כי תעניש את האחראים לאסון.

ירדן לא מצליחה להתמודד עם משבר הקורונה למרות הצעדים שנקטה שכללו עוצר כללי ועוצר לילי, מספר הנדבקים הולך וגדל, כתוצאה מהמגיפה החריף המצב הכלכלי ומערכת  החינוך שותקה לגמרי.

ירדן קיבלה 144 אלף חיסונים מסוג אסטרה-זניקה אולם הדבר לא מספיק כדי להתמודד עם המוטציה הבריטית של נגיף הקורונה שהתפשטה במהירות בממלכה, 70 אחוזים מהנדבקים הם כאלה שנדבקו מהמוטציה הבריטית של הנגיף. מספר הנדבקים היומי מנגיף הקורונה עולה על 8 אלפים נדבקים ביום, מספר המתים מהנגיף מאז פרצה המגיפה הגיע ל- 5,285 בני אדם ועד כה נדבקו בנגיף כ-470 אלף איש.

גם לפני משבר הקורונה ירדן הייתה במצב כלכלי קשה כשהיא מתמודדת יותר ממיליון פליטים חדשים שהגיעו מסוריה, היא לא קיבלה סיוע כספי מסעודיה וקרן המטבע הבינלאומית דרשה ממנה לבצע רפורמות כתנאי לקבלת הלוואות.במחצית 2018 היו בירדן הפגנות ענק נגד כוונת ממשלת האני אלמולקי להטיל מיסים חדשים והממשלה נאלצה להתפטר.

נראה כי לרחוב הירדני נמאס מהשיטה של הלך עבדאללה להחליף ממשלה ושרים בכל פעם שמחריף המצב הכלכלי כדי לשכך את התסיסה, הרחוב רוצה פתרון שורשי לבעיותיו ועכשיו מופנית הביקורת לעבר בית המלוכה הירדני.

בתחילה ניהל המשטר הירדני ביד רמה את משבר הקורונה, הייתה אכיפה חמורה של ההנחיות למניעת התפשטות המגיפה בכל רחבי הממלכה אולם בחלוף שנה מפרוץ המגיפה, נראה כי המשטר מתקשה לטפל במגיפה ובמשבר הכלכלי המחריף.

אחת הסיבות העיקריות להחרפה בהתפשטות הקורונה בירדן  היא שירדן לא סגרה היטב את הגבולות היבשתיים שלה עם סוריה ועיראק, נהגי המשאיות שנכנסים ממדינות אלה לתוך ירדן באופן יומי,ללא בדיקות, הפיצו את הנגיף בתוך הממלכה.

ראש הממשלה בשר אל-ח'צאוונה שמונה לתפקידו בחודש אוקטובר שעבר לא מצליח לבלום את המגיפה, ההפגנות הנמשכות הופכות לתסיסה נגד בית המלוכה הירדני וזה מצב מסוכן שעלול לערער את היציבות השלטונית בירדן, בית המלוכה ההאשמי זקוק בדחיפות לסיוע חיצוני כדי להתמודד עם המשבר הרפואי והכלכלי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי