מחיר מופרז לנורמליזציה עם סעודיה

הדרישות של סעודיה מישראל תמורת הסכם נורמליזציה עמה הן מופרזות וממשלת הימין אינה יכולה להסכים להן. ישראל חותרת זמן רב להסכם נורמליזציה עם סעודיה אך איננה יכולה לקבל הסכם שהוא בבחינת התאבדות ביטחונית.

לקראת אפשרות חתימת הסכם משולש עם ארה"ב וישראל, סעודיה מובילה קמפיין מדיני הקורא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

השבוע התקיים באו"ם כינוס ערבי-אירופי בהשתתפות 50 מדינות, ללא השתתפות ישראל והרש"פ, שדן באפשרות חידוש תהליך השלום במזרח התיכון והחיאת פתרון שתי המדינות.

לאחר  הכינוס הצהיר שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן כי "אין אפשרות לפתרון הסכסוך ללא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית".

סעודיה יודעת כי המחיר שהיא דורשת מישראל עבור נורמליזציה עמה הוא מחיר מופרז שהיא איננה יכולה לשלם אותו מבלי לפגוע קשה בביטחונה.

הנסיגה של ישראל מרצועת עזה הוכיחה היטב כי הפלסטינים הופכים כל שטח שממנו נסוגה ישראל לבסיס טרור נגדה, לכן, כל הסדר מדיני עם הפלסטינים ביהודה ושומרון מחייב כי האחריות הביטחונית העליונה תישאר בידי ישראל.

המדינות שחתמו עד כה על הסכם נורמליזציה עם ישראל כמו איחוד האמירויות,מרוקו, בחריין וסודאן גילו גישה פרגמטית מבלי להציב את התנאי הזה בפניה של ישראל והן הרוויחו רבות מתהליך הנורמליזציה עמה.

גם הממשל האמריקני חייב לשנות את הגישה לסכסוך הישראלי-פלסטיני ולא להעמיד את פתרון שתי המדינות כפיתרון היחיד לסכסוך, הסכם אוסלו נכשל והיום הרחוב הפלסטיני איננו מאמין בפתרון שתי המדינות, סקרי דעת הקהל הפלסטינים מעידים על כך שרוב הציבור הפלסטיני איננו מאמין בדרך הזו ודוגל במאבק מזויין נגד ישראל.

ארה"ב, סעודיה וישראל רוצות להגיע להסכם משולש מוצלח אולם התנאים להסכם כזה הם קשים מאוד עבור כל אחד מהצדדים, ממשלת הימין בישראל, שנשענת על רוב מוצק בפרלמנט, איננה יכולה לחתום על הסכם שסותר את ההבטחות לבוחריה, סעודיה היא אם יוזמת השלום הערבית משנת 2002 הדוגלת בנסיגה ישראלית לקווי 67 והקמת מדינה פלסטינית עצמאית שמזרח ירושלים היא בירתה, וממשל ביידן מאמין בכל ליבו כי פתרון שתי המדינות הוא הפתרון הריאלי היחידי לסכסוך הישראלי הפלסטיני, לכן, קשה מאוד לרבע את המעגל, אי אפשר לדרוש ממדינת ישראל להסכים לפיתרון שמבחינתה הוא התאבדות ביטחונית.

ישראל מאמינה בכך שעשיית שלום עם כל עולם הערבי מבלי להתנות זאת בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית הוא אפשרות ריאלית, היא גם מוכנה לפעול בכל הכוח לחיזוקה של הרש"פ ביהודה ושומרון ולמנוע את קריסתה.

רשות פלסטינית חזקה הנלחמת בנחישות נגד הטרור הינה אינטרס של כל הצדדים ואם זה אכן יקרה, הדבר יגביר את הסיכוי להשיג הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים, אולם, מאז הקמתה של הרש"פ ב-1994 הוכח כי היא איננה נלחמת ביעילות נגד הטרור ונגד ההסתה ובמהלך הזמן היא גם הפכה למושחתת.

הרש"פ מעודדת טרור באמצעות תשלום משכורות חודשיות למחבלים ומאפשרת הסתה נגד ישראל במערכת החינוך הרשמית שלה ובאמצעי התקשורת שלה, הרש"פ איננה רוצה לשנות את האידיאולוגיה שלה ואוחזת במקל בשני קצותיו, הציבור הישראלי חדל ברובו להאמין כי היא אכן רוצה בשלום ואיננו מוכן להסתכן בהקמת מדינה פלסטינית.

חלק מהדרישות  הביטחוניות של סעודיה מארה"ב לצורך הסכמה לנורמליזציה עם ישראל הוא מסוכן לישראל.

אסור לישראל להסכים לכך שסעודיה תעשיר אורניום בכור עצמאי משלה על אדמת סעודיה מכיוון שבעתיד הוא עלולה לנצל זאת כדי לייצר נשק גרעיני, דבר שמסכן את ישראל ופותח פתח למרוץ חימוש גרעיני באזור.

גם אספקת מערכות נשק מתקדמות מארה"ב לסעודיה פוגעת ביתרון האיכותי של ישראל על פני מדינות ערב.

זכותה של סעודיה להגן על עצמה מפני הסכנה האיראנית אך אסור שהדבר הזה יהיה על חשבון ביטחונה של ישראל.

על פי דיווחים בארה"ב, הממשל ובית המלוכה הסעודי דנים בברית הגנה הדומה להסכמי הביטחון שיש בין ארה"ב לבין בנות בריתה יפאן ודרום קוריאה, זהו הדבר המרכזי מבחינתה של סעודיה שרוצה הסכם ביטחוני  חזק שירתיע את איראן מלתקוף אותה, זהו עניין אמריקני פנימי שאיננו פוגע בביטחונה של ישראל והיא מבינה היטב את צרכיה הביטחוניים של סעודיה מכיוון שאיראן פועלת גם נגדה כדי להביא להשמדתה.

זוהי סיבה נוספת שסעודיה צריכה לקחת בחשבון, יש לה ולישראל אינטרס משותף להתגונן מפני התוקפנות האיראנית.

הציפיה הסעודית-אמריקנית כי ראש הממשלה נתניהו יפרק את הקאוליציה הנוכחית ויקים קואליציה חדשה כדי לקדם את הסכם הנורמליזציה עם סעודיה איננה ריאלית, נתניהו לא יעשה זאת והוא הבהיר כבר מאז 1993 את התנגדותו הנחרצת להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

הכדור הוא במגרשה של סעודיה, ישראל רוצה מאוד בהסכם נורמליזציה עמה אך לא בכל מחיר, בוודאי לא במחיר מופרז שמסכן את ביטחונה.

סעודיה חייבת לראות בראש ובראשונה את שיקוליה הביטחוניים, הסכם הפיוס שלה עם איראן הוא זמני כל עוד נמשך באיראן שלטון דתי שיעי קיצוני.

היא חייבת לשכנע את ההנהגה הפלסטינית כי האינטרסים הביטחוניים שלה קודמים לאינטרסים הפלסטיניים וכי היא אינה יכולה לכפות על ישראל הסכמה למדינה פלסטינית.

הנשיא ביידן נמנע מלהתערב באופן אינטנסיבי, במהלך כהונתו הנוכחית, בסכסוך הישראלי פלסטיני, הוא יודע את מחיר הכישלון, כעת הוא עושה זאת כדי להשיג הישג פוליטי לקראת הבחירות לנשיאות ולנסות להחליש את מעמדה של סין במזרח התיכון, מדובר באתגר גדול שהוא עלול לשלם עליו מחיר כבד.

העסקה המשולשת בין ארה"ב לסעודיה וישראל מחייבת את אישור הקונגרס האמריקני אשר ברובו איננו מאמין ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בכל הקשור לשמירה על זכויות האדם ועל האינטרסים האמריקניים.

לכן לא מן הנמנע שאם הנשיא ביידן ייתקל בקשיים גדולים להשיג את העסקה הוא יפעל להשיג עסקה חלקית שאותה ינסה להשלים בעתיד אם ייבחר לכהונה שנייה בבית הלבן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי