סלאם פיאד- מועמד הפשרה לניהול הרצועה?

חילוקי דעות חריפים בין ממשלת ישראל לממשל ביידן על אופי המשטר ברצועת עזה בתום המלחמה. שני הצדדים בוחנים תרחישים שונים, התסבוכת היא גדולה ובאחרונה עלה השם של ד"ר סלאם פיאד כאופציה לניהול רצועת עזה, האם הוא יהיה המנהיג הבא שישקם את רצועת עזה?

נראה כי המחלוקת בין ממשלת נתניהו לבין ממשל ביידן על השאלה מי ישלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה רק הולכת ומחריפה, ראש הממשלה נתניהו מפגין נחישות ואינו מוכן לקבל את דרישת הממשל כי הרש"פ היא שתשלוט ברצועה לאחר שיהיו בה רפורמות מקיפות.

גורמים בכירים בליכוד מסרו כי בשיחות שערך השבוע נתניהו עם חברי כנסת ועם גורמים אמריקנים אמר ראש הממשלה: " לא רק שלא תהיה רשות פלסטינית מחודשת אחרי המלחמה, גם לא תהייה רשות פלסטינית בעזה בכלל".

נתניהו הקצין עמדותיו בגלל סירובו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עד עכשיו לגנות את הטבח הנורא באזרחים והחיילים הישראלים שעשתה תנועת חמאס ב-7 באוקטובר ובגלל שהיא מעודדת טרור ומסיתה נגד ישראל.

התוכנית האמריקנית

 

האתר האמריקני "פוליטיקו" דיווח ב-4 בדצמבר כי ממשל ביידן גיבש תוכנית בשלבים לשאלה מי ישלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה.

התוכנית כוללת עריכת רפורמות ברש"פ אך לא בבירור מה הן כוללות, גורמים אמריקנים אמרו כי בפני הרש"פ ניצבים אתגרים גדולים בכל הקשור ללגיטימיות שלה ברחוב הפלסטיני וליכולותיה הביטחוניות.

הרש"פ אמורה על פי התוכנית האמריקנית גם לשקם את רצועת עזה בשלבים, לאחר המלחמה ,והיא זקוקה גם לכוח בינלאומי לשמירה על יציבותה עד שארה"ב תערוך רפורמה במנגנוני הביטחון הפלסטינים ותחזק אותם.

ארה"ב רוצה לבנות  שלד של מנגנון ביטחון פלסטיני חזק ברצועת עזה שימנע את התחזקותה של תנועת חמאס מחדש.

לא ברור אם צה"ל יצליח לרסק לגמרי את הכוח הצבאי והשלטוני של חמאס ברצועה, אם לאו , השרידים של חמאס ינסו להתאושש ולהשתלב בשלטון החדש ברצועה, אם יישאר ברשותם נשק זה עלול להרתיע מדינות שונות לשלוח כוחות לרצועת עזה.

הבעיה המיידית של הממשל היא מי הן המדינות שישלחו כוחות צבא לרצועת עזה בתקופת המעבר עד להגעת כוחות הביטחון החדשים של הרש"פ.

ההערכה היא כי למצרים יהיה תפקיד מפתח ברצועת עזה בגלל שיש לה גבול משותף עם הרצועה.

גורמים בכירים בישראל מטילים ספק רב ביעילותה של התוכנית האמריקנית, לדבריהם אי אפשר לשנות את ה-DNA של הרש"פ התומך בטרור וכי מדובר במקרה אבוד, לכן צריך לחשוב על תוכנית אחרת.

התרחישים האפשריים בתום המלחמה

 

א.שליטה מלאה של צה"ל ברצועת עזה, בתרחיש כזה צה"ל יצטרך להמשיך ולנהל מלחמה בשטח נגד גורמי טרור חמושים ולהקים מנהל אזרחי שידאג לצרכי היום יום של האוכלוסיה העזתית.

מדובר בעול ביטחוני וכלכלי כבד וישראל צריכה קודם כל לדאוג לעצמה.

ב. השלטון ברצועת עזה יעבור לידי הרש"פ הנוכחית בראשות מחמוד עבאס למרות חולשתה, הרש"פ שנואה ברחוב העזתי ויהיה קשה לה לשלוט, היא נתפסת כגוף שלטוני שמשתף פעולה עם הכיבוש הישראלי והוא חסר לגיטימציה.

ג. שלטון מקומי- הקמת מנהל אזרחי פלסטיני של נציגים מהרצועה כמו ראשי עיריות ואישים חברתיים שיהיה בקשר עם הרש"פ ברמאללה.

גם זה תרחיש בעייתי שתושבי הרצועה יתנגדו לו ,ככל הנראה, מכיוון שגוף כזה יהיה דומה ל"אגודות הכפרים" שהקימה ישראל ביהודה ושומרון בשנות ה-70.

ד.מנהל מקומי ערבי שיורכב מנציגים ממדינות ערב בשתוף עם הרש"פ באופן זמני עד לעריכת בחירות כלליות ומוניציפליות, ספק רב אם מדינות ערביות יסכימו להכניס את רגליהן לביצה העזתית.

ה. שלטון מקומי שנתמך על ידי תנועת חמאס-ישראל תתנגד ותפעל לחסל כל שלטון כזה.

בחמאס מתכננים להציע בכל מקרה מנגנון כזה שיכלול את סמיר משהראווי, סגנו של מוחמד דחלאן, ואת ד"ר נאצר אלקידווה, אחיינו של יאסר ערפאת ושר החוץ לשעבר שמחמוד עבאס הרחיק מתנועת פת"ח.

ד"ר סלאם פיאד -מועמד של פשרה?

גורמים פלסטינים ברש"פ מדווחים כי מתנהלים מגעים מאחורי הקלעים וכי מצרים העלתה את שמו של ד"ר סלאם פיאד, ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, כמועמד לנהל באופן זמני את רצועת עזה.

סלאם פיאד הינו פוליטיקאי וכלכלן פלסטיני עצמאי ששימש כראש הממשלה הפלסטיני בין השנים 2007-2013, הוא מקובל על מדינות המערב ונחשב למי שאיננו מעורב במעשי שחיתות.

לפני כמה שנים, סלאם פיאד נפגש עם נציגי כמה פלגים ברצועה והציג בפניהם את תוכניתו להקמת ממשלת אחדות שתהייה מקובלת על ממשל ביידן והקהיליה הבינלאומית,הוא הסביר כי היא תתעסק בהשגת פיוס פלסטיני פנימי ושיקום הרצועה, הוא הבטיח להם כי ממשלתו תזכה לאמון הקהיליה הבינלאומית וכי הכספים מהמדינות התורמות לשיקום עזה יזרמו אליה.

מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר סירב אז להיפגש עמו ושלח לפגישה את חבר הלשכה המדינית של חמאס ראזי חמד, חמאס לא השיבה בחיוב או בשלילה להצעתו של סלאם פיאד, בחמאס חשדו כי הוא המועמד של ממשל ביידן, פיאד הכחיש את הדברים בתוקף.

ארגון הג'יהאד האסלאמי תקף את ביקורו של סלאם פיאד ברצועת עזה ואמר כי הוא נועד לשרת את האינטרסים של ארה"ב וישראל המודאגות ממצבה של הרש"פ.

הרש"פ מסתייגת ממועמדותו של סלאם פיאד לתפקיד המנהל הזמני של רצועת עזה אבל יהיה קשה לה להתנגד אם ממשל ביידן ירצה בכך,מדובר בגישושים ראשונים ועדיין לא ברורה עמדתה של ישראל.

ד"ר סלאם פיאד עצמו התראיין לעיתון האיטלקי "רפובליקה"  לפני כמה ימים ואמר כי "אי אפשר להרוס את חמאס והרש"פ לא תחזור לרצועת עזה אחרי המלחמה על גבי טנקים ישראלים".

הוא הסביר כי "חמאס היא תנועה מורכבת מאוד וכי ישראל יודעת זאת".

ד"ר סלאם פיאד, שנחשב למתון ונקי כפיים, מלמד כעת כלכלה בארה"ב באוניברסיטת פרינסטון הביע עמדה האומרת כי הרש"פ איננה מסוגלת להתמודד עם הבעיות בשטחי יהודה ושומרון וכי היא איבדה את הלגיטימציה שלה, לדבריו הפתרון הוא בהצטרפות חמאס לאש"פ והקמת ממשלה שבה לתנועת חמאס יהיה חלק בשלטון.

עם עמדות כאלה נראה כי ישראל לא תסכים למינויו, גם לא ברור אם הוא יסכים לעזוב את ארה"ב ולבוא בתום המלחמה לרצועת עזה.

התסבוכת היא גדולה לגבי השאלה מה יקרה ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

בינתיים המלחמה ברצועת עזה נמשכת וישראל תצטרך לגבש את עמדתה בשבועות הקרובים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי