מערך המנהרות מעכב את הבסת חמאס ברצועת עזה

גורם ביטחוני בכיר אומר כי מערך המנהרות האדיר שבנה חמאס בכל רחבי הרצועה מעכב את התקדמות כוחות צה"ל לקראת הבסתו של חמאס. ישראל תנסה להציף את המנהרות במי ים ולפגוע בהנהגת חמאס באמצעות פצצות מיוחדות שקיבלה מארה"ב תוך הימנעות מפגיעה בחטופים הישראלים שחלקם מוחזק במנהרות.

חודשיים ימים חלפו מפרוץ המלחמה ברצועת עזה, צה"ל נלחם בצפון הרצועה ובדרומה, בדגש על אזור ח'אן יונס כדי לנסות ולהגיע להנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר, מוחמד דף ומרוואן עיסא.

על פי הערכת המודיעין הישראלי, הנהגת חמאס מסתתרת באזור הזה בבונקר תת קרקעי כשהיא מוקפת בחגורה של חלק מהחטופים הישראלים ומשתמשת בה כמגן אנושי.

מסתבר כי תופעת המנהרות לא הוערכה נכון על ידי צה"ל במהלך השנים ומקור ביטחוני בכיר אומר כי הבעיה העיקרית במלחמה הנוכחית היא בעיית המנהרות של חמאס שמעכבת את הבסת חמאס על ידי צה"ל.

מדובר במערך מנהרות ענק המשתרע מצפון הרצועה עד לדרומה עם הסתעפויות, בערך כ-500 ק""מ של מנהרות המצויידות במערכות חשמל ואיוורור.

על פי גורמים ברצועת עזה, במנהרות האלו מסתתרים אלפי מחבלים שמגיחים מדי פעם מפירים מיוחדים כדי להילחם נגד חיילי צה"ל, הם מצויידים במזון, מים ודלק שמספיקים להם לשהייה של כמה חודשים מתחת לאדמה.

למעשה, חמאס הקים מתחת לאדמה כמה ערים תת קרקעיות שמחוברות ביניהן במנהרות.

הכוונה של צה"ל היא לנסות ולאתר את מיקומה של ההנהגה הצבאית של חמאס בהקדם האפשרי מתוך הנחה שחיסולה יהווה שלב מכריע במלחמה ועשוי גם לקצר את משך המלחמה.

חיסול כזה יפגע מבחינה מבצעית בחמאס וגם מבחינה מוראלית הוא יבטל את תחושת הביטחון של המחבלים המסתתרים במנהרות.

החיסול של ההנהגה הצבאית של חמאס, לאחר איתורה המדוייק ולאחר שצה"ל וידא כי אין מסביבה חטופים ישראלים, יהיה  כנראה באמצעות פצצות מיוחדות.

ארה"ב סיפקה לישראל יותר מ-100 פצצות חודרות בונקרים – BLU109, המוכרות בשמן: "באסטר בונקר" (Bunker Buster). פצצות אלה נועדו לאפשר לישראל להרוס מנהרות תת-קרקעיות של חמאס וכן ביצורים עמוקים של חיזבאללה בדרום לבנון, היתרון של  פצצות אלה הוא שהן חודרות גם פלדה.

על פי דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", צה"ל הקים ברצועת עזה משאבות ענק, סמוך למחנה הפליטים שאטי, כדי לשאוב מים מהים ולהציף באמצעותן מנהרות של חמאס על ידי מערכת צינורות שיחוברו לפתחי המנהרות.

מדובר בתהליך שייקח כמה שבועות, מי הים אמורים לפגוע גם בתשתיות החשמל, הרמטכ"ל הרצי הלוי שומר על עמימות ואמר כי ישראל תשתמש בכל אמצעי שעשוי לעזור לה להילחם במנהרות.

רשות המים הפלסטינית הזהירה כי הזרמת מי ים על ידי ישראל למנהרות בעזה עלולה לגרום נזק סביבתי רב בעיקר למי התהום ברצועה.

אולם בחמאס טוענים כי מדובר בלוחמה פסיכולוגית של ישראל וכי המים שישאבו מן הים אינם יכולים לסייע לישראל לחסל את פרוייקט המנהרות מהסיבות הבאות.

  • החטופים הישראלים מוחזקים במנהרות והצפתן במים תהרוג את החטופים.
  • מדובר במערך של 500 ק"מ של מנהרות וייקח לישראל חודשים כדי לנסות ולהציף אותן במים.
  • המנהרות עשויות מבטון ובלתי אפשרי למוטט אותן באמצעות מים, חמאס בנה בתוכן דלתות חיץ שאפשר לסגור אותן ולמנוע את התפשטות המים לשאר חלקי המנהרות.
  • במקומות מסויימים במנהרות יש חלקים שנבנו מראש כדי שחמאס ימוטט אותן במהלך המלחמה כדי למנוע הכנסת מים או גז.

בכל מקרה, מדובר במלחמה ארוכה מאוד, לצה"ל יש יותר מ-80 הרוגים ולטענת חמאס המספר רק יילך ויגדל ויכאיב מאוד לישראל.

צה"ל חייב למצוא פיתרון הנדסי מהיר לתופעת המנהרות כדי להבריח מתוכן החוצה את המחבלים כדי שהוא יוכל לחסל את התשתית הצבאית של חמאס.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי