ההתקפלות של חמאס בדרום לבנון

חמאס ניסה לנצל את המלחמה ברצועת עזה כדי להקים התארגנות חדשה בלבנון ולחזק את כוחו הפוליטי במחנות הפליטים בלבנון. בעקבות התגובה הזועמת של פלגים לבנונים, החוששים מתגובת ישראל, נאלץ חמאס להתקפל.

יום אחד בלבד חלף מאז הודיע ארגון חמאס על הקמת התארגנות חדשה בלבנון הנקראת "ניצני שיטפון אלאקצא" והארגון מיהר להתקפל בעקבות מחאה לבנונית.

נציג חמאס בלבנון אחמד עבד אלהאדי הודיע ב-5 בדצמבר כי לא מדובר בהקמת התארגנות צבאית של ההתנגדות והיא לא תבצע פעולה צבאית מתוך לבנון.

לדבריו, מדובר ב"מסגרת עממית" שהוקמה כדי לאפשר לצעירים פלסטינים להצטרף לארגון, זאת לאור הרצון הגובר שלהם לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר. עוד טען כי המונח "התנגדות" מכיל גם משמעויות אחרות כמו קמפיין בתקשורת ועוד, מלבד פעולה צבאית.

אל-האדי גם התעקש כי "לא מדובר בפתחלנד ולא בחמאסלנד".

חמאס פירסם ב-3 בדצמבר קריאה לאנשים בלבנון להתגייס לשורות ההתארגנות החדשה, זאת כדי "ליצור את העתיד של העם שלכם, ולשחרר את ירושלים ואת מסגד אל־אקצא".

ואולם, אחרי שגורמים בכירים בלבנון, ובהם מנהיג מפלגת הפטריוטים החופשיים הנוצרית, ג'ובראן באסיל המקורב לחזבאללה, יצאו נגד היוזמה והזהירו מהקמת "פתחלנד" מספר שתיים חמאס התקפל.

"אנחנו רואים בכל פעולה חמושה מהשטחים הלבנונים התקפה על הריבונות הלאומית, לבנון נחלשת כתוצאה מכך שחמאס מקים טריטוריה בדרום כדי לתקוף את ישראל" הודיע ג'ובראן.

גם סמיר ג'עג'ע, מפקד הכוחות הלבנוניים, גינה את ההודעה של חמאס האשים את חזבאללה באחריות לכך.

הזעם הלבנוני על חמאס גובר,  הלבנונים חוששים ממלחמה עם ישראל בגלל סירובו של חזבאללה ליישם את החלטת האו"ם 1701 ולהסיג את כוח "רדואן" מעבר לנהר הליטאני והנה בא גם ארגון חמאס, סיבך את העניינים והגביר את המתיחות ביחסים בין לבנון לישראל.

נראה כי ארגון חמאס בלבנון לא תיאם את ההודעה עם ארגון חזבאללה והוא חשש מתגובתו.

ההודעה הפזיזה של ארגון חמאס בלבנון מעידה על הלחץ שבו הוא נתון בעקבות המבצע הצבאי הנרחב של צה"ל ברצועת עזה, הוא רוצה להפגין כוח אך נאלץ להתקפל, במחנות הפליטים בלבנון מזהים את חולשתו וגם מדינת לבנון מבחינה בכך.

בכיר בחמאס ניסה להסביר את המהלך הכושל בניסיון של חמאס לגייס את הדור הצעיר בלבנון לשורותיו וברצון להעלות את המורל של פעילי הארגון.

מדובר בטעות פוליטית שמסבכת את הקשרים בין הפלסטינים במחנות הפליטים בלבנון לבין מדינת לבנון, חמאס ניסה לנצל את המלחמה ברצועת עזה כדי לצבור כוח נוסף בלבנון והוא רק גרם נזק לבעיה הפלסטינית אומרים גורמים בתנועת פת"ח.

חמאס הקים בשנים האחרונות תשתית צבאית בדרום לבנון ששיגרה רקטות לעבר ישראל כמה פעמים, התשתית הוקמה באישורו של חזבאללה.

לפני כמה שבועות חיסל צה"ל בדרום לבנון חוליה של חמאס שבראשה עמד ח'ליל ח'ראז סגן מפקד חמאס בלבנון, הקמת המסגרת החדשה של חמאס סוכלה לפי שעה על ידי הפלגים בלבנון אך חמאס לא יוותר על שאיפותיו להגביר את כוחו בלבנון.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי