חיסול הצמרת המדינית של חמאס בחו"ל ייקח זמן רב

מנגנוני המודיעין של לבנון, קטאר וטורקיה החלו בנקיטת צעדי ביטחון קפדניים לאבטחת אישים מתנועת חמאס מחשש שיחוסלו על ידי המוסד הישראלי. חיסול ההנהגה המדינית של חמאס בחו"ל הינו תהליך ארוך ואסור למוסד הישראלי לעשות טעויות.

המוסד הישראלי בראשותו של דוד ברנע החל בהכנת רשימת חיסול של בכירים בצמרת המדינית של חמאס בחו"ל על פי הנחיית ראש הממשלה נתניהו.

מלבד האיומים בגלוי של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט על הנהגת חמאס בח"ול והבטחה לחסלם, גם ראש השב"כ רונן בר הצטרף לחגיגות האיומים.

השבוע פורסמו באישור הצנזורה הקלטות של ראש השב"כ שבהן הוא אומר את הדברים הבאים:

" נחסל את בכירי חמאס גם בקטאר ובטורקיה, זה המינכן של הדור שלנו".

גורם ביטחוני בכיר אומר כי הגיעה העת להפסיק את הקשקשת הזו בתקשורת מכיוון שהיא מזיקה למאמצים המודיעיניים של ישראל, המסרים כבר עברו להנהגת חמאס בחו"ל והיא הפנימה אותם, היא החלה לנקוט באמצעי ביטחון קפדניים ועכשיו הגיעה העת "להרדים" את מנהיגי חמאס כדי שיעשו טעויות שיאפשרו למוסד הישראלי לחסל אותם.

הציבור הישראלי רוצה בצדק רב נקמה מהירה בהנהגת חמאס בחו"ל אבל הוא ייאלץ לחכות עוד זמן רב בגלל סיבות מבצעיות שלא ניתן לפרטן, הוא יצטרך להסתפק בינתיים בחיסול הנהגת חמאס ברצועת עזה על ידי צה"ל והשב"כ.

מנגנוני המודיעין בלבנון, קטאר וטורקיה כבר בכוננות נוכח איומי ישראל, הם אינם רוצים חיסולים על אדמתם, בכירים במודיעין הקטארי והטורקי  כבר העבירו מסרים כאלה בחשאי למוסד הישראלי.

נשיא טורקיה ארדואן בחר גם לעשות זאת בגלוי,  "אם ישראל תנסה לפגוע באנשי חמאס על אדמת טורקיה", איים ארדואן במסיבת עיתונאים ב-6 בדצמבר, "היא תשלם מחיר כבד".

גורמי ביטחון בישראל לא פוסלים את האפשרות כי ארגון החמאס, שנמנע מאז הקמתו מלבצע פיגועים בחו"ל, ישנה כעת את מדיניותו,אם ישראל תחסל את הנהגתו ברצועת עזה ותעבור גם לחיסולים בחו"ל.

בהחלט אפשרי שהוא ינסה לפגוע במטרות יהודיות בחו"ל ובדיפלומטים ישראלים בחו"ל שהוא חושד בהם כאנשי המוסד הישראלי.

לארגון חמאס אין תשתית מבצעית ומודיעינית בחו"ל כמו לארגוני חזבאללה או דאע"ש, אך הוא יכול להיעזר במודיעין של חזבאללה ושל איראן או בתנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

עם זאת, יש גם גורמים בהנהגת חמאס שמתנגדים למעבר לפיגועים בחו"ל מחשש שהדבר יעורר התנגדות עזה של הקהילה הבינלאומית וישרת את הטענה הישראלית כי חמאס הוא דאע"ש.

בחמאס גם חוששים שפיגועים בחו"ל עלולים לפגוע במנגנון ההטפה במסגדים (דעווה-בערבית) ובמנגון איסוף התרומות לארגון במדינות אירופה ובארה"ב.

הטבח הנורא שביצעו מחבלי חמאס באזרחים ובחיילים הישראלים פגע קשות בתדמית הארגון בקהילה הבינלאומית, הארגון הזה ניסה לקבל בשנים האחרונות הכרה של מדינות באירופה, אך כעת הוא במצוקה גדולה.

ישראל נערכת גם למלחמה ארוכה ועקובה מדם נגד הנהגת חמאס בחו"ל, צריך לזכור כי המודיעין הטורקי הוא מודיעין מצויין וכך גם המודיעין הקטארי ויהיה קשה מאוד למוסד הישראלי לפעול במדינות אלה ולבצע בהן חיסולים מוצלחים.

לכן, רצוי לקחת נשימה ארוכה, ראש המוסד דוד ברנע חייב לעמוד בלחצים של הדרג המדיני ולא למהר ולבצע חיסולים בחו"ל של מנהיגים של חמאס.

"החיפזון הוא מהשטן" אומר הפתגם הערבי הידוע, ראינו כבר חיסול כושל ומהדהד של המוסד הישראלי ב-1996 של מנהיג חמאס ח'אלד משעל שבוצע  בירדן בהוראתו של ראש הממשלה נתניהו.

ישראל שילמה מחיר כבד על הכישלון הזה ואף נאלצה לשחרר מהכלא את מנהיג חמאס השיח' אחמד יאסין בתמורה לשחרור שני סוכני המוסד הישראלי בירדן.

הדרג המדיני חייב לסמוך על המוסד הישראלי ולהניח לו לעשות את עבודתו המקצועית, הוא לא חייב להתחיל בחיסולים בקטאר או בטורקיה, הוא יכול גם להתחיל במלאכת החיסול במקומות אחרים בעולם שבהם יש נוכחות של פעילי חמאס זוטרים שעוסקים בטרור ושנוח יותר להגיע אליהם מבחינה מודיעינית ומבצעית.

חיסול כל מנהיגי "ספטמבר השחור", ארגון הטרור של אש"פ שעשה את טבח הספורטאים הישראלים במינכן ב-1972,  לקח כעשרים שנה, המוסד הישראלי לא וויתר.

גם הפעם חיסול הנהגת חמאס בחו"ל ייקח לא פחות זמן.

עם זאת, להערכתי, צפויות הפתעות בתקופה הקרובה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי