ממשל ביידן לוחץ על אבו מאזן לערוך רפורמות מקיפות ברש"פ

ארה"ב פתחה בדיאלוג עם הרש"פ על עריכת רפורמות מקיפות ברש"פ כדי שתוכל לנהל את רצועת עזה אחרי המלחמה. השיחות מתנהלות בעצלתיים מכיוון שממשלת ישראל עדיין לא קבעה את עמדתה בנוגע לגוף שינהל את הרצועה אחרי המלחמה.

הממשל האמריקני נערך כבר ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ופתח במגעים ישירים עם הרש"פ בנושא.

בשבוע שעבר ביקר ברמאללה פיליפ גורדון,היועץ לביטחון לאומי של סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ונועד עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

העיתון הקטארי "אלערבי אלג'דיד" פירסם ב-9 בדצמבר כי הפגישה הייתה "מתוחה ושלילית" וכי הממשל הפעיל לחץ על מחמוד עבאס להקים ממשלה חדשה ביהודה ושומרון ורצועת עזה שתהייה בעלת סמכויות רחבות ותבצע רפורמות משמעותיות, במיוחד בתחום הביטחוני כהכנה לעריכת בחירות כלליות.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי הממשל דורש את החלפתו של ראש הממשלה הנוכחי מוחמד אשתייה, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מוכן לכך ודורש למנות במקומו את מקורבו מוחמד מוצטפא,ראש הקרן הפלסטינית להשקעות, הממשל האמריקני מתנגד מכיוון שהוא נחשב לחלק מהחבורה המושחתת המקיפה את יו"ר הרש"פ.

ראש הממשלה הנוכחי מוחמד אשתייה אישר בראיון לסוכנות "בלומברג" ב-9 בדצמבר כי הממשל האמריקני החל לדון עם הרש"פ ביום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ואמר כי התוצאה המועדפת היא שתנועת חמאס היא שתנהל את רצועת עזה ותהייה חלק מאש"פ, דבר שיסייע בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגדה המערבית ורצועת עזה.

דבריו של אשתייה אינם מקובלים על ארה"ב וישראל, האמריקנים והישראלים מעוניינים להיפטר ממנו בגלל עמדותיו הקיצוניות, ההסתה שלו נגד ישראל ומעשי השחיתות המיוחסים לו.

גורמים בכירים ברש"פ הבהירו כי ארה"ב שואפת להקים הנהגה מקומית זמנית שתנהל את הרצועה ובשלב הראשון תדאג לשיקום הרצועה מנזקי המלחמה, האמריקנים מתנגדים לעריכת בחירות כלליות מתוך הערכה שחמאס יזכה בבחירות, הרש"פ בראשותו של מחמוד עבאס איננה מקובלת על הרחוב הפלסטיני.

ברש"פ אומרים כי הדרישות האמריקניות בקשר לאופי ההנהגה החדשה שצריכה לקום ברצועת עזה הן עמומות בגלל שאין עדיין הסכמה בין הממשל לבין ישראל על אופי השלטון החדש ברצועת עזה, ישראל מתנגדת לעמדת הממשל כי "רש"פ מחודשת" היא שתשלוט ברצועה, לכן אין עדיין סיכומים בנושא עד שממשלת ישראל תגבש את עמדתה הסופית.

ראש הממשלה נתניהו מתנגד בתוקף שהרש"פ בראשותו של מחמוד עבאס היא שתשלוט גם ברצועה מכיוון שהיא מעודדת טרור, עוסקת בהסתה נגד ישראל ומושחתת.

עם זאת נציגי הממשל החלו כבר להכין את הקרקע בשיחות עם יו"ר הרש"פ והעלו את הדרישות הבאות.

א.הפסקת התשלומים החודשיים של הרש"פ לאסירים הביטחוניים ולמשפחות "השהידים".

ב. הפסקת ההסתה באמצעי התקשורת של הרש"פ ושינוי תוכניות הלימודים במערכת החינוך.

ג. החלפת האישים שנחשבים למושחתים ברש"פ והגברת השקיפות במנגנוני הרש"פ.

ד. הכשרת כוחות ביטחון מיוחדים פלסטינים למלחמה בטרור בסיוע אמריקני ובריטי.

השיחות בין הממשל לרש"פ מתנהלות בקצב איטי, הממשל ממתין לעמדה רשמית של ישראל כדי להתקדם בנושא, אחד הרעיונות שנבחן כעת על ידי הממשל הינו להקים מועצה מקומית שמורכבת מנכבדים ברצועה ומנציגי המשפחות הגדולות כדי לשקם את הרצועה בסיוע של כוחות ההנדסה של הצבא המצרי.

הממשל בודק גם את האפשרות שכוחות צבא ערביים או בינלאומיים יכנסו לרצועה בתום המלחמה עד שהרש"פ תשקם את כוחות הביטחון שלה כדי לשמור על המצב הביטחוני.

בתנועת פת"ח מקווים שבכיר התנועה מרוואן ברגותי, המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי על רצח אזרחים ישראלים, ישוחרר מהכלא במסגרת עסקת שבויים חדשה,דבר שיפתור את בעיית ההנהגה החדשה ברצועת עזה.

מרוואן ברגותי נחשב לאדריכל הטרור של האינתיפאדה השנייה, ישראל מתנגדת בתוקף לרעיון הזה וגם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתנגד,הוא איננו סומך על ברגותי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי