לכבוש בהקדם את "ציר פילדלפי" באזור רפיח

מצרים עסוקה כעת בבחירות לנשיאות וארגון חמאס עסוק בלחימה קשה נגד כוחות צה"ל בח'אן יונס ובכמה שכונות בעיר עזה. זהו העיתוי המתאים לכוחות צה"ל לכבוש את "ציר פילדלפי" על גבול ישראל מצרים ולמנוע ממנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס להימלט לחצי האי סיני.

צה"ל פועל כבר כמה ימים בדרום הרצועה, באזור ח'אן יונס שנחשב למעוז העיקרי והגדול של חמאס, אולם מסיבה שאינה ברורה לא כבש עדיין את "ציר פילדלפי" על הגבול בין ישראל למצרים.

"ציר פילדלפי" הינו רצועת חיץ בין רצועת עזה לבין מצרים באורך של כ-5 ק"מ, צה"ל נסוג מהציר הזה בשנת 2005 במסגרת תוכנית ההתנתקות מרצועת עזה.

מתחת לציר הזה קיימות עשרות מנהרות שמשמשות להברחות ממצרים לרצועת עזה, בין היתר של אמצעי לחימה שמגיעים מאיראן עבור הזרוע הצבאית של חמאס.

המנהרות האלה יכולות לשמש גם כנתיב בריחה של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס מרצועת עזה לחצי האי סיני, כשהם לוקחים עמם חלק מהחטופים הישראלים כמגן אנושי כקלף מיקוח עתידי.

גורמים בכירים בצה"ל מביעים כבר כמה שבועות תמיהה מדוע שר הביטחון והרמטכ"ל נמנעים מלהורות לצה"ל לכבוש לאלתר את "ציר פילדלפי" כדי למנוע בריחה אפשרית למצרים של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס.

רוב הנשק שנמצא בידי הזרוע הצבאית של חמאס הגיע לרצועת עזה דרך "ציר פילדלפי", השאר הוא מתוצרת עצמית, מצרים פעלה בעבר בשיטות שונות למנוע הברחות נשק לרצועה, אולם בשנים האחרונות היא איננה נלחמת נגד תופעת ההברחות דרך "ציר פילדלפי" שהפך לאוטוסטראדה של הברחות אמל"ח.

בצה"ל ובשב"כ חוששים שחמאס ינסה במהלך המלחמה להחדיר חוליות טרור מהרצועה למצרים כדי שיסתננו משטחה לתוך שטח ישראל ויפתיעו את חיילי צה"ל.

צה"ל לוקח בחשבון את האפשרות הזו וגם העביר דרישה לצבא המצרי לגלות עירנות מפניה.

כיבוש "ציר פילדלפי" על ידי צה"ל משמעו השלמת כיבוש כל הרצועה כולה מצפון ועד דרום, הוא יאותת לחמאס שצה"ל איננו הולך לשום מקום והוא יבוא עמו חשבון.

מהלך שכזה יהווה לחץ נוסף על ארגון חמאס, גם לחץ צבאי וגם לחץ מורלי וישראל חייבת לנצל את הזמן המועט שנותר לה, בגלל הלחץ הבינלאומי לעצור את הלחימה, כדי להשלים את המשימה.

מצרים עסוקה כעת במשך שלושה ימים בבחירות לנשיאות, זהו העיתוי המתאים  לכבוש את "ציר פילדלפי} ולהעמיד את חמאס ומצרים בפני עובדה מוגמרת, אסור לישראל לנקוט במדיניות מגמגמת.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי