חמאס נערך גם לאפשרות הקמת בסיסי טרור בסיני

בחמאס לא פוסלים לראשונה מעבר של ההנהגה הצבאית של התנועה לשטח חצי האי סיני. גורמים בחמאס אומרים כי הישרדות ההנהגה הצבאית מהווה סימן ברור לניצחונה על ישראל.

ארגון חמאס יקרוס בסופה של המלחמה ברצועת עזה, יש כבר סימני שבירה ראשונים, כך מעריכים מנגנוני המודיעין במדינות המערב וגם במדינות ערביות.

ההשתלטות של צה"ל באופן מלא על צפון הרצועה  צפויה בתוך ימים אחר כך יגיע תורו של אזור ח'אן יונס ומשם יפעל צה"ל בשני צירים, האחד למחנות המרכז מע'אזי ונוצייראת והשני לעבר העיר רפיח ו"ציר פילדלפי", התהליך הזה ייקח כמה שבועות וצפויה מלחמה קשה עם קורבנות.

המודיעין הישראלי מקדיש מאמצים רבים לאתר את מיקומה של מפקדת הזרוע הצבאית של חמאס שבה יושבים יחיא סינוואר, מוחמד דף וסגנו מרוואן עיסא.

האזור הכללי ידוע, הבעיה היא איך לתקוף אותה מבלי לפגוע בחטופים הישראלים שהם משתמשים בהם כמגן אנושי וכתעודת ביטוח מפני תקיפה ישראלית.

גורמים ביטחונים בכירים מעריכים כי חיסול המשולש הזה יביא ביתר קלות ומהירות למיטוט הזרוע הצבאית של חמאס.

בחמאס לא פוסלים את האפשרות שההנהגה הצבאית של הארגון תימלט למצרים דרך המנהרות מתחת ל "ציר פילדלפי" וגם לא חוששים מאפשרות של טרנספר מרצון של פלסטינים לשטח מצרים.

ביטוי לכך נתן לראשונה בכיר חמאס אוסאמה חמדאן ששוהה בלבנון, הוא אמר ב-10 בדצמבר:

"גם אם תושבי רצועת עזה יועברו לחצי האי סיני, לא נטבע בחולות שבה,נהפוך את סיני לבסיס יותר חזק של ההתנגדות נגד הכובש הישראלי".

כלומר, הנהגת חמאס בהחלט לוקחת בחשבון תרחיש כזה של מעבר ההנהגה הצבאית מרצועת עזה לסיני, כמובן שלא בתיאום עם מצרים שחוששת מאוד מהאפשרות הזו.

מצרים איננה רוצה שום נוכחות של אנשי חמאס בשטחה, חמאס היא תנועת בת של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית הפועלת נגד המשטרים הערביים שמתכננת מזה זמן רב להפיל את משטרו של הנשיא א-סיסי.

אם המלחמה ברצועת עזה תסתיים מבלי שישראל תמוטט את שלטון חמאס, התנועה תראה בכך הישג אדיר, כבר עכשיו היא מכינה נרטיב חדש של הישרדות ברצועת עזה בניגוד לכל הסיכויים למרות שהיא בדרכה לאבד את  השלטון.

התמוטטות שלטון חמאס תחזק מטבע הדברים את שלטונו של מחמוד עבאס ברמאללה.

גם אם התשתית הצבאית של חמאס ברצועת עזה תחוסל על ידי צה"ל, התנועה נכנסה בגדול להיסטוריה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני כמי שהצליחה להנחית מכת פתע על ישראל ב-7 באוקטובר, 50 שנים לאחר שצבאות מצרים וסוריה הפתיעו את ישראל ביום הכיפורים, כמי שהצליחה להחזיר את הבעיה הפלסטינית לראש סדר היום הבינלאומי ולסחוט ויתורים מישראל.

באותה העת, תנועח חמאס גם תרשם בהיסטוריה כמי שהביאה נכבה חדשה על תושבי הרצועה וכמי שכרתה במו ידיה את ענף השלטון שעליו ישבה וכמי שהובסה בסופו של דבר על ידי ישראל.

בחמאס מקווים שהמלחמה שיזמה התנועה תהווה נקודת מפנה לתהליך מדיני שיביא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית אולם, אין לכך שום ערבות.

הציבור הישראלי הקצין את עמדותיו בעקבות הטבח הנורא שעשתה חמאס ב-7 באוקטובר בישובי עוטף עזה ואינו מוכן לשמוע על שלטון עצמאי פלסטיני ברצועת עזה שמצוייד בנשק ומהווה איום על ישראל, הימים האלו חלפו ואינם, מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

תנועת חמאס הפכה להרבה יותר פופולארית מהרש"פ ברחוב הפלסטיני אבל היא לא יכולה להציע לפלסטינים שום פיתרון מעשי לבעייתם, המלחמה ברצועת עזה מוכיחה כי תנועת חמאס הובילה את הפלסטינים למבוי סתום אחרי שהם שילמו מחיר יקר בחיי אדם.

בשורה התחתונה מדובר בכישלון מנהיגותי גדול.

חמאס צברה פופולאריות אך אם היא לא תספק את הסחורה, כפי שעומד לקרות, סביר להניח שהיא תתרסק בדעת הקהל הפלסטינית ותאבד תמיכה.

בסופה של המלחמה ברצועת עזה ישראל נשארת ללא שום פרטנר פלסטיני שעמו אפשר להגיע להסדר מדיני סביר שיחזיק מעמד כמה שנים,   ביהודה ושומרון יש רשות פלסטינית חלשה, מושחתת ותומכת טרור וברצועת עזה קיימים שרידים של שלטון חמאסי דאע"שי שאיננו מוכן להשלים עם קיום ישראל ופועל להשמדתה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי