כל שלטון פלסטיני ברצועת עזה יפעל נגד ישראל

ארה"ב וישראל יתקשו להקים גוף פלסטיני שינהל את רצועת עזה ויילחם נגד הטרור. השנאה ברצועת עזה לישראל היא אדירה וכך גם לרש"פ והעומד בראשה, מצרים שיש לה גבול משותף עם הרצועה אינה רוצה לנהל אותה.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה, ישראל שוב מנסה להקים שלטון ערבי חדש שיילחם נגד הטרור, כך היה במלחמת לבנון הראשונה ב-1982 וכך קורה עכשיו ברצועת עזה.

ההערכה של הדרג המדיני במלחמת לבנון הראשונה הייתה שהדרך היחידה לעצור את ההתקפות של הפלסטינים על ישראל משטח לבנון היא על ידי ייצוב השלטון הלבנוני נוצרי במדינת לבנון.

מטרת המלחמה של ישראל בלבנון הייתה ליצור שינוי מהותי במבנה השלטון בלבנון והשלטת הגמוניה נוצרית, בפועל התוכנית נכשלה בגדול.

באוגוסט 1982 נבחר בשיר ג'ומייל לנשיא לבנון וחודש לאחר מכן הוא חוסל על ידי הסורים  ובכך גם חוסל החלום הישראלי.

על פי גורמים מדיניים בכירים בישראל ראש הממשלה נתניהו הקים באחרונה צוות לבחינת "היום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה.

בראש הצוות עומדים היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר רון דרמר.

בדיונים משתתפים נציגים של מערכת הביטחון:צה"ל, מוסד, שב"כ וגם שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג.

הדיונים עוסקים, בין היתר, באופי השלטון שצריך להיות, לדעת ישראל, ברצועת עזה.

ממשל ביידן רוצה מאוד שהרש"פ תשלוט ברצועת עזה אחרי שתעבור רפורמות מקיפות ותהייה "רשות מחודשת", אבל, ראש הממשלה נתניהו מתנגד לכך בתוקף בגלל היותה של הרש"פ מושחתת ותומכת בטרור.

בהופעה של ראש הממשלה נתניהו שלשום בועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר ראש הממשלה:

"ההבדל בין חמאס לרשות הפלסטינית, זה שחמאס רוצה להשמיד אותנו כאן ועכשיו ואילו הרשות רוצה לעשות את זה בשלבים".

באחד הדיונים בצוות החשיבה שהקים נתניהו על "היום שאחרי" המלחמה ברצועה אמר השר רון דרמר: "צריך לבצע שינוי קיצוני ברש"פ ובמערכת החינוך שלה, ללא שינויים תרבותיים אלה, ישראל תמצא את עצמה מול אוכלוסיה שונאת".

ההערכה במערכת הביטחון היא שבתום הלחימה ברצועה ייקח זמן רב לשקם את רצועת עזה בסיוע של סעודיה ואיחוד האמירויות שאמורות לממן הקמת תשתיות חדשות.

בינתיים לא גובשה נוסחה לגבי מהות הגוף שישלוט ברצועת עזה, היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן יגיע לישראל השבוע, הוא יפגש עם קבינט המלחמה וידון גם עם ראש הממשלה בתוכניות של ישראל לגבי המשך הלחימה ברצועה והיום שאחריה.

הניסיון של ישראל וארה"ב לשנות את ה-DNA של הפלסטינים הוא ניסיון שנדון לכישלון מראש, הפלסטינים ברצועת עזה וביהודה ושומרון שונאים את ישראל שנאת מוות ושואפים לחיסולה,רובם תמכו בטבח שעשה חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, עוד לפני המלחמה הצביעו סקרי דעת קהל פלסטינים על תמיכה של יותר מ-80 אחוזים מהפלסטינים ברעיונות של "ההתנגדות"להשמדת ישראל ובחמאס,לא קשה לשער איך הם ירגישו בתום המלחמה.

מאז שחמאס השתלט על רצועת עזה ב-2007, הדור הצעיר ברצועת עזה קיבל חינוך לג'יהאד נגד ישראל, כולל מחנות קיץ בהם התאמנו ילדים בירי בכלי נשק.

רוב אוכלוסיית הרצועה הם פליטים שחולמים לחזור לכפריהם ובתיהם בתחומי מדינת ישראל ואינם מאמינים בהסכמי אוסלו ובפתרון שתי המדינות.

בשיחה עם בכיר בתנועת פת"ח ביהודה ושומרון הוא אמר לי שאפילו אם הרש"פ תפסיק את ההסתה, תפסיק את התשלומים החודשיים למשפחות האסירים הביטחוניים ותשנה את תוכניות הלימודים בבתי הספר, השנאה לישראל לא תשתנה.

לדבריו, כדי שהדבר הזה יקרה צריכה לקום הנהגה פלסטינית חדשה ואמיצה שתדגול בדו קיום עם ישראל ותחנך ברוח הזו את החברה הפלסטינית, זה לא עומד לקרות בקרוב ואם זה יקרה מדובר בתהליך שייקח כמה דורות.

לכן, ספק רב שאם ארה"ב וישראל יצליחו להקים איזשהו גוף פלסטיני כדי לנהל את רצועת עזה הוא לא יחזיק מעמד הרבה זמן בשטח ויואשם על ידי האוכלוסיה המקומית בשיתוף פעולה עם ישראל ואם הוא יחזיק מעמד סימן שהוא עויין את ישראל.

רק גוף שייבחר בבחירות דמוקרטיות יש לו סיכוי להחזיק מעמד, אבל ארה"ב חוששת שאם ייערכו כעת בחירות ביהודה ושומרון ורצועת עזה,ארגון חמאס ינצח בבחירות.

יו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן גיבש תוכנית ליום שאחרי המלחמה שכוללת את העברת האחריות על רצועת עזה ושטחי A ביהודה ושומרון למצרים ולירדן בהתאמה, זוהי תוכנית טובה על הנייר אבל היא איננה מעשית, שליטי מצרים וירדן יסרבו לכך, הנשיא א-סיסי זוכר היטב כיצד הפלסטינים שיתפו פעולה עם תנועת"האחים המוסלמים" כדי להפיל את שלטונו ועבדאללה מלך ירדן זוכר את ספטמבר השחור" ב-1970 כאשר הפלגים הפלסטינים בירדן ניסו להפיל את שלטון אביו המלך חוסיין.

מדינות ערב מסתייגות מאוד מהפלסטינים ואינן מאמינות לשום הבטחה שלהם וגם להיפך.

ישראל תהיה בבעיה גדולה אחרי המלחמה ברצועה, יהיה קשה מאוד להקים בה שלטון פלסטיני שיפעל לדו קיום עם ישראל, מאידך גיסא אסור לה לשלוט על 2.3 פלסטינים ברצועת עזה, יש לה מספיק בעיות משלה ואתגרים גדולים לשקם את  הכלכלה הישראלית.

המצב הוא מסובך , אין פתרון ריאלי באופק, נמתין לראות מה יעלה בנושא בדיונים בין ממשל ביידן לממשלת ישראל.

.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי