מטרות המלחמה ברצועת עזה עדיין לא הושגו

בחלוף חודשיים מפרוץ המלחמה ברצועת עזה, לצה"ל יש הישגים חלקיים בלבד במערכה ומטרות המלחמה עדיין לא הושגו במלואן. חלון ההזדמנויות של ישראל הולך ונסגר וישראל חייבת להכריע את חמאס בזמן שנותר לה עוד לפעול.

המלחמה ברצועת עזה נכנסה לחודש השלישי שלה וצה"ל השתלט על חלקים גדולים בצפון הרצועה ובדרומה, אולם, ישראל לא השיגה עדיין את שתי המטרות העיקריות של המלחמה שהן מיטוט שלטון חמאס והריסת התשתית הצבאית שלו ושחרור כל החטופים הישראלים.

גורמים בכירים בצה"ל מעריכים כי ישראל זקוקה לעוד כחודש וחצי כדי למוטט את שלטון חמאס ברצועה.

לישראל יש הישגים חלקיים בלבד, היא הצליחה להפעיל לחץ צבאי על חמאס שהביא לשחרור עשרות חטופים ישראלים תמורת אסירים ביטחוניים, אבל בידי חמאס עדיין כ-140 חטופים ישראלים שהוא מסרב לשחררם.

הניסיונות של ישראל לשחרר אותם בפעולה צבאית נכשלו עד כה אבל הלחץ הצבאי נמשך בדגש על המעוז העיקרי של חמאס בח'אן יונס כדי להביא לעסקת חילופי שבויים נוספת או לחיסול ההנהגה הצבאית של חמאס שמסתתרת באזור הזה.

ארגון חמאס גם מצליח לשגר רקטות לעבר ישראל כדי להראות לתושבי הרצועה ולקהילה הבינלאומית שכוחו לא נפגע.

שר הביטחון יואב גלנט אמר בסוף השבוע כי "רואים סימני שבירה שמתחילים להופיע בעזה", אבל נראה שהמלחמה עדיין ארוכה.

לפלסטינים יש אבידות כבדות במלחמה, על פי משרד הבריאות הפלסטיני עד כה יש יותר מ-17 אלף הרוגים ו-48 אלף פצועים.

ראש המל"ל צחי הנגבי אמר אמש כי צה"ל חיסל לפחות 7000 מחבלים.

מתחילת הפעולה הקרקעית ברצועה נהרגו 97 חיילי צה"ל , מתחילת המלחמה נפלו סך הכל 425 חיילים.

יש כבר אינדיקציות ראשוניות להתעוררות של התנגדות של האוכלוסיה הפלסטינית לשלטון חמאס ברצועה.

רשת CNN חשפה ב-8 בדצמבר הקלטות של תושבים ברצועת עזה שמתנגדים לשלטון חמאס. בהקלטות מכחישים הפלסטינים כי הם אוהבים רקטות ומלחמות, הם מותחים ביקורת נוקבת על חמאס וטוענים כי רק אנשי חמאס מרוויחים מהמלחמה וכי הפלסטינים ברצועה נדונו לסבל בגלל הטעויות של חמאס שהעולם משווה אותו לדאע"ש.

לישראל יש חלון הזדמנויות לפעול, למען השגת ניצחון או ניצחון חלקי, של כחודש ימים, אז יתחיל הנשיא ביידן בקמפיין הבחירות שלו לנשיאות וישראל נדרשת להפסיק את המלחמה במתכונתה הנוכחית ולעבור למתכונת חדשה של פשיטות מוגבלות בשטח האויב.

הבעיה העיקרית של צה"ל בלחימה ברצועת עזה היא הקושי להתגבר על מערכת המנהרות הענקית שבנה חמאס מתחת לקרקע בכסף קטארי באורך של 500 ק"מ, שם מסתתרים אלפי מחבלים חמושים של חמאס ושם גם מוחזקים מרבית החטופים הישראלים.

צה"ל מטפל ברשת המנהרות החמאסית בזהירות רבה כדי למנוע פגיעות בחיילי צה"ל, מרבית המנהרות האלה הן ממולכדות ומכילות מלכודות מוות לחיילים, לכן הלחימה נמשכת בזהירות ובאיטיות, גם בצפון הרצועה צה"ל עדיין נלחם נגד פעילי חמאס בשכונת שג'אעיה, מחנה פליטים ג'באליה ושכונת שיח' רדואן.

באזור ח'אן יונס הקרבות של צה"ל נגד פעילי חמאס הם בעימות פנים אל פנים וישראל משתדלת להקפיד על המגבלות האמריקניות  ללא שימוש מוגבר בכוחו של חיל האוויר הישראלי.

חיל האוויר הישראלי ביצע מתחילת המלחמה ועד היום יותר מעשרת אלפים גיחות לתקיפות ברצועת עזה וישראל זקוקה בדחיפות לתחמושת מארה"ב.

ארגון חמאס הכין היטב את המלחמה ובנה מערכת הגנה צפופה ומורכבת, נראה שהמודיעין הישראלי לא העריך נכון את חוזקו של מערך המנהרות המפלצתי של חמאס וצה"ל לא בנה תשובות הנדסיות מתאימות כדי לטפל בו.

חמאס מפגין רוח לחימה גבוהה והוא שולט בשטח המערכה שמוכר לו היטב, צה"ל חיסל כמחצית מהצמרת הצבאית של חמאס אולם לא הצליח עדיין לפגוע במשולש הטרור שמפעיל את המערכה: יחיא סינוואר, מוחמד דף ומרוואן עיסא.

מידת נחישותו של הדרג המדיני להמשיך במלחמה ברצועת עזה עד להשגת מטרותיה איננה ברורה, הלחץ הבינלאומי גובר וברור שהפסקת המלחמה מבלי שהושגו מטרותיה במלואן תיחשב לתבוסה ותעודד את חמאס ואת השלוחות הנוספות של איראן באזור, כמו חזבאללה בלבנון והחות'ים בתימן להמשיך את ההתקפות על ישראל.

ישראל משלמת מחיר כלכלי גבוה עבור כל יום לחימה ברצועת עזה, כ-270 מיליון דולר ביום, שלא לדבר על מספר ההרוגים והפצועים, ולכן היא חייבת לעשות מאמץ אדיר כדי להשיג את מטרות המלחמה בשבועות הקרובים.

וושינגטון תומכת בהשגת היעדים הישראלים של המלחמה והיא נותנת גיבוי מלא לפעולות הצבאיות של ישראל כדי שתשיג את מטרותיה, הממשל האמריקני מתכנן להשתמש במטרות הישראליות לטובת תוכניתו המדינית  ליצירת פרטנר מדיני פלסטיני למימוש אופציית פתרון שתי המדינות.

הפלסטינים ברצועת עזה עדיין לא הרימו דגל לבן של כניעה לישראל, אבל גם התרחיש הזה עשוי להתממש אם ישראל תנהג נכון.

ישראל חייבת להגיע להכרעה צבאית ולצרוב את התודעה של הפלסטינים כי תנועת חמאס עשתה טעות חמורה בכך שיזמה מתקפה וטבח נורא של אזרחים ישראלים.

העם בישראל רוצה ניצחון במלחמה ונקמה ברוצחים של חמאס והחזרת כבודו הלאומי, לכן הוא דורש מהממשלה ללכת עד הסוף, הניצחון הישראלי חייב להיות ברור ולהדהד בכל רחבי המזרח התיכון למען ייראו וייראו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי