השתיקה של ארגוני הג'יהאד ביחס למלחמה ברצועת עזה

לא רק מדינות ערב, איראן וחזבאללה איכזבו את הפלסטינים ברצועת עזה, גם הארגונים הג'יהאדיסטים לא נחלצו לסייע לחמאס במלחמה. אפילו שלוחת דאע"ש בחצי האי סיני, שבעבר שיתפה פעולה בפיגועי טרור עם הזרוע הצבאית של חמאס מתעלמת ממנה כעת.

תושבי רצועת עזה מאוכזבים מאוד ממה שהם תופסים כרפיסות של מדינות ערב שאינן פועלות לסייע לחמאס ברצועת עזה שנלחם נגד כוחות צה"ל.

בצד ההערכה הפלסטינית לחות'ים בתימן שהטילו מצור מסחרי ימי על ישראל,יש גם אכזבה גדולה מאיראן ומארגון חזבאללה שלא פתחו בעימות צבאי כולל עם ישראל, אולם לא פחות  מכך בארגון חמאס מאוכזבים מהארגונים הג'יהאדיסטים כמו אל-קאעדה, דאע"ש וג'בהת אלנוצרה שהם ארגונים אסלאמיים קיצוניים, בדיוק כמו חמאס, שלא נזעקו לעזור לחמאס ברצועת עזה ולא עשו פיגועים נגד מטרות יהודיות וישראליות.

האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים היושב בקטאר ומזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים" שהינה תנועת האם של חמאס, פירסם ב-31 באוקטובר פסק הלכה (פתווא-בערבית) הקורא לממשלת וצבאות המדינות המוסלמיות להתערב צבאית במלחמה כדי לסייע לתושבי רצועת עזה ולהעניק להם סיוע חומרי, דתי מדיני ומשפטי.

על פי פסק ההלכה החובה להילחם מוטלת על הפלסטינים ביהודה ושומרון וערביי ישראל ועל המדינות הערביות שיש להן גבול עם ישראל.

עם זאת, הארגונים הג'יהאדיסטים שצמחו בדיוק כמו תנועת חמאס מרחמה של תנועת "האחים המוסלמים", שומרים מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה על שתיקה רועמת.

לארגונים האלה יש אג'נדה משלהם שקשורה ישירות לנושא החל'יפות האסלאמית ומבחינתם בעית "פלסטין" היא בעייה משנית בלבד.

למרות שלארגון דאע"ש יש שלוחה בחצי האי סיני, שיש לה גם קשרים עם הזרוע הצבאית של חמאס ובעבר הן ביצעו פעולות טרור משותפות בתוך מצרים, לא עשתה השלוחה הזו שום פעולה כדי לסייע לחמאס נגד ישראל.

גורמים ברצועת עזה מתרצים את חוסר הפעולה של הקבוצות הג'יהאדיסטיות בטענה הישנה כי מי שהקים אותן הם מנגנוני המודיעין של ארה"ב וישראל, תיאוריית הקונספירציה ממשיכה לעבוד חזק בעולם הערבי.

האמת היא שהלוחמים בארגונים הג'יהאדיסטים די מזלזלים בארגון חמאס ולטעמם הוא מתון מדי ואיננו פועל למען האינטרסים של האומה המוסלמית ומדובר בארגון שעבר תהליך של פוליטיזציה והנהגתו היא אינטרסנטית ומושחתת.

נראה כי המלחמה ברצועת עזה חשפה במערומיה את הסולדיריות הערבית והאסלאמית עם הפלסטינים ברצועת עזה ועם תנועת חמאס, מעטים הגורמים הערבים והאסלמיים שמוכנים לסייע בשעת צרה, מבחינת הפלסטינים, הצביעות הערבית והאסלאמית שוב נחשפת.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי