חשש ברש"פ שנתניהו מתכנן להרוס אותה בהדרגה

הרש"פ מודאגת מההצהרות של ראש הממשלה נתניהו נגדה ומכוונת הנשיא ביידן להקים "רש"פ מחודשת". בכירים בתנועת פת"ח טוענים כי ממשלת ישראל מתכננת גם למוטט את הרש"פ כדי לסכל הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

ההצהרות האחרונות של ראש הממשלה נתניהו נגד הרש"פ כי היא מושחתת ורוצה לחסל את ישראל בשיטת השלבים וסירובו שהיא תשלוט ברצועת עזה לאחר המלחמה ,מעוררות חשש כבד אצל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והנהגת תנועת פת"ח כי ראש הממשלה נתניהו פתח במסע דלגיטימציה של הרש"פ כשלב ראשון לקראת חיסול שלטונה בהמשך ביהודה ושומרון.

להערכתם, נתניהו חושש ששליטה עתידית של הרש"פ ברצועה תקרב את הקמת המדינה הפלסטינית העצמאית ולכן כעת הוא רוצה למוטט את הרש"פ כדי להכשיל אפשרות כזו.

לכך יש להוסיף דברים שאמר נתניהו כי צה"ל נערך גם לאפשרות של לחימה נגד כוחות הביטחון של הרש"פ ביהודה ושומרון, בכירים ברש"פ אומרים כי מדובר במסע הסתה חסר בסיס של ראש הממשלה נגד הרש"פ והעומד בראשה.

נביל אבו רודיינה,דובר הנשיאות הפלסטינית, אמר ב-12 בדצמבר כי הצהרות נתניהו משקפות באופן ברור כי קיימת החלטה ישראלית להבעיר את הגדה המערבית בהמשך למלחמה ברצועת עזה, הוא האשים את ממשלת ישראל כי פתחה במלחמת השמדה של העם הפלסטיני והיא גוררת את האזור למלחמות ללא קץ.

הוא האשים את ארה"ב שהיא מעודדת את ישראל להמשיך במדיניות הזו בכך שהטילה וטו במועצת הביטחון על הצעת ההחלטה להפסקת אש מיידית ברצועת עזה.

הרש"פ מודאגת מהפעילות המוגברת של צה"ל נגד קבוצות הטרור החמושות בצפון השומרון וטוענת שצה"ל מנצל את המלחמה ברצועת עזה כדי לחסל את הקבוצות האלה במחנות הפליטים בג'נין, שכם וטול כרם.

האמת היא שיש דברים בגו, אבל גם הרש"פ מרוויחה מהפעילות הזו של צה"ל בצפון השומרון, קבוצות הטרור האלה, שנתמכות בכסף ובנשק על ידי איראן, דחקו מהאזור בשנתיים האחרונות את כוחות הביטחון של הרש"פ והשתלטו על האזור.

הן חותרות בראש ובראשונה נגד השלטון של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

בקרב גורמי הביטחון של ישראל יש דאגה מהתסיסה בחלק ממנגנוני הביטחון של הרש"פ אשר אינם מרוצים מהפעילות המוצלחת של צה"ל והשב"כ בצפון השומרון ומהעובדה שכל יום צה"ל מצליח לחסל מחבלים מבוקשים חמושים, חלק מהם תומך גם בתנועת חמאס במלחמתה נגד צה"ל ברצועה.

תנועת חמאס קוראת לאנשי הביטחון של הרש"פ לפשוט את מדיהם ולהילחם בנשקם נגד חיילי צה"ל ביהודה ושומרון, ככל שהמלחמה ברצועת עזה תתקרב להכרעת חמאס עלולים גם כמה גורמי ביטחון פלסטינים ברש"פ שתומכים בחמאס לבצע פיגועים ביהודה ושומרון נגד חיילים ואזרחים ישראלים, ראינו את התופעה הזו כבר באינתיפאדה השנייה בשנת 2000 ולפניה גם באירועי מנהרת הכותל ב-1996.

גורמים בכירים ברש"פ מדווחים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אומר למקורביו כי יש קנוניה גדלה נגד הרש"פ כדי לחסל אותה מכיוון שהיא נחשבת ל"הישג לאומי" שממשיך לתפקד בניגוד לכל הסיכויים.

הוא מתנגד בתוקף לדברי הנשיא ביידן על הצורך ב"רש"פ מחודשת" שתשלוט ברצועת עזה ואומר כי אש"פ הוא הבסיס החוקי של כל דבר והרש"פ היא חלק ממנו.

הוא דוחה על הסף את דבריו של הנשא ביידן והדרישות לרפורמות מקיפות ברש"פ.

מחמוד עבאס רואה בכך השפלה של הרש"פ וזלזול במוסדות הפלסטינים אך הוא שומר על שתיקה רשמית.

הרש"פ שואבת מעט עידוד מהביקורים הצפויים של בכירים אמריקנים בישראל ובראשם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן, להערכת גורמים ברש"פ, הביקורים נועדו לרסן את הפעילות הצבאית של צה"ל ברצועת עזה ולהפעיל לחץ על ישראל להסכים לשליטת הרש"פ ברצועת עזה אחרי המלחמה.

להערכתם, הנשיא ביידן מגלה חוסר סבלנות כלפי ישראל והוא מצפה שהיא תסיים בקרוב את המלחמה ברצועת עזה בגלל הירידה בלגיטימציה הבינלאומית למלחמה ובגלל מצבו הפוליטי בתוך המפלגה הדמוקרטית.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח מעריכים כי סיום המלחמה ברצועת עזה במתכונתה הנוכחית בעוד כחודש הוא סימן רע לרש"פ מכיוון שראש הממשלה נתניהו ירצה להמשיך את המערכה נגד הטרור ביהודה ושומרון בכל הכוח, צה"ל יגביר את הפעילות נגד קבוצות הטרור ביהודה ושומרון והרש"פ לא תוכל לעשות דבר נגד כך, הרחוב הפלסטיני יאשים אותה בשיתוף פעולה עם ישראל והיא תוחלש עוד יותר.

להערכתם, ראש הממשלה נתניהו עוקב באדיקות אחרי כל פעולה של הרש"פ בשטח כדי להוכיח לממשל ביידן שהיא תומכת בטרור ומטפטף לו רעל באזנו נגד הרש"פ.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חש בחוסר אונים אבל יצר ההישרדות שלו גובר, הוא מנסה להכיל את המצב ולהימנע מטעויות שישרתו את ראש הממשלה נתניהו.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי