חמאס רואה בחטופים הישראלים תעודת ביטוח להישרדותה

חמאס מאבדת בהדרגה את כוחה הצבאי אך החטופים הישראלים שברשותה הם קלף המיקוח העיקרי שלה מול ישראל כדי להבטיח את הישרדות ההנהגה הצבאית. הגברת הלחץ הצבאי על חמאס היא המנוף העיקרי של ישראל על חמאס כדי להוריד אותה מדרישותיה, אסור לתת לה שום תמונת ניצחון.

הדרג המדיני בישראל רוצה מאוד בהחזרת כל החטופים הישראלים שנמצאים בידי חמאס, אבל הוא הפיק את הלקח מהסכם הפסקת האש האחרון שבמסגרתו שיחרר ארגון חמאס חטופים בתמורה לשחרור אסירים ביטחוניים, לכמה ימי רגיעה והכנסת סיוע הומניטארי לרצועה.

ישראל עומדת על כך כי מעתה ואילך כל משא ומתן על עסקת חילופי שבויים ינוהל תחת אש בלבד בעוד הלחץ הצבאי על חמאס נמשך.

הנהגת חמאס מבינה את הרגישות הישראלית הרבה בנושא החטופים והיא מנסה לנצל את הלחץ של משפחות החטופים על ממשלת ישראל כדי לסחוט את הלימון עד לטיפה האחרונה.

בחמאס מבינים כי סוף שלטונם ברצועת עזה מתקרב וכי הקלף העיקרי שנותר להם במלחמה נגד ישראל איננו כוחם הצבאי שהולך ונשחק, גם לא ירי הרקטות שעדיין ברשותם, הם מסתמכים על כך שהמשך החזקת החטופים הוא המפתח, להערכתם, להישרדות של ההנהגה של הזרוע הצבאית, דהיינו:  שמירה על חייהם של יחיא סינוואר ואחיו מוחמד סינוואר, מוחמד דף וסגנו מרוואן עיסא.

לכן, הם מקיפים את עצמם, במקום המסתור שלהם בדרום הרצועה, בחגורה של עשרות חטופים ישראלים, מתוך 135 החטופים שבידיהם, שנחשבים בעיניהם ל"חטופים איכותיים", שתמורתם ישראל תהייה מוכנה לעשות הרבה מאוד כדי להביא לשחרורם.

גורמים המקורבים לחמאס ברצועת עזה מעריכים כי שחרורם של החטופים האלה מותנה בהסכמה ישראלית להישארותה בחיים של ההנהגה הצבאית של חמאס באמצעות מתן ערבויות בינלאומיות ופתיחת "מעבר בטוח" להנהגה הזו לצאת מרצועת עזה בדרך שבה תבחר, דרך הים או דרך היבשה, רק אז ישוחררו כל החטופים.

להנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר חשוב מאוד להראות שהיא שרדה את ההתקפה הצבאית הישראלית על הרצועה,את הישרדותה הפיזית היא רוצה להציג לציבור הפלסטיני כניצחון על מכונת המלחמה הישראלית, תוך הבטחה כי תמשיך במאבקה להשמדת ישראל מהאתר החדש שאליו תעבור.

זהו המוצא האחרון של הנהגת החמאס הצבאית ככל שצה"ל מתקרב להשגת יעדיו במלחמה, היא בודאי תכחיש זאת, אולם ברגע שהיא תחוש כי חייה בסכנה והחרב הונחה על צווארה, היא תיאות לעסקה חילופי שבויים בשני שלבים.

בשלב הראשון, עסקה חלקית חדשה, עסקת ביניים, תמורת שחרור אסירים ביטחוניים וימי הפוגה, ובשלב השני תבוא גם ההצעה להחזרת כל החטופים בתמורה להישרדותה על פי תנאיה.

לכן כעת היא נוקטת בקו קשוח ובלתי מתפשר, "אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הודיע לפני כמה ימים בהודעה מוקלטת ששודרה בערוץ אל-ג'זירה כי ישראל אינה יכולה לשחרר שום חטוף ללא כניעה לתנאים של הזרוע הצבאית של חמאס.

ניתן להעריך כי הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס איננה דורשת רק את הישרדותה הפיזית במסגרת עסקת חילופי שבויים חדשה  שתכלול את שחרור כל החטופים,היא תדרוש גם מישראל את ההפסקה המוחלטת של הלחימה ברצועת עזה, נסיגה מלאה של כוחות צה"ל לגבול הבינלאומי ושחרור אלפי אסירים ביטחוניים, בהם כמה מאות רוצחים, מבתי הכלא בישראל.

מדובר במשא ומתן מורכב שצפוי להתחדש בשבועות הקרובים שבו יהיו מעורבות קטאר, מצרים וארה"ב ושיימשך זמן רב.

חמאס פוזלת גם "ליום שאחרי" המלחמה ורוצה להבטיח גם שיהיה לה חלק בניהול רצועת עזה בתום המערכה הצבאית, בכך היא רוצה להראות שישראל נכשלה ולא השיגה את מטרתה למוטט את שלטון חמאס ברצועה, זה אמור גם להיות חלק מתמונת הניצחון שהיא רוצה להשיג.

גורמים בכירים בירושלים מביעים נכונות רבה וגמישות לחדש את המשא ומתן עם חמאס באמצעות המתווכים על עסקת חילופי שבויים חדשה, זהו המסר החדש שהממשלה מעבירה לקטאר ולמצרים, אולם היא עומדת על דרישתה שישוחררו הנשים והילדים הישראלים שבידי חמאס שלא הוחזרו בעסקה הקודמת ומנסה להתקדם לעבר עסקה שבה ישוחררו גם חולים, פצועים ומבוגרים.

הנהגת חמאס מנצלת היטב את קלף המיקוח שברשותה ואיננה ממצמצת,ישראל חייבת למצוא את הדרך להפעלת מנופי לחץ נוספים על ההנהגה של חמאס המסתתרת ברצועת עזה, הגברת הלחץ הצבאי על מעוזי חמאס ברצועה היא הכרחית, היא הדרך היחידה להוריד את חמאס מעץ הדרישות שעליו היא טיפסה.

כפי שהדברים נראים כעת ישראל לא תסכים לתנאים האלה של חמאס ותפעל חזק בשטח מבחינה צבאית כדי להוריד אותה מהעץ.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי