גוברת התסיסה ביהודה ושומרון

מערכת הביטחון הישראלית מעריכה שהמצב הביטחוני ביהודה ושומרון עלול להתפוצץ על רקע הסלמה באירועי האלימות מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש מהסלמה שתביא לאינתיפאדה שלישית שתנוצל על ידי ממשלת הימין להפלת שלטונו.

גורמי ביטחון בישראל חוששים מהתסיסה הגוברת בקרב הפלסטינים ביהודה ושומרון מאז ה-7 באוקטובר על רקע המלחמה ברצועת עזה, ועל רקע החלטת הקבינט הביטחוני שלא לאשר כניסת פועלים פלסטינים לעבודה בישראל והמלחמה של צה"ל נגד הטרור במחנות הפליטים בג'נין, שכם וטול כרם, להערכתם, המשך המצב הקיים יביא לפיצוץ.

הרש"פ היא חלשה מבחינה ביטחונית ואיננה מעוניינת בעימות עם התושבים הפלסטינים ביהודה ושומרון, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתמקד בשמירה על כיסאו ואיננו רוצה לנקוט בשום צעד שהוא מנוגד לאווירה ברחוב הפלסטיני שתומך בחמאס במלחמתו נגד כוחות צה"ל.

פעילים של חמאס מניפים ללא שום בעיה דגלים של חמאס בכל הערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון ועורכים צעדות תמיכה בארגון, אפילו במרכז העיר רמאללה, בירת הרש"פ, מבלי שהמשטרה הפלסטינית תפזר אותם.

מתוצאות סקר שנערך על ידי המרכז הפלסטיני למחקר פוליטי ולסקרים היושב ברמאללה עולה כי יותר מ-90 אחוזים מהפלסטינים ביהודה ושומרון קראו להתפטרות יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתפקידו.

יותר מ-60 אחוזים קראו לפירוקה של הרש"פ והתמיכה בחמאס עלתה יותר מפי שלושה ביהודה ושומרון לעומת המצב שהיה לפני ה-7 באוקטובר.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנסה להכיל את האירועים עד שיעבור זעם.

עם זאת המצב הכלכלי של הרש"פ הולך ומתדרדר, ישראל איננה מעבירה לה את כספי המיסים שהיא גובה עבורה והאבטלה גואה, גם כ-120 אלף פועלים שעבדו בישראל יושבים בבתיהם מאז פרוץ המלחמה וממתינים לאישור מישראל לחזור למקומות עבודתם בתחומי הקו הירוק.

החלטת הקבינט הביטחוני שלא לאפשר את כניסת הפועלים האלה לעבודה בישראל התקבלה במרירות ובזעם רב על ידי הפועלים המובטלים, הם רואים בכך נקמה של גורמים קיצוניים בממשלת ישראל בפלסטינים ביהודה ושומרון על הטבח הנורא שעשו כוחות הנוח'בה של חמאס בישובי עוטף עזה.

כיצד בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר מכתיבים את מדיניות ממשלת ישראל בעוד ראש הממשלה נתניהו וגורמי הביטחון ממליצים על מתן אישור לפועלים הפלסטינים לחזור לעבודה בישראל? שואלים הפועלים הפלסטינים, האם הם פועלים לטובתה של מדינת ישראל?

גורם בכיר בתנועת פת"ח אומר כי מדובר בפצצת זמן שתתפוצץ בפניה של ישראל אם היא לא תתחיל בקרוב לאשר ,בהדרגה, לפועלים הפלסטינים לעבוד בישראל.

לדבריו, הפועלים האלה יחפשו מקורות פרנסה אחרים וחלק מהם עלול לפנות לפשיעה ולפעילות טרור בשירות חמאס או הג'יהאד האסלאמי.

בנוסף לכך, ברחוב הפלסטיני ובחלק מכוחות הביטחון של הרש"פ גובר הזעם על מבצעי סיכול הטרור שעושים צה"ל והשב"כ באזורי ג'נין ,שכם וטול כרם,בהם נהרגים מדי יום מחבלים שעוסקים בפעילות טרור,

הרש"פ איבדה לחלוטין את השליטה הביטחונית במקומות אלה וארגוני הטרור מגבירים את פעילותם מאז פרוץ המלחמה כדי לרתק כוחות של צה"ל ולנסות ולשבש את פעילות צה"ל ברצועת עזה.

על פי גורמים בתנועת פת"ח, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנסה להכיל את הזעם העממי ולשחרר קיטור והוא  שוקל להורות למנגנוני הביטחון של הרש"פ לאשר הפגנות של פלסטינים נגד פעילות צה"ל בתנאי שהן לא יהיו אלימות ולא ייעשה בהם שימוש באבנים ובקבוקי תבערה, מחמוד עבאס קורא להן "התנגדות עממית בדרכי שלום".

יו"ר הרש"פ חושש מהפגנות אלימות שיהפכו בתוך זצן קצר לאינתיפאדה שלישית ביהודה ושומרון שתיתן לממשלת נתניהו את התירוץ לחסל את שלטון הרש"פ שמחמוד עבאס רואה בו את ההישג הגדול של הסכם אוסלו.

ממשל ביידן מאיץ ביו"ר הרש"פ לעשות מאמץ עילאי לשמור על הסדר הציבורי בשטחים שהרש"פ שולטת בהם ולא לאפשר למצב הביטחוני להתדרדר.

המתח גואה ביהודה ושומרון והמצב הביטחוני עלול להתפוצץ בקרוב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי