האם ישראל תסכים לחזרת שלטונה של הרש"פ לרצועת עזה?

ישראל החלה בדיונים עם ממשל ביידן על היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. למרות התנגדותה הפומבית של ישראל לשליטה אפשרית של הרש"פ ברצועה, לא תהייה לה ברירה והיא תסכים לכך בתנאי שהרש"פ תעבור רפורמה יסודית.

למרות ההתנגדות של ראש הממשלה נתניהו לדון עם ראש מערכת הביטחון ועם שריו בסוגיית "היום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה, הוא מנהל מגעים בנושא עם הממשל האמריקני.

נתניהו שיגר השבוע את איש אמונו. רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגייים , לארה"ב לדיון בנושא, דרמר נועד עם ג'ק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי ועם שר החוץ טוני בלינקן ודן עמם בתפיסה הישראלית כי השלטון ברצועת עזה אחרי המלחמה חייב להיות שלטון שמתנגד לטרור ונלחם בו וגם שלטון שאיננו מסית נגד ישראל והיהודים.

רון דרמר הינו חלק מצוות מיוחד שנתניהו הקים בנושא ביחד עם היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, השניים החלו לעשות עבודה מכינה בנושא ביחד עם נציגים של מערכת הביטחון.

בשבוע שעבר פירסם צחי הנגבי מאמר בעיתון הסעודי "אילאף" שבו ציין כי שילוב הרש"פ ברצועת עזה יכול לקרות רק אחרי שהיא תעבור רפורמה יסודית וכי " צריך לייצר מציאות חדשה ברצועת עזה בשילוב כוחות אזוריים ובינלאומיים".

נראה כי הלחץ האמריקני על ישראל עובד, לראש הממשלה נתניהו אין ברירה אלא להסכים לתוכנית האמריקנית כי "רש"פ מחודשת" היא שתשלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

הרש"פ בראשות מחמוד עבאס כיום היא מושחתת וחלשה מבחינה ביטחונית, היא גם מעודדת טרור והיא איננה יכולה לשלוט אפילו ביהודה ושומרון כיצד תשלוט ברצועת עזה? אבל נתניהו עשוי להסכים לשליטה של רשות פלסטינית ברצועת עזה שתעבור רפורמות רציניות בכל התחומים ותשנה את פניה.

זהו תהליך ארוך מאוד ובינתיים נתניהו יכול להמשיך ולטעון מבחינה פוליטית כי הוא מתנגד לשליטה של הרש"פ ברצועה במתכונתה הנוכחית.

גורמים בכירים במערכת הביטחון טוענים כי נתניהו מסרב לדון בנושא "היום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה מסיבות פוליטיות כדי לרצות את שותפיו הפוליטיים בצלאל סמוטריץ 'ואיתמר בן גביר שמתנגדים לשלטון הרש"פ.

ההערכה במערכת הפוליטית היא כי נתניהו מתכנן להקדים את הבחירות מייד בתום המלחמה ונושא שלטון הרש"פ אמור להיות אחד הנושאים המרכזיים בקמפיין הבחירות וכי נתניהו אמור לרכוב על הגל הזה המתנגד לשלטון הרש"פ ברצועת עזה.

לכן, כל דיון כעת של נתניהו עם מערכת הביטחון הישראלית בנושא עלול ליצור את הרושם כי פקידי הרש"פ ברצועת עזה יהיו חלק מהמערכת שתנהל את הרצועה לאחר המלחמה.

בסופו של דבר, לא תהייה לראש הממשלה נתניהו ברירה אלא להסכים לדרישות ממשל ביידן, ישראל זקוקה מאוד לתמיכה המדינית, כלכלית וביטחונית של הממשל ונתניהו יתקפל וישלם במטבע קשה לממשל תמורת עזרתו.

ממשל ביידן יבנה לנתניהו את הסולם כדי לרדת מן  העץ ויציג דרישות  חריפות מהרש"פ בתחום המלחמה בטרור כדי שתהיה לה תדמית חדשה.

גם ראש הממשלה מבין כי אין דבר כזה ברצועת עזה שנקרא "פלסטינים מתונים" וכי אי אפשר להמציא את העם הפלסטיני מחדש על פי רצונותיה של ישראל.

הבחירה היא בין אופציה גרועה לבין אופציה גרועה יותר, כולם שונאי ישראל ברצועה אבל ראש הממשלה נתניהו יצטרך למצוא את הרע במיעוטו כדי לעבוד עמו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי