צה"ל מתכנן לכבוש את כל רצועת עזה אחרי טבח ה-7 באוקטובר

ישראל הולכת עד הסוף במלחמה נגד חמאס ברצועת עזה וצה"ל נחוש לכבוש את כל הרצועה בדרך למיטוט שלטון חמאס. חמאס איבד עד כה כשליש מכוחו הצבאי ומדובר במערכה שתימשך עוד זמן רב.

צה"ל פתח במתקפה רחבה על מחנות הפליטים במרכז רצועת עזה בדרך להשלמת כיבוש כל רצועת עזה על פני הקרקע, אחר כך יעבור צה"ל לניקוי השטח ממחבלים שמסתתרים במנהרות מתחת לקרקע.

המבצע הצבאי הגדול מתנהל בעוד שהתגלעה מחלוקת בתוך קבינט המלחמה עצמו, השרים בני גנץ וגדי אייזניקוט סבורים כי הגיעה עת לעבור לשלב הבא בתמרון הקרקעי משום שלתפיסתם צה"ל כבר לא משיג את המטרות הנדרשות מהמלחמה בעוד ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סבורים כי זהו המהלך הנכון כדי להקל על המשך הלחימה.

כיבוש ארבעת מחנות הפליטים במרכז הרצועה באלבוריג', דיר אלבלח מוע'אזי ובנוצייראת  יאפשר לצה"ל ליצור רצף גיאוגרפי בשליטה של ישראל על השטח מאזור העיר עזה לאזור ח'אן יונס ולהשמיד את כוחות העתודה של חמאס בדרך לירידה דרומה מצפון וכיבוש אזורי ח'אן יונס ורפיח.

צה"ל התחיל את המתקפה באמצעות אוגדה 36 על מחנה הפליטים אלבוריג' שבו יש כאלף מחבלים חמושים.

האזור כולו נשלט על ידי חטיבה של חמאס ונחשב לאחד המעוזים החזקים של חמאס ברצועה.

המפקד של החטיבה הזו, אימן נופל, כבר חוסל על ידי צה"ל בתחילת המלחמה אך יחיא סינוואר מצא לו מחליף.

בסופו של דבר חשוב מאוד, כל עוד יש לצה"ל זמן מדיני שנותנת לו ארה"ב, לפגוע כמה שיותר ביכולות הצבאיות של חמאס ולפרק את המסגרות הסדירות שלו, בכך נוטל צה"ל מחמאס את היכולת לבצע התקפות נגד במסגרת גדודית ומפצל את כוחותיו לחוליות קטנות.

ניתן לשער כי כל יום צה"ל מפתיע מחדש את יחיא סינוואר ומוחמד דף , המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס, שרואים בעיניים כלות כיצד צה"ל הורס את המפעל הצבאי המפואר שהם הקימו, על פי הערכות מודיעין כשליש מכוחו הצבאי של חמאס כבר הושמד.

ביום שבו צה"ל ישתלט על כל הרצועה וימוטט את השלטון הצבאי של חמאס תהייה זו מכה מוראלית ומבצעית גדולה להנהגה הצבאית של חמאס אשר תוכיח את הטעות האסטטרגית שעשתה כשיצאה למתקפה האכזרית שלה ב-7 באוקטובר.

היום הזה מתקרב והדרג המדיני נחוש להמשיך בהתקפות על חמאס עד למיטוט כוחו הצבאי.

חמאס נכשל עד כה בגיוס תמיכה בינלאומית וערבית שתאלץ את ישראל לעצור את המלחמה, הממשל האמריקני נותן לישראל עוד זמן ללחימה בשטח כל עוד היא מאפשרת הכנסת סיוע הומניטארי לרצועה.

אחרי כיבוש מחנות הפליטים במרכז הרצועה, צה"ל חייב לכבוש את העיר רפיח ואת "ציר פילדלפי" ובכך להשלים את כיבוש כל רצועת עזה.

הבעיה העיקרית באזור רפיח היא הימצאותם של כמיליון עקורים באזור שמקשה על פעילות צה"ל, צריך לפתוח להם מסדרון הומניטארי ולפנות אותם מהאיזור.

המהלכים הצבאיים שישראל עושה כעת אמורים לייצר את הלחץ הצבאי על חמאס שיביא לשחרור החטופים.

השתלטות צה"ל על "ציר פילדלפי" תשלול מחמאס את האפשרות להצטייד בנשק ובתחמושת באמצעות הברחות ממצרים ותחליש אותו.

היא גם תסייע לצה"ל למנוע את בריחת מחבלי חמאס והעברת החטופים דרך המנהרות למצרים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי