חשיבות השליטה ב"ציר פילדלפי"

צה"ל יכבוש בקרוב את "ציר פילדלפי" על גבול רצועת עזה עם מצרים שמשמש להברחות אמצעי לחימה ממצרים לרצועת עזה. מצרים מכחישה קיום מנהרות הברחה מתחת לציר הזה אך גורמי הביטחון אומרים כי זהו ציר ההברחות העיקרי של הנשק שבידי חמאס.

מצרים וחמאס מתנגדות בתוקף שישראל תשלוט ב"ציר פילדלפי" על גבול הרצועה עם מצרים, מדובר בציר סמוך לגבול שאורכו כ-15 ק"מ ויש לו חשיבות אסטרטגית.

השליטה על "ציר פילדלפי" מנתקת לחלוטין את רצועת עזה מכל קשר יבשתי עם מצרים ולמעשה הדרך היחידה לעבור מרצועת עזה למצרים ולהיפך היא מתחת לקרקע, דרך עשרות המנהרות המחברות את רצועת עזה למצרים ומשמשות להברחות.

מי ששולט ב"ציר פילדלפי" שולט למעשה במעבר רפיח שהוא מעבר הגבול היחיד שמחבר את רצועת עזה לעולם הערבי ודרכו נוסעים בכירי חמאס לחו"ל.

בעוד לישראל יש מידע מודיעיני רב על המנהרות האלה, מצרים מכחישה את קיומן וטוענת כי הרסה אותן כבר לפני כמה שנים.

המצרים דחו בשבועות האחרונים בקשה של ישראל להרחיק את יחידות הצבא שלהן על הגבול עם רצועת עזה כדי שצה"ל יוכל להשתלט על "ציר פילדלפי" בצד של רצועת עזה.

צה"ל שולט כרגע על הגבול הצפוני והגבול המזרחי והמערבי של רצועת עזה, שליטה על הגבול הדרומי תשלים את הכיתור של רצועת עזה מכל הכיוונים.

חמאס מקבלת את מרבית אמצעי הלחימה שלה דרך "ציר פילדלפי" באמצעות הברחות דרך המנהרות שמתחת לציר הזה.

השליטה הישראלית על הציר הזה הינה חיונית לגבי פירוז רצועת עזה מנשק בסיום המלחמה.

ההערכה בצה"ל היא כי גם אם הוא ישתלט על הציר הזה, הנוכחות שלו עליו תהווה יעד קבוע לפיגועים מצד ארגוני הטרור.

על פי גורמים ברצועת עזה, כוחות של צה"ל ניסו להתקדם ב-23 בדצמבר כמה פעמים לעבר "ציר פילדלפי" אך נהדפו על ידי כוחות של חמאס.

מטוסים של חיל האוויר הישראלי גם תקפו מטרות של חמאס על הציר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע במהלך המלחמה מספר פעמים על כוונתה של ישראל להשתלט על "ציר פילדלפי" ונראה כי ישראל איננה מתכוונת לוותר על המהלך הזה שישלים את כיתורה של רצועת עזה מכל הכיוונים.

למרות התנגדותה של מצרים היא תצטרך לקבל את העמדה הישראלית במיוחד נוכח הברחות הנשק המסיביות של חמאס בשנים האחרונות דרך "ציר פילדלפי".

על פי הפרוטוקול הביטחוני בין שתי המדינות, מצרים מאבטחת את הציר הזה מהצד שלה באמצעות כוח שמונה 750 חיילים שמצוידים בנשק קל ואמורים להילחם בטרור ובהברחות.

אולם ברור שהם לא עשו את עבודתם בשנים האחרונות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי