להפסיק לגמגם בעניין כיבוש רפיח ו"ציר פילדלפי"

הקבינט הביטחוני עדיין לא החליט אם לכבוש את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" בדרום הרצועה בגלל התנגדותה של מצרים. הגיעה העת שהקבינט יעמיד בראש סדר העדיפויות את האינטרסים הביטחוניים של ישראל ולא של מצרים.

לפעמים מתקבל הרושם במהלך המלחמה הזו שישראל לא הפיקה עדיין את הלקחים מהטראומה הנוראית שפקדה אותה ב-7 באוקטובר והיא עדיין מהססת בכל הקשור למלחמה נגד האויב האכזר הנקרא חמאס.

אי אפשר יהיה להשיג את מטרות המלחמה שהגדיר הקבינט ביטחוני מבלי לכבוש את כל רצועת עזה, אסור להשאיר בה שום מאחז, ולו הקטן ביותר של תנועת חמאס.

צריך להשלים את המשימה עד תומה.

התנועה הזו היא בדיוק כמו גידול סרטני אנטישמי שחייבים לחסל את כל גרורותיו, גם את הגרורה הקטנה ביותר, כל גרורה שלא תושמד תגדל מחדש לגידול מסוכן שיאיים שוב על ישראל.

עכשיו מסתבר, על פי גורמים מדיניים בכירים, שישראל מתלבטת אם לכבוש את אזור רפיח ואת "ציר פילדלפי" שמתחתיו קיימות מנהרות הברחות הנשק של חמאס, בגלל התנגדות של מצרים.

המצרים חוששים שכיבוש רפיח על ידי צה"ל יביא לבריחה המונית של פלסטינים מרצועת עזה לשטחם, באזור רפיח יש כמיליון עקורים פלסטינים.

לכן, המצרים מנסים להראות שהפעולה איננה הכרחית ומכחישים בכלל שבאזור קיימות מנהרות הברחה דרכן זרם במשך כל השנים הנשק לרצועת עזה.

ממש בדיחה עצובה, אז מהיכן הגיע הנשק הרב הזה לרצועה? האם הוא צנח מהשמים?

תופעת ההברחות של נשק וסמים וגם סחורות רגילות ממצרים לרצועת עזה קיימת כבר עשרות שנים ותמיד נעשתה דרך המנהרות.

למבריחים יש אנשי קשר בקרב הבדואים באזור רפיח וגם קצינים מצרים שאותם הם משחדים מסייעים להם בהברחות לרצועת עזה.

על פי דיווחים ברצועה, הברחות הנשק נעשות גם דרך מעבר רפיח עצמו בסיוע של פקידים מצרים.

ישראל צריכה להתעלם  מהדרישה המצרית ולכבוש לאלתר את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי", כולל את הצד הפלסטיני של מעבר רפיח, ולנקות את השטח מכל נוכחות של חמאס.

למצרים יש גם אחריות עקיפה להברחות האדירות של הנשק לרצועת עזה משטחה ואסור להתחשב בעמדתה.

הגיעה העת להפסיק את ההתרפסות הביטחונית הזו, הקבינט הביטחוני צריך לרסן את שר הביטחון  יואב גלנט שרוצה כעת להקים, ביחד עם המצרים, עוד מכשול תת קרקעי לאורך "ציר פילדלפי" שיעצור את הברחות הנשק ממצרים, המכשול יוקם בצד המצרי עמוק באדמה עם אמצעים טכנולוגיים לאורך של 13 ק"מ ויפקחו עליו חמ"לים בצד המצרי ובצד הישראלי.

עם כל הכבוד, זה לא יכול להחליף שליטה ביטחונית מלאה של ישראל ב"ציר פילדלפי" ובמעבר רפיח, קודם כל צריך לכבוש לגמרי את כל אזור רפיח ואת הציר הזה כדי שיהיה בשליטה ביטחונית מלאה של צה"ל.

אחר כך אם רוצים, אפשר גם להקים את המכשול התת קרקעי.

חמאס כבר הוכיח כי הוא מתוחכם מאוד ויכול להתגבר על כל המכשולים המצרים, אי אפשר לסמוך על מצרים בעניין עצירת ההברחות כפי שכבר ראינו בשנים האחרונות.

צה"ל צריך לשלוט על אזור רפיח ועל "ציר פילדלפי" ומדי פעם לבצע פשיטות בהתבסס על מידע מודיעיני מדוייק על כל חולייה של חמאס שמנסה להבריח נשק.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי