המודיעין הישראלי הזניח את הטיפול בחמאס

התקלות במערכת המודיעין הישראלית מעידות על הזנחה בטיפול בחמאס בגלל הקונספציה המוטעית כי "חמאס מורתע". השאננות והיוהרה מתגלים שוב כאויב העיקרי של המודיעין הישראלי.

מיום ליום נחשפים יותר ויותר פרטים על מימדי הריקבון במערכת המודיעין הישראלי שהביאו למחדל המודיעיני והמבצעי הגדול ביותר בתולדות ישראל.

מערכת הביטחון הישראלית הדליפה ב-27 בדצמבר לאמצעי התקשורת בישראל את תמונתו העדכנית של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס, לאחר שבמשך שנים הסתירה מהציבור את מצבו הבריאותי האמיתי כי למרות שאיבד עין והוא צולע הוא עדיין מתפקד באופן מלא.

לא מדובר במידע סודי וחובת מערכת הביטחון הייתה ליידע בכך את הציבור, הפירסום עכשיו של תמונתו של מוחמד דף הוא תעודת עניות למערכת הביטחון הישראלית שרק מדגישה את עוצמת הכישלון המודיעיני והמבצעי של צה"ל והשב"כ, מה שהיה עכשיו צריך להתפרסם הוא תמונתו של רב המרצחים מוחמד דף כשהוא מת לאחר שחוסל על ידי כוחות הביטחון של ישראל, אבל בקצב שהדברים מתנהלים, כנראה שנצטרך להמתין לתמונה הזו עוד זמן רב.

ומה שמפליא עוד יותר הם דבריו של דובר צה"ל תת אלוף הגרי העומד ומתפאר בשידור חי לעם ישראל כי כוחות צה"ל תפסו במנהרות חמאס ברצועת עזה חומר מודיעיני רב, חלקו במחשבים.

כדאי שתת אלוף הגרי  ישמור קצת על צניעות, זה לא הישג מודיעיני גדול, החומר הזה נתפס באקראי לאחר שמחבלי חמאס שכחו להשמידו או לא הספיקו לעשות זאת.

מערכת המודיעין הישראלית על כל שלוחותיה הייתה צריכה להביא את המודיעין הזה לפני פרוץ המלחמה ולא בדיעבד, תארו לכם שלישראל היה סוכן אחד בבונקרים של חמאס ברצועה, הכל היה נראה אחרת ולא היינו מגיעים לשפל האדיר שבו אנו נמצאים כעת.

זוהי דוגמא נוספת לצורך הדחוף שמערכת המודיעין הישראלית : מוסד, שב"כ ויחידה 504 תשפר את הפעלת המודיעין האנושי (יומינט) ותחדיר סוכנים למרכזי קבלת ההחלטות של אויבינו.

בנוסף לכך, ערוץ 12 חשף ב-27 בדצמבר כי מקור שהפעיל שב"כ ברצועת עזה העביר מידע קונקרטי לפיו חמאס מתכנן מתקפה רחבה בתחילת אוקטובר, המידע הגיע לשב"כ במהלך הקיץ והסוכן שהעביר את המידע לא נחשף אליו ממקור ראשון אלא קיבל אותו ממישהו שידע ש"חמאס מתכנן מהלך גדול בשבוע שאחרי יום הכיפורים".

המידע הקונקרטי נעצר בדרג זוטר ולא עבר לגורמים בכירים יותר בשב"כ.

לראש השב"כ רונן בר הוא לא הגיע.

דוברות השב"כ מסרה בתגובה כי "בעת הזו השב"כ ממוקד בלחימה וכי שב"כ נערך לביצוע תחקירים מעמיקים ויסודיים לטובת לימוד והפקת לקחים מלאה ובמסגרת זו ייבדק כלל המידע שהיה קיים.

מכל מקום, התמקדות בידיעה ספיציפית כזו או אחרת, אין בה לשקף את תמונת המודיעין באותה עת."

יפה שהשב"כ נערך לביצוע תחקירים מעמיקים ויסודיים להפקת לקחים, זה ייקח לפחות כמה חודשים ומה יקרה עד אז? מי יוודא שבינתיים התקלות האלה לא חוזרות על עצמן עד שיופקו הלקחים וייושמו הנהלים החדשים, הרי ברור שמדובר פה במידע חשוב שנפל בין הכיסאות.

ומה קורה במחלקת המחקר של השב"כ? האם נדלק שם אור אדום בעקבות המידע הזה? ומדוע לא הועמד המידע החשוב הזה כמשימה איסופית ראשונה במעלה בראש הצי"ח (ציון ידיעות חשובות) ?

 האם המידע הועבר לאמ"ן ולמוסד לשם הצלבה?

לשב"כ יש קבלות ביצוע טובות מאוד בשטח בסיכול טרור שאפשר למדוד אותן, יש בו רכזי שטח מעולים, לגבי  אגף המחקר שלו נראה לי שהוא צריך שידוד מערכות, אבל הארגון הזה הרבה יותר רציני מאמ"ן בטיפול שלו בנושא הפלסטיני וגם ביושרה המקצועית שלו.

התקלות במערכת המודיעין הישראלית מעידות על הזנחה בטיפול בחמאס בגלל הקונספציה המוטעית כי "חמאס מורתע".

השאננות והיוהרה מתגלים שוב כאויב העיקרי של המודיעין הישראלי.

יש לי עוד ביקורת רבה שאפרט אותה בהזדמנות אחרת אבל אני מאוד מקווה שהשב"כ "יפצה" את עם ישראל בקרוב ויביא את "ידיעת הזהב" שתאפשר לצה"ל לחסל את הצמרת הצבאית של חמאס במנהרות רצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי