בדרך לפירוז רצועת עזה

ישראל חייבת להאיץ את תהליך פירוזה של רצועת עזה מנשק במקביל להמשך הלחימה בדרום הרצועה ובמרכזה. חמאס מנסה למנוע את פירוז הרצועה ובחודשים הקרובים צפוי כאוס ביטחוני ברצועה, צה"ל חייב להשלים את כיבוש הרצועה, להרוס את התשתיות הצבאיות ולהקים אזור חיץ שימנע התקפות על ישראל.

ישראל תצטרך להתחיל בקרוב את פירוזה של רצועת עזה מנשק במקביל להמשך הלחימה בדרום הרצועה, למעשה התהליך הזה החל כבר באופן בלתי רשמי, באזורים שכבש צה"ל בצפון הרצועה החלו יחידות ההנדסה בפיצוץ פירים ומנהרות, עד כה פוצצו 1500 פירים ועוד עשרות ק"מ של מנהרות, אבל המשימה היא קשה וממושכת.

היקפיה מתגלים רק כעת כשכוחות צה"ל פועלים ברצועה, יש בין 500 לאלף ק"מ של מנהרות שחמאס בנה ברצועה במשך 15 שנים, מתחת לראדאר המודיעיני של ישראל.

הפירוז של הרצועה מנשק חייב להיות חלק בלתי נפרד מ"היום שאחרי"המלחמה והוא חייב להיות צעד מקדים לכל ביסוס משטר אחר ברצועה במקום שלטון חמאס.

אסור להחזיר את התושבים הפלסטינים שפונו או התפנו מצפון הרצועה לאזורים שיש בהם מנהרות כל עוד המנהרות האלה לא נהרסו כליל על ידי צה"ל, זה לטובת התושבים עצמם שרוצים לראות רגיעה, הימצאות מנהרות כאלה בשטח מזמינה מחבלים של חמאס להסתתר בהן ולתקוף את חיילי צה"ל.

אחרי  שצה"ל ימוטט את שלטון חמאס אסור לו להישאר ברצועת עזה, ישראל צריכה להתייחס לרצועה כאל שטח B ביהודה ושומרון, לשמור את האחריות הביטחונית הכוללת בידיה ולהיכנס מיד פעם לרצועה, על בסיס מודיעין מדוייק כדי לחסל תשתיות טרור.

במקביל, ישראל צריכה להקים אזור חיץ לאורך כל הגבול עם רצועת עזה בעומק של 2 ק"מ עם שדות מוקשים ואמצעי התראה ופיקוח כדי למנוע חדירת מחבלים לשטחה.

השטח הזה חייב להיות מוגדר כ"אזור הריגה" וכל מי שייכנס אליו צריך לדעת כי הוא ייהרג מירי צה"ל.

עם זאת, לאחר מיטוט שלטון חמאס צה"ל חייב לסגת מהרצועה לגבול הבינלאומי, אסור שעשרות אלפי חיילים של צה"ל יישארו ברצועה,הדבר יאפשר לשרידים של חמאס והג'יהאד האסלאמי לנהל מלחמת התשה נגד ישראל, כפי שהיה בעבר בדרום לבנון,חיילי צה"ל יהפכו מייד למטרות כמו ברווזים במטווח.

צה"ל מבין זאת וגם ארה"ב מבינה זאת, לכן, ממשל ביידן מתכנן להכשיר כוח מיוחד של כ-5000 אנשי ביטחון פלסטינים של הרש"פ שיעברו אימונים בלוחמה נגד טרור במצרים ובירדן, לאחר שצה"ל יסוג מהרצועה הם אמורים להתפרס ברחבי הרצועה ולעסוק בהשלטת הסדר.

על פי התכנון האמריקני, הכוחות האלה אמורים לשתף פעולה ביטחונית עם צה"ל, עם ארה"ב ועם מדינות ערב המתונות, בדומה לכוח הביטחוני המיוחד שהקים בזמנו הגנרל האמריקני קית' דייטון ביהודה ושומרון בשנת 2005 לאחר שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נבחר לתפקידו.

גורמים אמריקנים אומרים כי לפני השתלטות חמאס על רצועת עזה בשנת 2007, שילמה הרש"פ משכורות ל-19000 אנשי ביטחון פלסטינים ברצועת עזה שמזוהים עם תנועת פת"ח וכי אפשר לנסות ולגייס חלק גדול מהם בחזרה לשורות כוחות הביטחון של הרש"פ.

ממשל ביידן אינו מעוניין בסיום המלחמה ברצועת עזה לפני שתושג הסכמה על הגוף שינהל את רצועת עזה ושלא יפגע בביטחון ישראל.

ישראל גם מחפשת דרך למנוע הברחות נשק ממצרים לרצועת עזה, שר הביטחון יואב גלנט הציע לשר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כי ארה"ב תממן הקמת מכשול תת קרקעי בצד המצרי של הגבול באזור רפיח למניעת ההברחות, המצרים מתנגדים.

מקור ביטחוני מצרי אמר ב-29 בדצמבר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" כי " ההצעה מעליבה, מצרים נקטה צעדים רבים כדי להרוס את כל המנהרות שחיברו ביננו לבין עזה וננקטו שיטות להבטיח זאת, הרעיונות האלה נועדו לפנות לרחוב הישראלי למטרות פוליטיות".

לאור ההתנגדות המצרית, אין לישראל ברירה אלא להשתלט בכוח על "ציר פילדלפי" ועל הצד הפלסטיני של מעבר הגבול ברפיח כדי למנוע הברחות נשק לרצועת עזה.

עד שכל התהליכים האלה יבשילו באופן מעשי, רצועת עזה ניצבת בפני כאוס שלטוני וביטחוני, עדיין לא הוסכם המנגנון השלטוני החדש במקום חמאס שעדיין גם לא הובס, אנשי הביטחון של הרש"פ עדיין לא עברו הכשרה למלחמה נגד הטרור, חמאס כבר מאיים על גורמים מקומיים כמו ראשי חמולות ופעילים של פת"ח שלא להשתלב בשלטון החדש והוא צפוי לאתגר בנושא הזה את ישראל, הרש"פ וארה"ב.

הכאוס הביטחוני ישלוט בשנה הקרובה ברצועת עזה ולכן רצוי שצה"ל לא יהיה חלק ממנו, אחרי שהוא ימוטט את שלטון חמאס הוא צריך להתבסס בקווי הגנה סבירים ולהקים את אזור החיץ לאורך גבול הרצועה כדי למנוע התקפות טרור על ישראל.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי