לקבוע מטרה ריאלית למלחמה ברצועת עזה

הגיעה העת שהדרג המדיני יגדיר מחדש את מטרות המלחמה ברצועה בכל הקשור לתנועת חמאס לאור מצב הלחימה. ישראל יכולה להשיג את מטרותיה אם תגלה נחישות ותשמור על אחדות ונחישות לאומית.

בחלוף יותר מ-80 ימים של מלחמה ברצועת עזה, רצוי שהדרג המדיני ימקד עוד יותר את מטרות המלחמה בכל מה שקשור לתנועת חמאס.

המטרה שקבע הקבינט הביטחוני של החזרת כל החטופים הישראלים איננה צריכה להשתנות אבל יש לחדד עוד יותר את המטרה שנקבעה של מיטוט שלטון חמאס ברצועת עזה.

נקדים ונאמר כי אי אפשר להשמיד את תנועת חמאס  לחלוטין, תנועת חמאס היא לא רק ארגון טרור היא גם אידיאולוגיה ורעיון שאותם אי אפשר לעקור ממוחותיהם של הפלסטינים, לא רק ברצועת עזה אלא גם ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים ובפזורה הפלסטינית.

מה כן אפשר לעשות?

א.להרוס את התשתית הצבאית של חמאס ברצועת עזה שכוללת מערכת מנהרות מסועפת ביותר של בין 500 ל-1000 ק"מ, בונקרים, מרכזי פיקוד ושליטה, מחסני תחמושת, סדנאות לייצור רקטות ומל"טים ועוד.

מדובר בפעולה מורכבת שצה"ל איננו ערוך מספיק אליה ושתימשך כמה חודשים, ההתגברות על המערכת הזו היא האתגר האמיתי של המלחמה.

עד כה הרס צה"ל כמה עשרות קילומטרים של מנהרות וכ-1500 פירים של מנהרות.

רוב מערכת המנהרות של חמאס לא נפגעה עד כה.

צה"ל כבר החל בהריסת התשתית הזו בצפון הרצועה והוא מתקדם באיטיות וביסודיות דרומה.

ב. חיסול כל הצמרת הצבאית של חמאס-צה"ל כבר חיסל כמחצית מצמרת הזו אך עדיין לא הגיע לראש הנחש שמורכב מ-4 בכירים: יחיא סינוואר, אחיו מוחמד, מוחמד דף וסגנו מרוואן עיסא.

ג. חיסול כל הלוחמים בזרוע הצבאית של חמאס ברצועה, מדובר בחמש חטיבות שפרוסות בצפון הרצועה, במרכזה ובדרומה.

צה"ל כבר ריסק ופיזר את שתי החטיבות בצפון הרצועה וחיסל כ-8000 מחבלים מתוך כ-30 אלף מחבלים, יותר מ-500 מחבלים נלקחו בשבי, המספרים האלה הולכים וגדלים בהדרגה מדי יום לאור המשך פעילות צה"ל.

ד. השמדת מערך הרקטות של חמאס-ארגון הטרור ממשיך לשגר רקטות לעבר שטח ישראל, אך ככל שצה"ל מתקדם בכיבוש השטח, מספר הרקטות הולך ומצטמצם בהדרגה.

ה.השתלטות של צה"ל על "ציר פילדלפי" על גבול רפיח עם מצרים ועל הצד הפלסטיני של מעבר רפיח למניעת הברחות אמצעי לחימה משטח מצרים לרצועת עזה על פני הקרקע דרך המעבר היבשתי עצמו או מתחת לפני הקרקע באמצעות מנהרות.

הקבינט הביטחוני צריך להחליט בנושא נוכח התנגדותה של מצרים לכיבוש האזור הזה מחשש לפריצת הגבול על ידי מאות אלפי פלסטינים השוהים באזור.

ו. איתור וחיסול כל ההנהגה המדינית של חמאס ברצועת עזה שמסתתרת כנראה במנהרות: חברי הלשכה המדינית של הארגון, חברי הפרלמנט, חברי מועצת "השורא" והפקידות הבכירה של משרדי הממשלה.

ז.  הריסת כל סמלי השלטון של חמאס ברצועה- חלק מהן כבר נהרס כמו בניין הפרלמנט, בניין בית המשפט העליון ועוד.

השגת המטרות האלה תהווה הישג חשוב של צה"ל, הן מטרות שנראות בעין ואפשר להשיגן בלחימה נחושה שתימשך כמה חודשים, צריך הרבה סבלנות וקניית זמן בינלאומי שיאפשר זאת.

חמאס ינסה להתאושש בתום המלחמה ולארגן מחדש את כוחותיו, לכן חשוב מאוד שלצה"ל תהיה הסמכות הבטחונית העליונה להיכנס לשטח הרצועה ולהילחם נגד הטרור.

מדיניות "כיסוח הדשא" של הטרור חייבת להיות מיושמת ברצועת עזה ולא רק ביהודה ושומרון.

במקביל צה"ל צריך לפעול ביהודה ושומרון נגד חמאס, לעצור את מנהיגי הארגון ולגרשם לחו"ל ולפגוע קשות במערכת הפיננסית של הארגון הפועלת באמצעות חלפני כספים ובנקים.

צה"ל החל  בשבוע שעבר בפעילות נגד חלפני כספים ביהודה ושומרון שמזוהים עם חמאס.

ניטרול משמעותי של הכוח הצבאי של חמאס ברצועת עזה וחיסול ההנהגה הצבאית שלו, יפחית בהכרח את התמיכה של האוכלוסיה בארגון ויפגע במוראל של תומכיו.

צה"ל צריך יהיה לדאוג שהארגון לא יתאושש ויצמח מחדש, צריך כל הזמן ליזום ולהכות באויב הזה כדי לוודא זאת.

בסופו של דבר, הרבה דברים נמצאים בידיו של צה"ל והוא זה שיהיה המופקד על החיסול  השוטף של כוחו של חמאס ביום שאחרי המלחמה.

כדי שכל המהלך הצבאי זה יצליח, והוא יכול להצליח. הדרג המדיני בישראל חייב לקבוע בהקדם את המטרה המדינית שאליה הוא שואך להגיע  וממנה לגזור את דרכי הפעולה.

ארה"ב הצליחה להחליש מאוד את ארגון אלקאעדה במשך השנים מאז ההתקפה על בניניי התאומים בניו יורק בשנת  2001 ועד היום ולחסל את מנהיגו אוסאמה בן לאדן, ישראל יכולה להגיע לתוצאות דומות אם תשמור על אחדות לאומית ותנהג בחוכמה ובנחישות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי