יחיא סינוואר גרם לנפילת שלטון חמאס ברצועת עזה

ברחוב העזתי מבינים כי למרות שיחיא סינוואר פגע קשה בישראל ב-7 באוקטובר הוא בפועל חרץ את גורלו של שלטון חמאס ברצועה ומקרב את סיומו. יחיא סינוואר טוען כי הוא שולט היטב בשטח, אבל הנהגת חמאס בחו"ל חולקת עליו ומחפשת כבר דרכים פרגמטיות להמשך הישרדותה הפוליטית.

בכל יום שחולף, צה"ל מעמיק יותר ויותר את אחיזתו ברצועת עזה, לחמאס יש עדיין מאחזים חזקים בכמה מקומות ברצועה, אבל התושבים ברצועה מתחילים להבין אט אט שהסיפור של שלטון חמאס עומד להסתיים בחודשים הקרובים.

ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועה מסתתרת בבונקרים תת קרקעיים באזור ח'אן יונס וכל האזור הזה מוקף על ידי 7 חטיבות של צה"ל שנלחמות נגד פעילי חמאס על הקרקע ובתוך מבוך המנהרות כדי להגיע לבונקרים שבהם מסתתרים יחיא סינוואר ומוחמד דף וגם אל המקומות שבהם מוחזקים החטופים הישראלים.

חמאס איבד את השליטה בצפון הרצועה ועומד לאבד בקרוב את השליטה באזור מחנות המרכז ואזור ח'אן יונס, הוא עדיין שולט באזור רפיח וב"ציר פילדלפי" עד שהקבינט הישראלי יקבל החלטה לגבי הטיפול באזורים אלה.

יחיא סינוואר מפגין ביטחון עצמי רב למרות שהוא מכיר היטב את תמונת הקרב, הוא משוכנע שעשרות החטופים הישראלים שהוא מחזיק הם המפתח להישרדותו ותעודת הביטוח לחייו.

אבל תמונת המצב על פני הקרקע היא שונה לחלוטין,הרש"פ ומדינות ערביות אחרות כמו מצרים,ירדן, סעודיה, איחוד האמירויות וקטאר מבינות כי הפור נפל וכי חמאס בדרכו לאבד את השלטון שלו ברצועת עזה, הנחישות הישראלית להמשיך במלחמה הבהירה זאת היטב וגם הגיבוי האמריקני לישראל למוטט את שלטון חמאס.

הרש"פ ומדינות ערב נערכות כבר ל"יום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה, גם הנהגת חמאס בחו"ל מבינה ששלטון חמאס ברצועת עזה עומד להסתיים בקרוב למרות הטענות של יחיא סינוואר שהוא שולט היטב במצב.

הנהגת חמאס איננה קונה את טיעוניו של יחיא סינוואר והיא רוצה להבטיח את המשך ההישרדות הפוליטית שלה, יחיא סינוואר שלח איגרת להנהגה בחו"ל, ואף דאג לפירסום התוכן שלה בערוץ אל-ג'זירה, כי הזרוע הצבאית שולטת ברצועת עזה, אבל על פי גורמים ברצועת עזה ח'אלד משעל איננו מאמין לו, בין השניים יש דם רע עוד משנת 2014, יחיא סינוואר נחשב לנציג של איראן בהנהגת חמאס ואילו ח'אלד משעל הוא האיש של קטאר ותנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

יחיא סינוואר זועם על "הבגידה" של הנהגת חמאס למרות הניצחון ההיסטורי שהוא הביא לתנועה על ישראל ב-7 באוקטובר אבל ההנהגה של חמאס בחו"ל כבר דנה באפשרות של הצטרפות לאש"פ וגם בהצטרפות לממשלת אחדות פלסטינית שתנהל את הרצועה ביחד עם הרש"פ אחרי המלחמה, הם משחקים עם עצמם בנדמה לי מכיוון שברור שישראל לא תסכים לשום רעיון כזה.

המשך הנחישות הישראלית מחד גיסא והפעילות האינטנסיבית של צה"ל באזור ח'אן יונס מאידך גיסא, הם חשובים מאוד בדרך להשגת מטרות ישראל במלחמה, צה"ל חייב ללחוץ על דוושת הגז, ההישגים שלו בשדה הקרב הם חשובים לצריבת התודעה הפלסטינית כי חמאס עומד להפסיד במלחמה למרות שהוא מחזיק ביותר ממאה חטופים ישראלים, בסופו של דבר לא תהייה לזרוע הצבאית של חמאס ברירה, היא תמשיך להילחם מכמה "כיסים" מתוך המנהרות  אבל השליטה הכללית בשטח תעבור לגוף אחר, צה"ל ימשיך לשהות ברצועת עזה ולחסל מחבלים של חמאס על סמך מודיעין מדוייק.

ברחוב העזתי כבר מדברים על כך בגלוי שיחיא סינוואר פגע קשות בישראל ב-7 באוקטובר אבל בפועל הוא הביא לקץ שלטון חמאס ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי