האם התוכנית של גלנט נדונה לכישלון?

שר הביטחון גלנט הציג בקבינט תוכנית ל"יום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה, בתוכניתו יש חלקים שמנותקים מהמציאות העזתית. ארה"ב עומדת על כך שהרש"פ היא שתנהל את רצועת עזה, ישראל מתנגדת בתוקף אך ההערכה היא שנתניהו יכנע ללחצי הממשל בתנאי הרש"פ תעבור רפורמה מקיפה.

שר הביטחון יואב גלנט הציג בקבינט הביטחוני בסוף השבוע שעבר תוכנית ביטחונית שגיבש ליום שאחרי סיום התמרון הצבאי ברצועת עזה.

התוכנית כוללת את העקרונות הבאים:

ישראל תשמר חופש פעולה צבאי מלא ברצועת עזה ללא שום מגבלות על הפעלת הכוח,לא תהייה  נוכחות ישראלית אזרחית ברצועה, בידי ישראל תישמר הזכות לבדוק כל סחורה שנכנסת לרצועה, את הרצועה ישקם כוח בינלאומי בהובלת ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה יחד עם מדינות ערב המתונות, כמו כן כוח רב לאומי יוצב בסיני.

את השלטון האזרחי ברצועה אמורים לנהל "גורמים פלסטינים שאינם עויינים לישראל" במערכת הביטחון מציינים לדוגמא נציגים של החמולות הגדולות ברצועת עזה.

הדיון בקבינט הביטחוני היה רק דיון ראשון בסדרה של דיונים ולא התקבלו שום החלטות.

תגובת הממשל האמריקני על התוכנית הזו עדיין לא פורסמה, שר החוץ טוני בלינקן אמור להגיע  לישראל ביום שלישי והדרג המדיני ישמע ממנו את ההשגות של ארה"ב על התוכנית הזו, ממשל ביידן עומד על כך שהרש"פ היא שתשלוט ברצועת עזה,זו אמורה להיות "רש"פ מחודשת" שתעבור רפורמות מקיפות.

הרש"פ עצמה מיהרה לפרסם הודעה חריפה ששוללת את תוכניתו של שר הביטחון גלנט.

נביל אבו רודינה, הדובר של הנשיאות הפלסטינית פירסם הודעה ב-5 בינואר שבה נאמר:

" כל תוכנית ללא אופק מדיני המבוסס על לגיטימציה בינלאומית, על יוזמת השלום הערבית וסיום הכיבוש וללא אש"פ ודמינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים עם כל המקומות הקדושים-נדחית לחלוטין".

שר הביטחון גלנט מתעלם בתוכניתו לגמרי מהעובדה שארה"ב רוצה לנצל את תוצאות המלחמה ברצועה כדי לקדם את אופציית פתרון שתי המדינות וחידוש המשא ומתן בין ישראל לרש"פ, היא כבר מכינה מפת דרכים כדי לקדם את הרעיון הזה.

התוכנית של שר הביטחון גלנט מנותקת מהמציאות העזתית, הוא לא יוכל למצוא שום פלסטינים "שאינם עוינים את ישראל", גם אם ימצאו כאלה באמת או כאלה שמתחזים ל"נייטרלים" הרי שהם לא יחזיקו מעמד, הם יחוסלו פיזית על ידי חמאס או פת"ח גם אם ישראל תצייד אותם בכלי נשק.

גורלם יהיה כגורל אנשי "אגודות הכפרים" שישראל הקימה ביהודה ושומרון בשנות ה-70 לניהול אזרחי של התושבים הערבים.

מאידך גיסא אסור שהרש"פ במתכונתה הנוכחית תשלוט ברצועת עזה, מדובר ברשות חלשה ומושחתת שמעודדת טרור נגד ישראל ועוסקת רק בהישרדותה.

ישראל צריכה לשאוף לכך שאת הרצועה ינהל גוף ערבי של מדינות כמו מצרים,איחוד האמירויות, סעודיה ביחד עם רש"פ מחודשת שעברה רפורמות מקיפות ביותר, הבעיה היא שממשל ביידן עדיין רוצה שמחמוד עבאס יעמוד בראש הרש"פ החדשה, הוא מייצג את המשמר הישן באש"פ שדוגל בתוכנית השלבים להשמדת מדינת ישראל, לכן, הממשל  חייב להוציא אותו מהמשחק הפוליטי או לנטרל את סמכויותיו במסגרת הרפורמות שהוא מתכנן לעשות ברש"פ.

על פי ההערכות של מערכת הביטחון, ייקח לפחות עשר שנים לשקם את רצועת עזה,הרש"פ הנוכחית לוטשת עיניים לרצועת עזה מכיוון שהיא רוצה להינות מתקציבי הפיתוח השמנים שאמורים להגיע לרצועה לצורך שיקומה.

ישראל זקוקה מאוד לסיוע של מצרים בניהול הרצועה ושיקומה, אך הנשיא א-סיסי מפגין "רגלים קרות" מכל הנושא מחשש שיואשם בשיתוף פעולה עם ישראל, למרות שלמצב ברצועת עזה יש השפעה גדולה על מצב היציבות במצרים.

השר גלנט לא יוכל להמציא מחדש את הפלסטינים ברצועת עזה ולנטרל את העוינות שלהם כלפי ישראל, במיוחד לא לאחר המלחמה הנוכחית שעדיין לא הסתיימה וגובה מחיר יקר מאוד מהפלסטינים בהרוגים ובפצועים שלא לדבר על הנזקים הכלכליים והחברתיים האדירים שנגרמו להם כתוצאה מההרפתקה המסוכנת של יחיא סינוואר ב-7 באוקטובר.

ההערכה במערכת הביטחון היא שבסופו של דבר ישראל תיכנע ללחצים של הממשל האמריקני ותסכים לכך שהרש"פ תשלוט ברצועת עזה, אבל בתנאי שיהיה זה שלטון אחר משלטון הרש"פ שקיים כרגע ביהודה ושומרון , שלטון של רש"פ שיעבור רפורמות מקיפות ביותר בתחום המלחמה בטרור והמלחמה נגד השחיתות.

הדרך לכך היא עדיין ארוכה, אבל ברור שתוכניתו של שר הביטחון תעבור עוד שינויים רבים לפני יישומה, אם בכלל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי