להפקיע את הסיוע ההומניטרי מידי חמאס

הלחימה ברצועת עזה למיטוט שלטון חמאס תימשך עוד זמן רב, צה"ל מתמקד באזור ח'אן יונס בניסיון לחסל את ההנהגה הצבאית שלו שמסתתרת עמוק מתחת לקרקע אך הוא זקוק למנופי לחץ נוספים. ישראל חייבת למצוא את הדרך להפקיע מידי חמאס את השליטה בסיוע ההומניטרי שנכנס מדי יום לרצועה.

כוחות גדולים של צה"ל פועלים באזור ח'אן יונס ומהדקים את המצוד אחרי ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר ביד ללכוד אותה או לחסלה.

על פי ההערכה של המודיעין הישראלי, באזור הזה יש מערך מנהרות תת קרקעי באורך של 160 ק"מ, צה"ל מתקדם באיטיות לעבר המטרה כשהוא נלחם על פני הקרקע נגד פעילי חמאס וגם בתוך המנהרות.

בסוף השבוע שעבר ביקרו במנהרות בח'אן יונס, הרמטכ"ל, אלוף פיקוד הדרום וראש השב"כ כדי לעמוד מקרוב על התקדמות הפעולה של צה"ל.

הלחימה היא איטית וזהירה כדי לשמור על חיי החיילים, מודבר באתגר צבאי מורכב, ראשון מסוגו בעולם, הטעות הגדולה של ישראל שלא טיפלה במשך שנים במערכת המנהרות המפלצתית שבנה חמאס עולה לה ביוקר רב וטופחת כעת על פניה.

המשימה הקשה של הכרעת הכוח הצבאי של חמאס ניתנת להשגה אך היא תיקח זמן רב מאוד, דובר צה"ל דניאל הגרי כבר הודיע כי שנת 2024 תהייה שנה של לחימה,הנחישות של צה"ל בלחימה היא חשובה מאוד אבל על הדרג המדיני לסייע לו בקבלת החלטות שמגבירות את הלחץ על חמאס.

הדיונים שהחלו בקבינט הביטחוני על השלטון שיהיה ברצועת עזה אחרי המלחמה הם דיונים חשובים מאוד שמגבירים את הלחץ הפסיכולוגי על ההנהגה הצבאית של חמאס ומעבירים  לה את המסר כי היא סיימה את תפקידה, אבל צריך לעשות גם צעדים מעשיים נוספים בשטח מלבד הלחימה של כוחות צה"ל באזור ח'אן יונס.

אחד המנופים החשובים לפגיעה בשלטון חמאס הוא להפקיע מידיו את חלוקת הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה שנכנס מדי יום דרך מעבר רפיח.

מחבלים חמושים של חמאס משתלטים על משאיות המזון, מחרימים בכוח כמויות גדולות של המזון ומעבירים אותן לאלפי המחבלים המסתתרים במנהרות, כמויות אחרות הם מוכרים בשוק השחור לתושבים ברצועה, הם משתלטים גם על הדלק שנכנס לרצועה ומשתמשים בו לגנרטורים שמפעילים את מערכת האיוורור של המנהרות.

התופעה החמורה הזו חייבת להיפסק לאלתר, לא יעלה על הדעת שישראל מתירה הכנסת סיוע הומניטארי לרצועה שמשרת את חמאס ומעניק לו חמצן להמשך הלחימה נגד ישראל.

ברגע שישראל תפקיע את השליטה בסיוע ההומניטרי מידי חמאס, יזרז הדבר את קריסת שלטון חמאס, מהלך כזה ישדר לחמאס ולתושבי הרצועה כי הסיפור של חמאס הגיע לקיצו כשליט ברצועה.

צה"ל חייב למצוא את הדרך לשלוט בחלוקת הסיוע ההומניטרי לתושבים באמצעות הקמת אזורים מיוחדים לחלוקתו שאינם בשליטת חמאס ובכך לצמצם משמעותית את התופעה הזו.

מהלך כזה יכול גם לסייע בזירוז המגעים לעסקה על שחרור החטופים הישראלים.

זוהי העת לנסות לאתר גורמים מקומיים ברצועה שיכולים להוות גרעין עתידי לניהול אזרחי של הרצועה ולשתף אותם בחלוקת הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה, העיקר שהוא לא יהיה בידי חמאס.

הדרג המדיני צריך לנצל את ביקורו הקרוב של שר החוץ האמריקני טוני בלינקן בישראל כדי להגיע להבנות עם הממשל בנושא, ישראל חייבת לשכנע את הממשל כי ההשתלטות של חמאס על חלוקת הסיוע האמריקני מסייעת לארגון הטרור ומאריכה את זמן הלחימה.

בינתיים, הפיקוד של צה"ל שמנהל את הלחימה חייב לתדרך את הכוחות לפגוע פיזית במחבלים החמושים של חמאס שמשתלטים בכוח על משאיות הסיוע ההומניטרי, צה"ל שולט במרחב האווירי של הרצועה באמצעים שונים, וכטבמ"ים שלו יכולים לסייע רבות בביצוע המשימה הזו שהיא חלק חשוב בלחימה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי