חיסול צאלח אלעארורי יתרום לחיזוק הרש"פ

חיסול צאלח אלעארורי ו-6 מעוזריו בשכונת א-דאחיה בביירות מהווה מכה מבצעית קשה לזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. גורמים בתנועת פת"ח אומרים כי אלעארורי פעל להפלת שלטון הרש"פ ביהודה ושומרון וחיסולו יביא להחלשת כוחה של חמאס וחיזוק הרש"פ.

הפלסטינים הכריזו שביתה כללית ב-3 בינואר ברחבי יהודה ושומרון לאות אבל על חיסולו של בכיר חמאס צאלח אלעארורי, בכמה ערים פלסטיניות היו הפגנות בדרישה לנקום את מותו.

בחמאס טוענים כי חיסולו של בכיר התנועה צאלח אלעארורי בשכונת א-דאחיה בביירות ב-2 בינואר קשור קשר ישיר לתקופת "היום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה ולא רק לרצון של ישראל לנקום בהנהגת חמאס שאחראית למותם של 1200 ישראלים ב-7 באוקטובר.

צאלח אלעארורי היה על הכוונת של המודיעין הישראלי מזה זמן רב עוד לפני ה-7 באוקטובר, הוא הגביר את פעילות הטרור של חמאס בגדה, הכין חוליות רדומות לביצוע פיגועים, הקים תשתית חבלנית באזור ג'נין שתשגר רקטות לעבר ישראל, תכנן מתקפה על ההתנחלויות ביהודה ושומרון וגם הקים שלוחה צבאית של חמאס בדרום לבנון ששיגרה רקטות לעבר ישראל  בכמה מקרים.

בחודש ספטמבר 2023 חשף המודיעין הלבנוני רשת ריגול  של המוסד הישראלי שבראשה עמד פעיל  חמאס בשם נור אבו מעזה שעקבה אחרי צאלח אלעארורי  באזור א-דאחיה בביירות ואספה אודותיו מידע לקראת חיסולו.

חברי הרשת נעצרו וחזבאללה הטיל איפול מלא על הפרשה.

חיסולו של צאלח אלעארורי לא בא בהפתעה מלאה, קדמו לו קריאות בגלוי של בכירים בישראל לחסל אותו, כמו למשל קריאה באמצעי התקשורת של האלוף במילואים איתן דנגוט שהיה מתאם הפעולות בשטחים.

ההפתעה הייתה בעיתוי ובמיקום החיסול, שכונת א-דאחיה בביירות הינה המעוז העיקרי של חזבאללה בלבנון, שיש בו סידורי אבטחה יוצאי דופן, וצאלח אלעארורי סבר שיש לו חסינות שם מפני חיסול ישראלי, לכן זלזל כנראה באפשרות שישראל תנסה לחסל אותו דווקא שמה.

צאלח אלעארורי היה מקורב מאוד לאיראן, הוא היה גם איש הקשר של חמאס לאיראן ולחזבאללה בנוסף לתפקידו כסגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, הוא היה למעשה נציגה הרשמי של איראן בתנועת חמאס שעומד בקשר ישיר עם הנהגתה המדינית ועם הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה.

ישראל , הרש"פ וכמה מדינות ערביות מתונות ראו בצאלח אלעארורי סכנה גדולה מכיוון שהוא פעל להפיל את שלטון הרש"פ בגדה ולהשתלטות חמאס על יהודה ושומרון, באחת הפגישות שלו עם עלי ח'מינאי, המנהיג העליון של איראן, אמר לו ח'מינאי כי "השתלטות של חמאס על יהודה ושומרון תכניע את ישראל."

בדיעבד, נראה כי חיסולו של צאלח אלעארורי יסייע להסיר סכנה גדולה מעל יציבות שלטון הרש"פ ויקדם את האפשרות לערוך בה רפורמות מקיפות לקראת היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה.

לדברי בכירים בתנועת פת"ח, ארה"ב מתייחסת בחיוב רב לחיסולו של צאלח אלעארורי על ידי ישראל מכיוון הוא פותח לה את הדרך להכשיר את הרש"פ לגוף החדש ששולט על הגדה והרצועה מבלי שיש כוח פלסטיני ממשי שיכול לפגוע בתוכנית הזו.

בתנועת פת"ח מעריכים כי ישראל תנצל כעת את ההצלחה שלה בחיסולו של צאלח אלעארורי להגביר את הפעילות הצבאית שלה בצפון השומרון לחסל את התשתית הצבאית שהוא בנה שמה.

ביחד עם צאלח אלעארורי חוסלו עוד 6 פעילים של הזרוע הצבאית שהיו עמו, שניים מהם משתייכים לשלוחה הצבאית שהוא הקים בדרום לבנון  והאחרים הם פעילים שהפעילו את החוליות הרדומות של חמאס ביהודה ושומרון והעבירו כספים והנחיות לשטח.

החיסול של צאלח אלעארורי ועוזריו מהווה מכה מבצעית קשה לזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי