היורש של צאלח אלעארורי

בכיר חמאס זאהר אלג'בארין ימונה כנראה למחליפו של צאלח אלעארורי כראש הזרוע הצבאית ביהודה ושומרון ואיש הקשר לאיראן ולחזבאללה. אלג'בארין עוסק בטרור שנים רבות והוא משמש גם בתפקיד המנהל הכספי של האימפריה הכלכלית של חמאס.

על פי ההערכות בתנועת חמאס, בכיר התנועה, זאהר אלג'בארין הינו המועמד המוביל להחליף את צאלח אלעארורי, שחוסל בביירות ב-2 בינואר, לתפקיד ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון.

אלג'בארין, ממשוחררי עסקת שליט ב-2011 שימש בשנים האחרונות בתפקיד סגנו של צאלח אלעארורי.

זאהר אלג'בארין מחזיק גם בתפקיד האחראי על תיק האסירים בחמאס, הוא משתייך לקבוצת ההנהגה בחמאס שמזוהה עם איראן ול"משמרות המהפכה" יש אינטרס שהוא ימונה ליורשו של צאלח אלעארורי.

יש לו גם קשרים טובים עם ארגון חזבאללה.

ההערכה היא כי מינוי יורש לצאלח אלעארורי ייעשה בהקדם כדי להראות לפלסטינים ולישראל כי הנהגת התנועה היא חזקה ולא נפגעה בעקבות חיסולו של אלעארורי.

זאהר ג'בארין, בן 55, יליד הכפר סלפית שבשומרון, הוא למד משפט איסלאמי באוניברסיטת אל-נג'אח שבשכם.

ב-1987 הוא הצטרף לשורות חמאס ונחשב לאחד ממייסדי הזרוע הצבאית של הארגון.

מיוחסת לו הפצת הכרוּז הראשון של חמאס ביהודה שומרון במהלך האינתיפאדה הראשונה, וגם גיוסו של יחיא עיאש המכונה "המהנדס" לשורות חמאס ותכנון חטיפת שוטר משמר הגבול ניסים טולדנו ורציחתו.

הוא גם תכנן את הפיגועים, ברמת אפעל  ובכפר ברוקין בשומרון, הוא נעצר בשנת 1993 ונדון לעונש של מאסר עולם פלוס מאסר של 35 שנים, כאמור הוא שוחרר במסגרת "עסקת שליט".

אלג'בארין נחשב גם כמוח הכלכלי של תנועת חמאס השולט באימפריה הכלכלית שלה ברחבי העולם השווה  כמה מאות מיליוני דולרים ומממנת את פעילות הטרור של חמאס כולל הטבח שעשו פעילי הנוח'בה בישובים הישראלים בעוטף עזה ב-7 באוקטובר.

על פי גורמי ביטחון ישראלים,זאהר אלג'בארין מנהל את הקשרים הכספיים של תנועת חמאס עם איראן ודואג להעברת כספים מאיראן לרצועת עזה, אחת הדרכים היא באמצעות חלפנים בטורקיה.

אלג'בארין מצליח לשמר את האימפריה הכלכלית של חמאס והעברת הכספים מאיראן לרצועת עזה למרות הסנקציות שמוטלות על איראן.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל דיווח ב-4 בינואר כי זאהר אלג'בארין מפעיל משרד באיסטנבול וכי יש לו אחזקות בכמה חברות, גם כאלה שנסחרות בבורסה הטורקית.

מינוי זאהר אלג'בארין שמתגורר בטורקיה ומקורב לנשיא ארדואן גם ליורשו של צאלח אלעארורי יהווה עבורו קידום משמעותי, סביר להניח שהוא ינסה להוציא בהקדם פיגועי נקם מיהודה ושומרון על חיסולו של צאלח אלעארורי, לכן, אלג'בארין הופך כעת למועמד מוביל ברשימת החיסולים של המוסד הישראלי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי