יחיא סינוואר עושה תרגיל ביחסי ציבור

ישראל הודיעה למשפחות החטופים על הסכמת חמאס להעביר תרופות לחטופים בתמורה לסיוע הומניטארי שתכניס ישראל לרצועת עזה. גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי מדובר בתרגיל יחסי ציבור של יחיא סינוואר כדי לשפר את תדמית הארגון ולהשפיע על החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג.

לשכת ראש הממשלה הודיעה ב-12 בינואר כי החטופים הישראלים המוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה יקבלו בימים הקרובים את התרופות להן הם זקוקים.

בהודעה נמסר כי ראש המוסד הישראלי דוד ברנע הוביל את המהלך הזה מול ראש ממשלת קטאר, בתמורה תעביר ישראל ישירות סיוע הומניטארי לרצועת עזה שכולל בין היתר תרופות.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח ב-12 בינואר כי  משפחות החטופים העלו את הנושא בפגישתם בשבוע בעבר עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אלרחמן ג'אסם א-ת'אני.

חמאס ממשיך להחזיק ברצועת עזה 136 חטופים, חלקם סובלים ממחלות כרוניות.

משפחות החטופים אינן מתרשמות מהודעת הממשלה והן הודיעו כי הן דורשות הוכחה וויזואלית כי החטופים אכן מקבלים את התרופות כתנאי לכך שישראל תעביר את התמורה לרצועת עזה.

הן דרשו להגביר את הלחץ על המדינות המעורבות במשא ומתן להובלה לשחרור מיידי של החטופים ולא להסתפק בהעברת תרופות.

גורמים מדיניים בכירים אומרים כי מתברר כי התיווך הקטארי בין ישראל לחמאס הוא יותר יעיל מהתיווך המצרי, יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועת מעדיף את הערוץ הזה על פני התיווך המצרי.

לדבריהם, קטאר עושה מאמצים גדולים לקדם את הנושא והיא בלחץ רב מהנשיא ביידן וגם מהזעם הגדול בדעת הקהל הישראלית עליה בגלל חלקה בהתעצמות הצבאית של חמאס ברצועת עזה.

היא גם איננה רוצה להפסיד את דריסת הרגל שהיא קיבלה בשנים האחרונות ברצועת עזה באישורה של ישראל.

באשר ליחיא סינואר, גורמי הביטחון מעריכים כי עמדתו לא התרככה וכי המהלך הזה הוא מבחינתו תרגיל של יחסי ציבור כדי לשפר את תדמית חמאס בעקבות הפירסומים השליליים בעיתונות העולמית על מעשי האונס שעשו מחבלי חמאס בנשים ישראליות ביום הטבח ב-7 באוקטובר וגם בנשים הישראליות המוחזקות בשבי חמאס.

אחת ההערכות היא כי חמאס מסרב לשחרר נשים ישראליות הנמצאות בשבי מחשש שהן יספרו לעולם על מעשי האונס של מחבלי חמאס.

גם הדיון  בבית הדין הבינלאומי בצדק בהאג ב-12 בינואר שבו הציגו נציגי ישראל את התשובה הישראלית לטענות השקריות של דרום אפריקה עסק בהרחבה בזוועות הטבח והאונס של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר והסיקור התקשורתי הנרחב השפיע לרעה על תדמית חמאס בעולם, יחיא סינוואר מנסה עכשיו לשפר את תדמית חמאס ולהציגו באור חיובי והומניטארי בתקווה להשפיע על החלטת בית הדין הבינלאומי כדי שיפרסם צו ביניים המורה לישראל לעצור את הלחימה ברצועת עזה.

סינוואר בונה על פירסום הצו הזה ומעריך כי בעקבותיו יתגבר הלחץ הבינלאומי מצד ארה"ב ומצד מדינות על ישראל לעצור את הלחימה או להפחית את עוצמתה ברצועה, דבר שיאפשר לו ולשאר מחבלי חמאס להרוויח זמן נוסף לשרוד בתוך המנהרות.

קטאר התחייבה בפני ישראל כי התרופות יגיעו לחטופים כבר ביממה הקרובה, עם זאת, צריך להמתין ולראות כי מהלך העברת התרופות אכן ייצא אל הפועל, חמאס הוא ארגון טרור בלתי אמין ששיקוליו משתנים בתוך זמן קצר והוא עלול לדחות את העברת התרופות או למשוך זמן כדי להתעלל נפשית במשפחות החטופים וגם כדי לנסות ולסחוט מישראל ויתורים נוספים.

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר אמש:"אנחנו דואגים לשבויים, מודים לקטאר על שליחת התרופות לעזה, ניתן חלק מהן לשבויים אצלנו ונטפל בהם לפי מה שהתרופות יאפשרו לנו".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי